Debattforum

Velkommen ( Logg inn | Bli medlem )

10 Sider V   1 2 3 > »   
Reply to this topicStart new topic
Drivstoff prisene
Massey
post 15.05.08 - 19:46
Innlegg #1

Fast bruker

Gruppe: Registrert bruker
Ble medlem: 05.04.2008
Bruker nr.: 38 858

Synes du drivstoffprisene er ok den dag i dag???
Diesel er nå dyrere en bensinen, med 5-6 øre??
Hva mener du????
Go to the top of the page

+Quote Post
Mazda6
post 15.05.08 - 20:22
Innlegg #2

Fast bruker

Ble medlem: 03.07.2002
Bruker nr.: 6 014

At dieselprisen er høyere gjør at mange bilister nå føler seg lurt. I forhold til det regjeringen lovte ifjor. Man kan aldri stole på dette sirkuset for å si det sånn. De fant jo plutselig ut at dieselbiler forurenser mer enn først antatt (bombe)..

+Quote Post
Born in the USA
post 15.05.08 - 21:08
Innlegg #3

Fast bruker

Gruppe: Banned by Moderators
Ble medlem: 28.03.2008
Bruker nr.: 38 830

Jeg ser ikke vitsen med så jævvla høye avgifter! De kunne gitt dem til veldedighet eller noe! Det at vi betaler noe av verdens høyeste avgifter, vises ikke på noen måte på det vi får tilbake! Alt blir brukt på meningsløse prosjekter som frodeåstunellen...

Og selfølgelig syns jeg bensinprisene er for høye! hva slags spørsmål er det? (no offence)

Norge blir styrt etter spåkake-metoden..... Først så lover de at diesel skal lønne seg, men så blir det dyrere enn bensin!HVA ER DET NESTE? GASS TIL 12,- LITEREN?

"dere skulle få det, men nå gidder vi ikke gi dere allikevel", BARNEHAGEPOLITIKK!

+Quote Post
Massey
post 15.05.08 - 21:29
Innlegg #4

Fast bruker

Partiene burde kommet seg til helvete ut av stortinget. Fått inn andre som hadde vært i arbeidslivet en stund. Ikke nok med det, den aviftsfrie dieselen er nå på kr. 9,35 pr. literen.... det er ei store skam...... og partiene bare klager på co2 og alt det faenskape... Men kjøre de miljøvenlig selv... Nei **** , ka ska de det for.... andre først så vi....

+Quote Post
Born in the USA
post 15.05.08 - 21:48
Innlegg #5

Fast bruker

Jens har 9-3...

Sjønner ikke at det er mulig å kjøre et land så kraftig på'hue! OGSÅ ET HELT LAND!! Smak på det: Land. Land, land, land! Nå er det bare 192 igjen... Norge er blitt en konsentrasjonsleir... Det er fælt...

+Quote Post
Massey
post 15.05.08 - 21:58
Innlegg #6

Fast bruker

stemme:)....... få de på tryne ud heile gjengen

+Quote Post
HighlineDSG
post 15.05.08 - 22:14
Innlegg #7

Fast bruker

Ble medlem: 26.02.2008
Bruker nr.: 38 662

Bensin & dieselprisene er absolutt ikke for høye! Det kunne kostet 20kr literen for min del... kronene går jo til det flotte samfunnet der vi har det meste gratis til vår fordel.

Selv har jeg aldri hørt pappa eller mamma klage noen gang over bensinprisene, og det blir litt fylling når vi har en på 4,8 og en på 3.0.

Dere syns sikkert at USA og slikt har noen latterlige bensinpriser, men når man ser på hva de tjener i forhold til oss i Norge så ligger vi ganske likt. Jeg tror vi skal klare oss...

+Quote Post
SeaLion
post 15.05.08 - 23:07
Innlegg #8

Fast bruker

Ble medlem: 14.06.2003
Fra: Trånnjæmm
Bruker nr.: 12 772

Jeg var nettopp i Roma, og drivstoffprisene der er nesten like høye som her. Og grunnen til at diesel begynner å bli dyrt er ikke nye skyhøye norske avgifter, men at det begynner å bli problemer med dekke den store etterspørselen etter diesel.

Etterspørselen etter diesel øker mer enn etterspørselen etter bensin, og produksjonstakten for råolje har nådd toppen og er i ferd med å dale, det blir nå stadig mer teknisk krevende og dermed dyrere å få pumpet opp nok olje til å dekke etterspørselen. I Nordsjøen var toppen i år 2000, nå synker produksjonen der dag for dag. Om 20 år regner man med at oljebrønnene i Nordsjøen ikke vil være drivverdige lengre, da koster det mer å pumpe opp restene enn det man får betalt.

Så de høye dieselprisene på verdensmarkedet er faktisk et varsel om at oljealderen faktisk nærmer seg slutten, spesielt for Norge sin del. Det er derfor StatoilHydro er så oppsatt på å få være med å utvikle det russiske Stockman-feltet. Samtidig satser det norske oljeselskapet stadig sterkere på alternative energikilder, for at selskapet skal kunne overleve i framtiden.

+Quote Post
Bilen
post 16.05.08 - 08:45
Innlegg #9

Aktiv bruker

Ble medlem: 05.03.2008
Bruker nr.: 38 710

Sitat
Opprinnelig skrevet av Born in the USA
Jeg ser ikke vitsen med så jævvla høye avgifter!!!!! De kunne gitt dem til veldedighet eller noe!!!!! Det at vi betaler noe av verdens høyeste avgifter, vises ikke på noen måte på det vi får tilbake!!!! Alt blir brukt på meningsløse prosjekter som frodeåstunellen...

Og selfølgelig syns jeg bensinprisene er for høye!!!!!!!!!! hva slags

Hva kunne man gitt til veldedighet?
Og uansett hva staten velger å bruke avgiftspengene på, blir det ikke billigere. Er du med?

Er forøvrig enig i Mazda6. Norsk politikk i et nøtteskall å vri kjøpermassen over på dieseldrevne biler, for så å øke dieselprisen...
Men myndighetene har jo miljø-alibiet på sin side, for dette er jo og et middel for å begrense bilkjøringen.

+Quote Post
Massey
post 16.05.08 - 15:38
Innlegg #10

Fast bruker

så HighlineDSG mener at drivsoffprisene er billige her i Norge. Den avgiftfrie dieselen, er jo latterlig dyre. 9 kr literen, nå kan anleggsmaskinene snart kjøre på blanke diesle......

+Quote Post
Born in the USA
post 16.05.08 - 16:33
Innlegg #11

Fast bruker

Sitat
Opprinnelig skrevet av HighlineDSG
Bensin & dieselprisene er absolutt ikke for høye! Det kunne kostet 20kr literen for min del... kronene går jo til det flotte samfunnet der vi har det meste gratis til vår fordel.

Selv har jeg aldri hørt pappa eller mamma klage noen gang over bensinprisene, og det blir litt fylling når vi har en på 4,8 og en på 3.0.

Dere syns sikkert at USA og slikt har noen latterlige bensinpriser, men når man ser på hva de tjener i forhold til oss i Norge så ligger vi ganske likt. Jeg tror vi skal klare oss...

Prøv 5.7... V8!!!

Og hvilket flotte, gratis samfunn? Det enste jeg ser, er smale, hullete og humpete veier som ikke på noen måte er flotte. De gidder ikke innvestere noen av de milliardene de har i miljøvennlige, brede, raske motorveier.

Og hva er vits med varebilavgiften????? INGEN kan argumentere på at det å kjøre flere i en bil er miljøvennlig, så hvorfor er derfor miljøvennlige biler i verstefall dobbelt så dyre som en bil med mer enn 3 seter????? HVA ER VITSEN??????????????????? Får jeg et fornuftig forklaring, så trekker jeg det tilbake!

Men du vil heller betale 20,- for hver kjørte mil (ca.) enn 12? Det var vel ikke helt logisk...

Sealion: Nå skal snart planteolje ta over for olje, så bensin er det nok av. Det betyr at bensin bokstavlig talt vil vokse på trær! Det vil vokse i massive drivhus, så ingen regnskog vil gå tapt.

Bilen: Jeg sier ikke at det vil bli billigere, men vil du betale over halvparten av lønna di til dagens veinett ,eller et som faktisk kan bli gjenkjent som et veinett av en tysker? Altså et bra et?

Men hva er vitsen med å begrense bilkjøringen? De fleste i dag kjører jo ikke mer enn høyst nødvendig? Jobb, Barnehage og butikken? Kansje en ferie i ny og ne? Staten får inn nok av penger, så senk bensinavgiften med en krone!!!!!!!!! Jo høyere avgiftene er, jo surere blir folk!!!! Som til slutt vil ende med noen drastiske tiltak fra folket...

+Quote Post
Massey
post 16.05.08 - 17:09
Innlegg #12

Fast bruker

Jeg er FULSTENDIG enig med Born in the USA, det vi kjører på er noen helvetes dritt veier. Ikke minst, så MÅ bilistene betale for fortauet også, som skal være 2-3 meter brett, til noen personer??? Det er jo noe som ikke stemmer!!!!! De asfaltterer jo mere fortau en de asfaltterer veier for og sette det helt på spissen. Og eg fårstår ikke han så vil betale 20,- per literen enn 12-13,- pr literen. Og det flotta samfunnet, har **** ikke sitt en dritt av det:!!!!!!!1

+Quote Post
Born in the USA
post 16.05.08 - 18:13
Innlegg #13

Fast bruker

Har hørt om mr. Bean, men dette er latterlig!!!!!!!!

+Quote Post
SeaLion
post 16.05.08 - 18:32
Innlegg #14

Fast bruker

Sitat
Opprinnelig skrevet av Born in the USA
Sealion: Nå skal snart planteolje ta over for olje, så bensin er det nok av. Det betyr at bensin bokstavlig talt vil vokse på trær! Det vil vokse i massive drivhus, så ingen regnskog vil gå tapt.

Å lage "biodrivstoffdrivhus" blir for dyrt. Det billige alternativet har du sikkert fått med deg, nemlig å legge beslag på digre områder i u-landene med den følge at matvareprisene i verden stiger. I USA har mais blitt dobbelt så dyrt på få år, fordi noen få produsenter lager biodrivstoff av mais.

Hvis USA hadde brukt absolutt all dyrkbar mark i USA for å lage biodrivstoff, så ville det kun dekket drivstoffet for 10% av bilparken der borte. Hadde Europa kuttet ut all matvareproduksjon for å lage biodrivstoff til eget forbruk hadde resultatet blitt omtrent 15% dekning. Hvis alle verdens biler skal gå på biodrivstoff, pluss at alle menneskene i verden skal få nok mat må vi finne fire ekstra jordkloder, det er ikke nok dyrkbar mark på vår egen klode.

Så biodrivstoff er ikke en god løsning på noe som helst. Egentlig burde det være forbudt å bruke biodrivstoff.

+Quote Post
Born in the USA
post 16.05.08 - 18:46
Innlegg #15

Fast bruker

Fortsett å utvikle elbiler!!!!! For om vi med en 5.7l Suburban skulle kjøre buddy... ehh... vel... du kan tenke deg...

+Quote Post
SeaLion
post 16.05.08 - 21:48
Innlegg #16

Fast bruker

Elbilen er ferdigutviklet forlengst, det er bare batteriene som elendige.

I 1899 klarte verdens første bil å kjøre fortere enn 100 km/t, det var en elbil. I 1899. På slutten av 1800-tallet ble bensinbiler regnet som ubrukelige leketøy, man trodde da at framtidens biler enten var damprevne eller elektriske.

På den tiden ble bensin kun solgt på brune glassflasker på apoteket, bensinstasjoner var ikke oppfunnet. Dampbiler var det mange av, eneste ulempen med de var den lange oppvarmingstiden av dampkjelen. Ellers var de veldig driftsikre. Elbiler var det også mange av, men batteriene var dårlige.

Nå, over hundre år senere, omdanner elmotorer rundt 90% av tilført energi til bevegelse. Moderne forbrenningsmotorer klarer maksimalt å utnytte 35-40% av tilført energi til bevegele. Men batteriene er fortsatt elendige, selv de beste av dagens er tunge, klumpete og har stor indre kjemisk motstand, noe som gjør elbiler nesten like ubrukbare nå som for hundre år siden.

Den dagen noen klarer å utvikle en ny type batterier som egner seg for bruk i bil, fra den dagen vil elbiler bli enerådende. Men da må batteriene bli minst ti ganger bedre enn de er i dag. Teoretisk er det fullt mulig, men ingen vet foreløpig hvordan det skal gjøres i praksis.

+Quote Post
Born in the USA
post 16.05.08 - 22:06
Innlegg #17

Fast bruker

Det er det jeg mener!!! Den dagen en elbil kan bli like stor som en suburban, og kjøre like langt, er jeg fornøyd!

En suburban har det jeg tror er BILverdenens største tank! Og med det mener jeg personbilregga. 160 LITER! Man må betale og fylle på nytt, på grunn av den grensa ved ca. 1000 kroner! Full tank koster 2000 kroner.

+Quote Post
nissan gtr
post 16.05.08 - 22:11
Innlegg #18

Fast bruker

Ble medlem: 14.02.2008
Bruker nr.: 38 576

jeg er enig medd dere alle!!!men det med bio fuel bør vi ikke ta i bryk slik som Born in USA sier,vi bør forske litt mer på hydrogen biler spør du meg!

+Quote Post
Born in the USA
post 17.05.08 - 09:13
Innlegg #19

Fast bruker

Hydrogen er et bra alternativ. Biler kan faktisk gå på det meste! Har du flautlensproblemer, kan du sikkert bruke det på en kreativ måte...

+Quote Post
SeaLion
post 17.05.08 - 10:21
Innlegg #20

Fast bruker

Hydrogen er egentlig et dårlig alternativ, for det er tungvint å lage og tungvint å lagre.

Hydrogen er ikke en energikilde, det finnes ikke noe hydrogenreservoar som vi kan tømme. Hydrogen må fremstilles, f.eks ved å sende strøm gjennom vann. Det meste av strømmen i verden produseres på kull- eller oljefyrte kraftverk eller på atomkraftverk. Så hydrogenbiler flytter bare forurensingene til et annet sted, akkurat som elbiler med batteri.

Dessuten: Vi mister litt energi i hvert trinn, sånn sett hadde det vært mye bedre å utvikle et høyeffektivt batteri enn å prøve å lagre hydrogen i bilen. For hydrogen er en tynn gass som enten må lagres flytende (kaldere enn 253 minusgrader), eller på en trykktank (trykktanker er tuuuuunge) eller lagret sammet med et metallhybridpulver. Men metallhybridene man har funnet fram til hittil er også svært tunge.

De beste av dagens hydrogenbiler har omtrent samme rekkevidde før refylling som elbiler med batteri, nemlig rundt 15 mil. Hadde man kunnet tidoblet effektiviteten på batteriene kunne en elbil gått 150 mil per opplading.

+Quote Post

10 Sider V   1 2 3 > » 
Reply to this topicStart new topic
1 bruker(e) leser dette emnet (1 gjester og 0 uregistrerte brukere)
0 brukere:

Enkel visning Tiden er nå: 26.05.13 - 10:26 RSS