Mari Boine? Rock? |
Velkommen ( Logg inn | Bli medlem )
![]() ![]() |
Mari Boine? Rock? |
07.12.04 - 13:40
|
|
|
Aktiv bruker Gruppe: Registrert bruker Innlegg: 34 Ble medlem: 01.12.2004 Bruker nr.: 21 875 |
Sitat Opprinnelig skrevet av NXP
Hvorfor mener du at Mari Boine IKKE er rock? Fordi det jeg har hørt av Mari Boine ikke er rocka. Det gir assosiasjoner til urbefolkningers musikk fra hele verden, og verdensmusikk er et ord som beskriver det greit, synes jeg. Misforstå meg rett: Det er godt mulig Mari Boine har laget musikk som er rocka, men det er ikke det hun er kjent for. Jeg er forøvrig av dem som synes a-ha er pop og ikke rock, selv om også de har hatt et litt rocka uttrykk på noen av låtene. Det har å gjøre med hva de ble definert som i sin samtid, og hva de ble profilert som. |
|
|
|
07.12.04 - 17:21
|
|
|
Fast bruker Gruppe: Registrert bruker Innlegg: 216 Ble medlem: 20.03.2003 Bruker nr.: 11 436 |
Verdensmusikk er et navn på en sjanger der man blander etnisk musikk med rock. M.a.o. en form for rock.
|
|
|
|
08.12.04 - 01:05
|
|
|
Aktiv bruker Gruppe: Registrert bruker Innlegg: 30 Ble medlem: 13.11.2004 Bruker nr.: 21 208 |
Sitat Opprinnelig skrevet av Geir H
Pop er rock, men pop og populærmusikk er ikke det samme. Kun pop som bygger på rock er rock. Dvs. stort sett all pop fra slutten av 60-tallet og frem til idag. Tullball. Fra Ceplex.net: "Rock - fellesbet. på moderne, elektrisk populærmusikk av det mer hardføre slaget."' Legg spesielt merke til ordene "elektrisk" og "hardføre". |
|
|
|
08.12.04 - 04:20
|
|
|
Registrert Gruppe: Registrert bruker Innlegg: 26 Ble medlem: 27.09.2004 Bruker nr.: 20 350 |
Sitat Opprinnelig skrevet av sarge
Misforstå meg rett: Det er godt mulig Mari Boine har laget musikk som er rocka, men det er ikke det hun er kjent for. Helt enig i at Boine har gjort ting som ikke er spesielt rocka. Men hør på albumet Gula gula så tipper jeg du blir overbevist du også. Selv om hun er kjent som world music/verdens musikk artist så er det mere fordi hun viderebringer joiken i sin musikk, mer enn at hun ikke er rock. En rekke world artister er jo definitivt ikke rock som Sheila Chandra m.fl. Så å innbefatte Boine i den sjangeren kan nok virke noe forvirrende. Er ellers helt enig i at a-Ha er et rent pop band og ikke faller inn under rock sjangeren. Stay on this roads..... |
|
|
|
![]() ![]() |
| Enkel visning | Tiden er nå: 25.05.13 - 06:01 |
|