LoFi software?! |
Velkommen ( Logg inn | Bli medlem )
![]() ![]() |
LoFi software?! |
10.04.06 - 09:59
|
|
|
Aktiv bruker Gruppe: Registrert bruker Innlegg: 53 Ble medlem: 11.05.2004 Bruker nr.: 18 110 |
Sitter og jobber med CuBase og diverse VST-greier. Det er jo selvfølgelig mye lekkert på VST-fronten, både komersielt og freeware, men det er en ting jeg savner: Skikkelige LoFi-plugins! Da tenker jeg både på VST instrumenter og effekter man kan bruke i mix.
En ting jeg spesielt ønsker meg er en plugin som kan simulere de gamle stueorgelene som fantes i møblerte hjem på 70- og 80-tallet. Du vet, type Yamaha og slikt, svære brune ting, grusom rytmebox, men av og til med ganske interessante orgel- og string-aktige lyder. Alle bruker mellotroner og mooger og farfisaer og andre retro-keyboard i hytt og pine, men jeg tenkte altså at jeg skulle prøve noe jeg ikke kan huske å ha hørt brukt i pop/rock, altså det gamle stueorgelet. Nå er det sikkert ikke vanskelig å få tak i et ekte orgel av denne typen i dag, men vi har begrenset med fysisk plass. Og så er det jo så greit med VST da, særlig når det er freeware. Men alle andre VST-plugins (eller for den del annen software) som er obskur, lofi, snål og utenom det vanlige er av interesse. |
|
|
|
18.04.06 - 22:56
|
|
|
Registrert Gruppe: Registrert bruker Innlegg: 14 Ble medlem: 02.12.2005 Bruker nr.: 28 584 |
Hammond-orgel, tenker du på?
Vet ikke om noen Vst-instrumenter som kjører den lyden, men selve orgelene er relativt lette å finne på diverse loppemarkeder, har for det meste sett de til mellom 50 og 100 kr. Noen av de er ganske små også, ca på størrelse med et lite keyboard på et stativ. Kommer på to låter med Hammond-orgel: Opeths "Baying of the Hounds" og Satyricons "Havoc Vulture"! Kanskje ikke der man venter det.. Av obskure effekter, er Scrubby en aldri så liten favoritt: http://destroyfx.smartelectronix.com/ |
|
|
|
04.05.06 - 09:31
|
|
|
Aktiv bruker Gruppe: Registrert bruker Innlegg: 62 Ble medlem: 09.05.2003 Bruker nr.: 12 216 |
Når det gjelder effekter finner du en helt overlegen og gratis plugin pakke på http://www.simulanalog.org/ . Det er noen folk som har gjordt det til en oppgave å lage plugins som så nøyaktig som mulig simulerer analoge greier, dvs gitarforsterkere og pedaler. Ikke i utgangspunktet ment som noe low-fi greier, men å legge på litt tube screamer på hva det skal være gir en nydelig øh.. mid-fi søttitallseffekt.
|
|
|
|
![]() ![]() |
| Enkel visning | Tiden er nå: 20.06.13 - 13:12 |
|