Den omkomne var død!? |
Velkommen ( Logg inn | Bli medlem )
![]() ![]() |
Den omkomne var død!? |
27.05.07 - 10:27
|
|
|
Aktiv bruker Gruppe: Registrert bruker Innlegg: 73 Ble medlem: 05.04.2005 Bruker nr.: 24 478 |
Fra NRK tekst-tv:
"Den omkomne var død når helsepersonell ankom stedet". Noen som har blitt mer lik en annen: "har blitt likere". Uttalen av mange ord har også endret seg. Eks: Riksantikvaren uttales ofte i nyhetene som "Riksantikvarn" og Hæren uttales alfor ofte "Hæern". Osv. osv. Heter det forresten nå "musikksjangrer" og ikke musikksjangre? |
|
|
|
27.05.07 - 18:31
|
|
|
Fast bruker Gruppe: Registrert bruker Innlegg: 6 144 Ble medlem: 29.08.2006 Fra: Cloudberry Moor Bruker nr.: 33 251 |
en vakker morgen våkner selv den mest langlivende opp død!
|
|
|
|
27.05.07 - 19:29
|
|
|
Fast bruker Gruppe: Registrert bruker Innlegg: 488 Ble medlem: 19.01.2005 Bruker nr.: 22 831 |
Sitat Opprinnelig skrevet av osloborger1
Fra NRK tekst-tv: "Den omkomne var død når helsepersonell ankom stedet". Noen som har blitt mer lik en annen: "har blitt likere". Uttalen av mange ord har også endret seg. Eks: Riksantikvaren uttales ofte i nyhetene som "Riksantikvarn" og Hæren uttales alfor ofte "Hæern". Osv. osv. Langlivet eller ikke: Det er i hvert fall da/når-gåten. Til ettertanke i andre sammenhenger traff George Orwell blink i 'Animal Farm': Der var alle dyrene like, men noen var altså likere enn andre. Har bodd i Osloområdet i mange år og må erkjenne at jeg også sier 'riksantikvarn' og 'hæern'. Men leser ikke nyheter i NRK .. |
|
|
|
05.04.08 - 12:49
|
|
|
Fast bruker Gruppe: Registrert bruker Innlegg: 325 Ble medlem: 11.03.2005 Bruker nr.: 23 994 |
Sitat Opprinnelig skrevet av osloborger1
Fra NRK tekst-tv: Uttalen av mange ord har også endret seg. Eks: Riksantikvaren uttales ofte i nyhetene som "Riksantikvarn" og Hæren uttales alfor ofte "Hæern". Osv. osv. Heter det forresten nå "musikksjangrer" og ikke musikksjangre? Endret seg siden når? Det har vært sånn lenge, tror jeg, og det heter retrofleks. NRK har lagt seg enda mer til dialektene, istedenfor å prøve å tale skriftspråket. TV2 er kommet lenger, da. På Østlandet er gammelnorsk l og rð utviklet seg til tjukk l, det vil si at i ord som gård og sol blir det en tjukk l. Det er vel en del som ikke har det, eller som velger å ikke si det. Men retrofleksen er litt i slekt med dette, da, for r-er i samband med n, F.eks. uttale av noen ord i vikværsk (språket på østlandet, ca.) morgen - måårn en far - faren - faarn MEN: en fare - faren. Sitat Opprinnelig skrevet av osloborger1
Heter det forresten nå "musikksjangrer" og ikke musikksjangre? Det der er noe samnorsk-tull, tror jeg, at vi skal skrive somrer, vintrer, blundrer istedefonr somre/sommere osv. Tror det er frivillige klammeformer. Noen holder fortsatt på "genrer". |
|
|
|
05.04.08 - 23:36
|
|
|
Fast bruker Gruppe: Registrert bruker Innlegg: 488 Ble medlem: 19.01.2005 Bruker nr.: 22 831 |
Gledelig å se ditt ferske innlegg, sissi90.
For en som er langt mer språkinteressert enn filolog, var det også interessant. Oppfatter ellers at det litt grusomme begrepet 'vikværsk' for språk rundt Oslofjorden/ i gamle Viken må være en ikke alt for velklingende konstruksjon skreddersydd for de mer profesjonelle. 'Typisk norsk' må vel nå langt på vei sies å være stedt til hvile på en svært bortgjemt plass. Jeg stusset over dette og forhørte meg på 'Hjelp til debattforumet' i november i fjor. Angivelig finnes det ingen redaksjon lenger som har ansvar for denne tråden, derav utstøtningen. Dette er jo pussig siden norsk mer enn noen gang trenger å bli holdt i hevd. |
|
|
|
![]() ![]() |
| Enkel visning | Tiden er nå: 25.05.13 - 16:46 |
|