Spørsmål om FÒR |
Velkommen ( Logg inn | Bli medlem )
![]() ![]() |
Spørsmål om FÒR |
21.01.02 - 14:31
|
|
|
Registrert Gruppe: Registrert bruker Innlegg: 3 Ble medlem: 19.12.2001 Bruker nr.: 2 023 |
Først, Takk til Dyrlegen for tidligere gode svar.
Nå skal du få et spørsmål om fór. Har nettopp vært i butikken for å handle inn ny forsyning. Og der stod jeg da, foran hyllene med sekker og poser av diverse hundemat. Alle med bilder av flotte, sunne og sterke hunder utenpå en fargerik emballasje. Prisene varierer ganske mye og jeg endte, som alltid opp med den dyreste. (Klart bikkja må få det beste!) Men hva er det beste? Er det det dyreste foret? Er det kanskje i spesialbutikken man får den beste maten til de firbeinte? Hvordan bør f. eks et godt fór til min 10 år gamle Irske Setter være sammensatt. I.e. Forhold mellom Fett, protein ,karbohydrater o a. Setteren har i tillegg hjerteproblemer, men er likevel ganske aktiv og går daglig ca 4 km eller 45 til 50 min. Hilsen AnneAa |
|
|
|
25.01.02 - 00:01
|
|
|
Registrert Gruppe: Registrert bruker Innlegg: 22 Ble medlem: 19.12.2001 Bruker nr.: 2 013 |
Hei, spennende problemstilling du reiser.
Først av alt, en god tommelfingerregel er at du får aldri mer enn det du betaler for her i verden. Billig dyremat har dårligere råvarer enn dyrere hundemat. Hva er så kvalitet? 1 At maten er satt sammen slik den tilfører kroppen alle viktige næringsstoffer i riktig mengde, samtidig som den er restriktiv på stoffer som gir slitasje på organismen. 2 At foret har god fordøyelighet slik at det kan suges opp fra tarmen. 3 At forholdet mellom energi og byggesteiner er slik at når kroppen har fått passe mengde mat, så er energibehovet dekket. og b når energibehovet er dekket så er riktig mengde av hvert næringsstoff tilført. En ti år gammel hund bør ha et seniorfor. Dvs et for tilpasset ernæringsbehovet hos en eldre hund. Mer restriktivt på stoffer som sliter på organene, (særlig salt, fosfor og proteinoverskudd) litt mer av vannløslige stoffer (som kan lekke ut med urin når nyrene blir slitt) Noen få hundematfabrikker har store vitenskapelige fagmiljøer i ryggen som driver utstrakt forskning på sammenheng mellom helse, sunnhet, sykdom og ernæring. Disse har vitenskapelig riktig sammensatte dietter. Andre miljøer har det ikke. Alle fabrikanter sier de er verdens beste. Dyrlegen skal være djevelens advokat på vegne av sine pasienter og veilede om hva som er viktig, og hjelpe med å forklare om emnet. Snakke merker får vi la skje i et annet forum enn NRK. Det er viktig å tenke kvalitet når man skal gi hunden mat. |
|
|
|
![]() ![]() |
| Enkel visning | Tiden er nå: 20.06.13 - 11:52 |
|