Debattforum

Velkommen ( Logg inn | Bli medlem )

> Gå til nettsiden

nrk.no/melodigrandprix

2 Sider V   1 2 >  
Reply to this topicStart new topic
Deres Dom: Irland, Jedward - "Waterline"
OSLO/LISBOA2009
post 10.04.12 - 15:40
Innlegg #1

Fast bruker

Gruppe: Registrert bruker
Ble medlem: 29.03.2008
Fra: Malmö, Sverige
Bruker nr.: 38 833

Fjoråret ble suksessfult for ESCs mestvinnende land, Irland. Tvillingduoen Jedward tok hjem en imponerende 8. plass, noe som var irenes beste resultat på 11 år. Ifjor høst meldte RTE at det igjen var duket for tvillinggalskap i ESC, og at Jedward allerede var internt valgt til å representere den grønne ø. Senere ble dette moderert ganske mye. Jedward var med igjen - men en nasjonal finale skulle avholdes, i tradisjon på talkshowet "Late Late Show", med fem bidrag. Vinneren ble valgt ut av byjurier og seerstemmer 50% delt på hver, helt likt Sverige. Og nå var det ingen tvil, Jedward vant suverent begge deler med bidraget "Waterline" sent på kvelden, den 24. februar.
Jedwards popularitet bare øker og øker. Etter suksessen i X-Factor UK og Eurovision, ble "Lipstick" en av de største kommersielle suksessene i fjorårets ESC, sammen med Sverige og Aserbajdsjan. Bidraget listet bra i land som Sverige, Belgia og Tyskland og den nyvunnede populariteten kom godt med når de slapp sitt andre album, "Victory". En kuriositet er at en av singlene der, "Bad Behaviour" og "Lipstick" listet høyt på den offisielle sør-koreanske hitlisten ifjor. Etter plateslippet promoterte de den med en turne i blant annet Tyskland, Sverige og Østerrike. Men det er ikke bare musikk som har i vært i fokus for Jedward, som ifjor høst også deltok i UKs Celebrity Big Brother, noe som bød på mange mildt sagt... Hva skal man si? Absurde scener, da blant annet dette og dette. wacko.gif Jedward ble til slutt nummer tre, men nå er de tilbake på ESC-scenen for andre år på rad, som første irske artist i ESC. Bidraget "Waterline" kan vel beskrives som en myk pop-melodi litt i boyband-land.

Live-versjon: http://www.youtube.com/watch?v=Ni133caQ9Dw
Studio-versjon: http://www.youtube.com/watch?v=D_ViQfViDPo

Min dom:

Hehe, de gir seg ikke. Jeg har blitt vant til dem på et vis, så de er ikke så gnålete og plagsomme lenger, men middelmådige? Fuck ye'. "Waterline" er vel passe klein og uoriginal, selv om teksten er bra. Det kunne jo likeså ha vært One Direction som gjorde denne, uten at den hadde blitt bedre av den grunn. Nei, dette passer meg ikke alls. Kjedelig er den vel og. Men Jedward er liksom "i vinden", de er et fenomen og ren god galskap, så da blir det vel en finaleplass - og sikkert en grei plassering, men jeg tror ikke den blir like bra som ifjor.

Jeg er litt trøtt og sur atm, så det blir: 2/6 (Veldig sterk)
Go to the top of the page

+Quote Post
Zappa (the Viki
post 10.04.12 - 15:47
Innlegg #2

Fast bruker

Ble medlem: 08.05.2007
Bruker nr.: 36 464

Yesteryears news. Triste saker. Terningkast 1.

(Hva gjør de hvis de ikke får sukkeret sitt til finalen?)

Dette innlegget har vært redigert av Zappa (the Viki: 10.04.12 - 15:48

+Quote Post
ninus
post 10.04.12 - 16:53
Innlegg #3

Fast bruker

Ble medlem: 11.05.2007
Fra: Moss
Bruker nr.: 36 530

Jeg kan nå strekke meg til terningkast 2 jeg da men... men der er det stopp også!

1 for låte og 1 for at den er litte bitte granne bedre enn fjor årets. smile.gif

+Quote Post
northfrom
post 10.04.12 - 17:16
Innlegg #4

Fast bruker

Ble medlem: 13.05.2006
Fra: Nordland
Bruker nr.: 32 080

Likte Lippstick da den kom, ettersom det var en av de mer originale bidragene i fjorårets finale!
Synes derimot ikke noe om årets låt, av alle låtene Jedwad kunne fått blir de altså representert av den mest stillestående av alle! De hadde passet mye bedre til en "Lippstick vol 2" enn dette mølet her!

Ergo blir da terninkast: 1

+Quote Post
Malene
post 10.04.12 - 17:49
Innlegg #5

Fast bruker

Ble medlem: 08.03.2009
Bruker nr.: 39 927

3/6. Blir uansett artig å se gutta igjen. smile.gif

+Quote Post
knp
post 10.04.12 - 17:54
Innlegg #6

Fast bruker

Ble medlem: 04.05.2007
Fra: Hjo,Sverige
Bruker nr.: 36 423

Ordinär,men ok.3 fra meg rolleyes.gif

+Quote Post
Toppboy
post 10.04.12 - 17:55
Innlegg #7

Fast bruker

Ble medlem: 23.04.2003
Fra: Rogaland
Bruker nr.: 11 972

Jeg skjønner at Jedward irriterer mange, og jeg synes kanskje også de er i overkant påtatte. De spiller jo et slags skuespill hele veien med sin væremåte. Lurer på hvordan de egentlig er tongue.gif I grunn ganske fantasiløst av Irland å bare kjøre samme greia to år på rad. Sier vel litt om hvor lite de satser på ESC nå om dagen. Kanskje Johnny Logan gjorde dem alt for mette på Eurovision. Uansett synes jeg gutta er ganske morsomme, og det finnes da mye verre ting enn glade brødre som spinner over av energi. Personlig liker jeg bedre "Waterline" enn "Liptstick", men da helst i studioversjon. Live pleier det jo å bli ganske surt. Tipper finale, men en langt dårligere plassering i finalen enn fjorårets 8. plass.

3/6

Dette innlegget har vært redigert av Toppboy: 10.04.12 - 17:56

+Quote Post
Vendelay
post 10.04.12 - 17:57
Innlegg #8

Fast bruker

Ble medlem: 10.02.2009
Fra: Sverige
Bruker nr.: 39 714

Jag gillade Jedwards ifjol och röstade på dem i finalen. De var underhållande och Lipstick var en kul låt. Men det var förra året. Nu är allt gjort förut och årets låt är mycket sämre. Det som var charmigt ifjol är nu bara irriterande.

Tärningskast 1

+Quote Post
KingCreole
post 10.04.12 - 18:47
Innlegg #9

Fast bruker

Ble medlem: 20.01.2007
Bruker nr.: 34 955

Man kan forvente seg en energisk fremføring, men ærlig talt synes jeg at det holdt med en opptreden i Eurovision. Dette er langt ifra noen forbedring. Vokal og låt holder rett og slett ikke mål.

Terningkast 2.

+Quote Post
Malene
post 10.04.12 - 19:53
Innlegg #10

Fast bruker

Ble medlem: 08.03.2009
Bruker nr.: 39 927

Sitat(Toppboy @ 10.04.12 - 17:55) *
Jeg skjønner at Jedward irriterer mange, og jeg synes kanskje også de er i overkant påtatte. De spiller jo et slags skuespill hele veien med sin væremåte. Lurer på hvordan de egentlig er tongue.gif I grunn ganske fantasiløst av Irland å bare kjøre samme greia to år på rad. Sier vel litt om hvor lite de satser på ESC nå om dagen. Kanskje Johnny Logan gjorde dem alt for mette på Eurovision. Uansett synes jeg gutta er ganske morsomme, og det finnes da mye verre ting enn glade brødre som spinner over av energi. Personlig liker jeg bedre "Waterline" enn "Liptstick", men da helst i studioversjon. Live pleier det jo å bli ganske surt. Tipper finale, men en langt dårligere plassering i finalen enn fjorårets 8. plass.

3/6

Forstår også at noen finner gutta irriterende. Men jeg kan altså ikke la være å glise når de opptrer. Ja, de er noen tullinger. Men noen likandes tullinger. laugh.gif

+Quote Post
Emmet
post 10.04.12 - 20:03
Innlegg #11

Fast bruker

Ble medlem: 08.02.2007
Fra: Asker
Bruker nr.: 35 298

Jeg hadde sansen for både Jedward og Lipstick i fjor, men føler nok som flere at de nå er "yesteryears news." Selv om Waterline rent objektivt kanskje er en bedre låt, er den også mer krevende i forhold til sangstemmene Jedward (ikke) har, og når de kjører samme gamle, heseblesende show til denne låten som til Lipstick, blir det ganske malplassert i mine øyne.

Da stopper terningen min på en grei 3'er...

+Quote Post
Lisa2
post 10.04.12 - 20:18
Innlegg #12

Fast bruker

Ble medlem: 24.03.2009
Bruker nr.: 40 023

Jeg elsket "Lipstick". Desverre er "Waterline" mye, mye svakere. Men - jeg har litt sansen for Jedward. De er energiske, blide og søte, og jeg blir litt påvirket av barna mine som er store fans av dem. Derfor får de 3/6.

+Quote Post
Keith Timmons
post 11.04.12 - 00:54
Innlegg #13

Fast bruker

Ble medlem: 20.02.2009
Fra: Oslo
Bruker nr.: 39 785

Dette er alvorlig grusomt. Både koristene og gutta synger surere enn sursild med sitron og eddik, og jeg får helt spader av å se på dem hoppe og sprette rundt som skjermsparere på speed. Det er nesten så man kunne trenge en valium eller to etter å ha sett denne oppvisningen av blonde, spaltede atomer. Årets låt er vel egentlig bedre enn fjorårets (uten at det sier så mye), men de var søtere i fjor, og akkurat som med Macaulay Culkin er Jedward-gutta søte på en sånn måte som bare blir teit etter hvert som de blir eldre. Og nå er de eldre, og dessuten yesteryear's news. Nice try, goodbye.

Terningkast 1

+Quote Post
scala
post 11.04.12 - 07:03
Innlegg #14

Fast bruker

Ble medlem: 16.02.2009
Bruker nr.: 39 757

Synes denne har en kjedelig melodi og den er litt masete. Den er litt småfengende, men man har hørt dette så mange ganger før.

2 (+)/6

+Quote Post
Danmark
post 11.04.12 - 07:14
Innlegg #15

Fast bruker

Ble medlem: 12.04.2006
Fra: Ishøj Strand, Danmark
Bruker nr.: 31 575

Sangen fra Irland er et bedre forsøg end fjorårets var, men til gengæld fremstår det tydeligere i år, hvor dårligere sangere tvillingerne er, og det trækker ned - men Duracell kaniner på speed vil sikkert tage kegler, flere steder igen i år, så mon ikke de placerer sig vel i år også.

En 2'er går mod Irland.

+Quote Post
Ejo
post 11.04.12 - 09:15
Innlegg #16

Fast bruker

Ble medlem: 28.01.2010
Bruker nr.: 42 313

Blir kanskje litt too much å sende disse gutta i år også, men i og med at jeg synes Waterline er bedre enn Lipstick (til tross for dårlig vokal) går jeg imot de fleste andre her og kliner til med en 4'er biggrin.gif Ok, en litt svak 4'er da.

Dette innlegget har vært redigert av Ejo: 11.04.12 - 09:15

+Quote Post
KristinaNo
post 11.04.12 - 09:24
Innlegg #17

Fast bruker

Ble medlem: 10.02.2009
Fra: Midt Troms
Bruker nr.: 39 717

Sitat(Keith Timmons @ 11.04.12 - 00:54) *
Dette er alvorlig grusomt. Både koristene og gutta synger surere enn sursild med sitron og eddik, og jeg får helt spader av å se på dem hoppe og sprette rundt som skjermsparere på speed. Det er nesten så man kunne trenge en valium eller to etter å ha sett denne oppvisningen av blonde, spaltede atomer. Årets låt er vel egentlig bedre enn fjorårets (uten at det sier så mye), men de var søtere i fjor, og akkurat som med Macaulay Culkin er Jedward-gutta søte på en sånn måte som bare blir teit etter hvert som de blir eldre. Og nå er de eldre, og dessuten yesteryear's news. Nice try, goodbye.

Terningkast 1

laugh.gif laugh.gif laugh.gif

Uff, jeg hater å måtte si meg enig med deg om Jedward i år, Keith. Jeg var blodfan av "Lipstick" og har digga gutta rått siden de var med i X - Factor UK i 2009, for de har virkelig en hysterisk humor. Men du har utvilsomt et poeng i at nå avtar teen - sjarmen raskt og de bør finne på et mer voksent konsept på scenen. Jeg begriper heller ikke hvilken lydtett planet de var på, de som fant ut at Jedward kunne synge en sang med en så melodiøs vokallinje, for det kan de da overhodet ikke. De reddet seg i fjor på at "Lipstick" har kraftig rytme, mye lydeffekter og veldig monton vokallinje, noe hvem som helst av oss kunne sunget like bra. (og mange sikkert mye bedre også laugh.gif ) Men "Waterline" er en høyst ordinær poplåt ala britisk/irsk boyband, og wow, dette er brutalt ille å høre på. Det minner meg mye om å høre på folk som sitter og synger av full hals med headsett på. Det er alt det ikke burde være; montont, surt, totalt uten pitch og timing, og bare for å gjøre det verre så står det like ille til med koret deres.

1/6

+Quote Post
KIELIA
post 11.04.12 - 09:35
Innlegg #18

Fast bruker

Ble medlem: 07.02.2010
Bruker nr.: 42 424

Låta er muligens ikke så værst, men totalpakka er slett ikke bra!
Neste år stiller nok Logan for Irland igjen..bare ungdommen i forhold til Humpen. tongue.gif

2 fordi låten er spiselig..

+Quote Post
yndlingsdyr
post 11.04.12 - 09:49
Innlegg #19

Fast bruker

Ble medlem: 02.05.2009
Fra: Akershus/Aust-Agder
Bruker nr.: 40 147

Studioversjonen får 6 fra meg. Dette er kanskje årets beste låt. Dessverre vil det falle sørgelig sammen i krystallhallen. Men samma det. 6/6.

+Quote Post
harlekin
post 11.04.12 - 10:03
Innlegg #20

Fast bruker

Ble medlem: 21.02.2005
Bruker nr.: 23 555

Her er det forskjell på studio og liveframføring. Studiversjonen står til en 4 er, mens liveframføringa står til en 2 er.
Selve låta får tankene mine mot Engelske bidrag fra 80 og 90 tallet.
Den besto dama-testen i alle fall. Spilte den intetanende for henne i dag morges, og hun sa at det var en sånn "klistre seg til hjernen-sang".
For meg er studioversjonen en firer, og liveversjonen en toer. Så da ender jeg på en treer.

+Quote Post

2 Sider V   1 2 >
Reply to this topicStart new topic
1 bruker(e) leser dette emnet (1 gjester og 0 uregistrerte brukere)
0 brukere:

Enkel visning Tiden er nå: 18.06.13 - 23:58 RSS