Debattforum

Velkommen ( Logg inn | Bli medlem )

Reply to this topicStart new topic
Friskolan Säffle, Kristin Clemet og Lakkegata skole
Are Saastad
post 26.09.02 - 00:58
Innlegg #1

Gruppe: Registrert bruker
Ble medlem: 25.09.2002
Bruker nr.: 7 449

Hei.

Jeg har ikke tenkt si noe om sladring, men jeg vil dele noen tanker etter Faktor-programmet - og etter å ha vært på foreldremøte på min sønns skole tidligere i kveld, Lakkegata skole i Oslo sentrum/øst.

Skolen i Säffle viste en tiltalende måte å tenke skole på. Å ta utgangspunkt i elevenes forutsetninger, og å styrke og videreutvikle deres enorme appetitt på læring må jo være riktig!

Men for oss som har barn i Oslo-skolen, oppleves utviklingen som helt motsatt. Viktigste stikkord fra den siste tida er den såkalte leseferdighetsundersøkelsen, som nå gjennomføres hvert år på alle andreklasser i Oslo, og der resultatet fra og med i år gjøres offentlig kjent.

Derfor kunne vi nylig lese store oppslag i Aftenposten Aften med en rangering av Oslo-skolenes skår på denne undersøkelsen. Lakkegata skole, der min sønn nå går i tredje (hans klassetrinn ble målt i fjor) - kom nest dårligst ut av alle, bare slått av Møllergata. Best ut kom Vindern skole, på Oslos beste vestkant. På Vindern går for øvrig undervisningsminister Kristin Clemets to barn.

Lakkegata har ca. 70% elever med fremmedspråklig familiebakrunn. Vindern har ca. 2%.

Men leseferdighetsundersøkelsen tar ikke høyde for slike ting. Den følger heller ikke opp skoler med dårlig skår med ekstra midler. Byrådet i Oslo, den samme politiske konstellasjonen som Clemets regjering, har i stedet tilbudt seg å hjelpe skolene som er kommet dårlig ut med rådgiving for hvordan de skal møte pressen!

For denne typen undersøkelser fører til stempling i A- og B-skoler. Det er ikke så fristende for foreldre å sende sine barn til Lakkegata når de har valgmuligheter: Private skoler som St. Sunniva og Steinerskolen stiger i kurs i vårt nærområde.

Leseferdighetsundersøkelsen var selvfølgelig tema på foreldremøtet på Lakkegata i kveld. Undersøkelsen bekymrer, men særlig provoserer den, fordi mange foreldre opplever Lakkegata som en skole der det finnes nytenking, og der lærerne gjør så godt de kan for å gi elevene en undervisning med utgangspunkt i at det skal være gøy, spennende og stimulerende å gå på skolen!

Min sønns lærer er en sånn lærer. Hun er engasjert og varm, og hun har klart å lage et klassemiljø som virkelig er godt - med elever fra Norge, Vietnam, Filippinene, Eritrea, Island, Pakistan, Thailand og Tyrkia. Elevene følger skolens viktigste regel: Det er ikke lov å plage andre. De tar hensyn til hverandre og har det moro sammen.

Men de skåret lavt på byrådets leseferdighetstest.

Takken læreren og skolen får for å gi min sønn og de andre elevene i hans klasse et godt klasse- og læringsmiljø, er å bli hengt ut som den nest dårligste skolen i Oslo. Det er blodig urettferdig!

Lakkegata er en aktiv skole med en god ledelse, og vi har et levende FAU, som allerede planlegger et folkemøte om leseferdighetstesten i skolens gymsal. Men det er ikke sikkert at Møllergata, eller Vahl, eller Tøyen, eller alle de andre skolene som ikke skårer så høyt på testen som Vindern, klarer å snu dette til noe positivt.

Erfaringene fra Säffle ligger enda lenger unna en virkeliggjørelse i Oslo-skolen, enda så bra de virker. Leseferdighetsundersøkelsene kommer til å bli offentliggjort hvert år framover. Skole etter skole kommer til å tilpasse seg en slags eksamen, der enkle, kvantifiserbare størrelser avgjør. Og dette er målinger som foretas på de barna som for bare få år siden ble kalt for førsteklassinger!

Dette skaper større press på barna, og det vil føre til at vi får flere skoletapere i framtiden. Jeg vil slåss for at mine barn ikke skal lide under dette, og det skal heller ikke Mevish, David, Youel, Dennis, Aisha, Danilo eller noen andre av de flotte barna på Lakkegata.

Hvordan vi skal møte en skolepolitikk som bygger ned barnas trivsel, og derved også deres læreevne? Oslo har fått en planmessig, skjev konkurransesituasjon, der mønsteret blir at hvite foreldre med ressurser kommer til å "skolesurfe" på de høyest rangerte skolene, mens de som ikke har et like sterkt utgangspunkt, særlig familier med ikke-norsk bakgrunn på østkanten, får ta til takke med den skolen de bor i nærheten av.

Resultatet blir selvfølgelig også et press for langt flere privatskoler i årene som kommer.

Og derfor en sterk oppfordring fra meg til skoleforumet og Mosse Jørgensen: Säffle som friskole var muligens nødvendig i Sverige. Men i Norge må ikke liknende, nødvendige forsøk bygge på nye friskoler. Ta utgangspunkt i den offentlige skolen som de fleste av oss vil komme til å måtte velge, også i framtiden. Hvis ikke vil vi uansett gode forsetter få en ytterligere klassedeling av "gode" og "dårlige" skoler, med barna som tapere.

Jeg tror det er mulig å få til gode ting i den norske, offentlige enhetsskolen. Særlig hvis kloke krefter tar utgangspunkt i skolenes - og ikke minst foreldrenes - eget engasjement, der dette finnes!

Med vennlig hilsen
Are Saastad
leder i FAU på Lakkegata skole
arsaa@c2i.net
Mobil 917 24 293
Go to the top of the page

+Quote Post

Reply to this topicStart new topic
1 bruker(e) leser dette emnet (1 gjester og 0 uregistrerte brukere)
0 brukere:

Enkel visning Tiden er nå: 18.05.13 - 12:53 RSS