Det offentlige kjemper mot mafia. Enn vi? |
Velkommen ( Logg inn | Bli medlem )
![]() ![]() |
Det offentlige kjemper mot mafia. Enn vi? |
28.12.02 - 22:52
|
|
|
Registrert Gruppe: Registrert bruker Innlegg: 3 Ble medlem: 28.12.2002 Bruker nr.: 9 461 |
Fredag 27.12 sendte NRK2 Sv.dokumentar om samfunnets hjelpesløshet mot mafiaen. M.a.o. suverenitet hos mafiaen i evne til å takle alt som interesserer dem bare det resulterer i penger. Om dette betyr mennesker i hopetall som ødeleggeles for resten av livet er for dem helt uinteressant. Og demokrati ødelegges. Har du og jeg noe som helst mulighet til å komme det offentlige, d.v.s. politi, tollere og forsikringsetater, til help? Om ikke vil samfunnet vårt, d.v.s vårt demokratiske samfunn, før eller senere forvitres. Hva mener du?
|
|
|
|
29.12.02 - 16:27
|
|
|
Fast bruker Gruppe: Registrert bruker Innlegg: 332 Ble medlem: 20.11.2002 Bruker nr.: 8 828 |
(beklager mine ø og æ, får ikke omdefinert). Jeg har ikke sett programmet.
Jeg går ut fra at du setter problemstillingen opp mot et angiversamfunn ingen ænsker. Jeg har lenge ergret meg over romantiseringen av våre hjemlige organiserte kriminelle, de som opererer i stor stil under dekke av MC-interesse. De får delta i TV-debatter, får nesegruse "hjemme hos"-reportasjer og PR på sine "Åpen dag"-arrangementer hvor lille Frode får sitte på med en tatovering med ælmage mens mor er lang i blikket. Det er til å spy av. Romantisering med fremstilling av mafia som ekte mannfolk med øre og makt finner vi i litteratur, film og TV-serier. Vi blir schizofrene i valg av helter og skurker, rett og galt, øre og verdier. Det er en farlig flirt og feighet ift å ta stilling. Man kunne jo risikere å bli kalt moralist. Vi står ovenfor en globalisering, også av kriminell aktivitet, og jeg er redd de tunge kriminelle organisasjonene flirer av norsk naivitet som går helt opp i rettspraksis. Viljen til å stikke blodige hender ned i honningkrukka overgår risikoen for å bli tatt mange ganger. Når man blir tatt ender det i hotellferie målt mot forhold de opererer under andre steder. Vi behæver kraftig lut, og slå hardt ned på denne virksomheten. Når vi blir klar over lyssky virksomhet er vi nædt til å varsle politi/toll evt media. En berettiget frykt for represalier har gitt åpning for anonym tipsing og til og med vitnefærsel. |
|
|
|
29.12.02 - 23:30
|
|
|
Fast bruker Gruppe: Registrert bruker Innlegg: 4 601 Ble medlem: 20.11.2002 Bruker nr.: 8 821 |
Replisalier er en effektiv gag'.
Men like effektivt er alle krav den "tiltalte" har til å få vite navn,adresse og nr, til den som har "anmeldt" forholdet og fått det inn i rettssystemet. Begge deler går vel hånd i hånd. Likeså systemet som er så tungrodd at "misstanke til at kriminelle handlinger skjer" må bevises før feks. avlytting kan ingangsettes. Rettssikkerhet er en vanskelig sak. Men det humane rettssystemet har spillt falitt for lenge siden.Selvfølgelig bør rehabilitering inngå i soning av straff,men straff...er det noe straff å snakke om i Norge? Er det så mye å tape at den eventuelle straffen virker som en bremse?Nei,det er ikke det. Dess bedre organisert kriminaliteten er(mafia)jo bedre holder den stand...jo mere får den utrettet. Det blir som et edderkopp nett. Politi og etterforskerer greier å komme seg et stykke inn...men alle påbud de strever under sinker de slik, at før de har kommet halvveis lukker nettet seg seg bak dem og vokser videre. |
|
|
|
22.02.03 - 03:09
|
|
|
Fast bruker Gruppe: Registrert bruker Innlegg: 151 Ble medlem: 23.01.2003 Bruker nr.: 10 073 |
Hei.
Jeg er enig i hva dere sier. MEN. Hvis våre etterforsknings-organer skal kunne ha den minste sjanse, må de også kunne få dispensasjon fra lovgivningen når det gjelder å fakke disse skurkene. Dessverre blir det forventet at politiet skal spille "straight", og følge loven når det gjelder avlytting, overvåkning etc... Og det gjør de også. Det er de nødt til. Problemet er bare at "motstanderen" ikke gjør det samme. Derfor vil det legale politiet alltid ligge flere skritt bak organisert kriminalitet. Hva om politiet fikk større makt? Ikke for at denne skal misbrukes, men for at de skal ha en aldri så liten sjanse til å fa stoppet dette. Ikke at jeg er så veldig optimistisk....dessverre......:( Det er jo alltid slik at den som arbeider for rettferd for alle, og MOT skurkene vil tape. Det ligger i sakens natur. En notorisk kriminell vil alltid bruke alle midler. En etterforsker må alltid følge loven, noe som alltid vil begrense hans aksjons-radius betraktelig. Dessverre. |
|
|
|
27.08.03 - 08:43
|
|
|
Fast bruker Gruppe: Registrert bruker Innlegg: 374 Ble medlem: 27.08.2003 Bruker nr.: 13 315 |
Kirkemafia, sektmafia og andre religiøse grupperinger med makt og korrupsjon som grunnpilarer florerer i Norge og har forgreininger utover hele verden. Den katolske kirke er i så måte den største mafiaen verden noen gang har sett med en diktator som er i stand til å diktere en rekke store land på en gang. Den katolske kirke er selvfølgelig godt representert i Norge.
Militærmafiaen er ikke så dominant i fredstid, men litt for mye terrormistanker her og der kan vekke den opp som det paranoide massedraps-monsteret den ofte kan være. Politikermafiaen i Norge er ikke noe annet enn en hop byråkrater som uten tvil oppfører seg som en type nyadel med beskjed om å presse penger ut av folk ved å kalle det gebyrer, egenandeler, avgifter med mer. Denne hopen med "adelige" byråkrater arbeider selvfølgelig på direkte ordre fra regjeringsmafiaen. Butikkmafiaen i Norge bestemmer både priser og vareutvalg og har et nesten 100% monopol på dagligvarene. Det frie marked eksisterer ikke i Norge da det er forbudt for en gårdbruker å selge sine produkter til hvem han vil. Journalistmafiaen bør ikke glemmes. Den kan lett ruinere et menneske både sjelelig og økonomisk. Denne mafiaen kan være ganske hemmningsløs og farlig for den som ikke er meget godt vant med å forsvare seg verbalt. Forøvrig finnes det en kriminell mafia i Norge som omsetter narkotika og andre illegale varer, men denne mafiaen kan på ingen måte overgå en eneste en av de tre øvrige. |
|
|
|
![]() ![]() |
| Enkel visning | Tiden er nå: 24.05.13 - 12:06 |
|