Debattforum

Velkommen ( Logg inn | Bli medlem )

Reply to this topicStart new topic
herrer som lager mat
annabell
post 13.02.08 - 00:49
Innlegg #1

Fast bruker

Gruppe: Registrert bruker
Ble medlem: 03.05.2002
Bruker nr.: 5 361

Herrer som lager mat er sexy. Har noe med sanselighet å gjøre. De har skjønt at mat er sanselig, og at de kan være med på å forberede mer sanselighet, det å smake, lukte, se og nyte.

Og den herren som i tillegg rydder opp etter seg på kjøkkenet er garantert ....ah!:himle: tongue.gif

Så jeg mener Finn bør fortsette å lage god mat, og at alle menn/herrer burdte prøve å lage et godt måltid fra grunnen av, lese oppskrifter, gjerne lage mat sammen med sin partner og lære å samarbeide, nyte og oppleve gleden med å spise god mat og vite at dette har vi greid sjøl.

Aberet er at resturanbesøk kan bli litt nedtur etterhvert...smile.gif
Go to the top of the page

+Quote Post
Irilar
post 13.02.08 - 16:06
Innlegg #2

Fast bruker

Ble medlem: 28.09.2005
Bruker nr.: 27 215

Når jeg er ute på fylla (og vi snakker som regel komme-hjem-med-morgenbussen fyll her) lager herren i huset alltid en kjele med noe gryterettgreier som står på ovnen og venter på meg når jeg kommer hjem.

Gud som jeg elsker den mannen.

+Quote Post
Bomstart
post 13.02.08 - 20:12
Innlegg #3

Fast bruker

Ble medlem: 11.10.2005
Bruker nr.: 27 490

Sitat
Opprinnelig skrevet av annabell

Og den herren som i tillegg rydder opp etter seg på kjøkkenet er garantert ....ah!:himle: tongue.gif

Så jeg mener Finn bør fortsette å lage god mat, og at alle menn/herrer burdte prøve å lage et godt måltid fra grunnen av, lese oppskrifter, gjerne lage mat sammen med sin partner og lære å samarbeide, nyte og oppleve gleden med å spise god mat og vite at dette har vi greid sjøl.

Aberet er at resturanbesøk kan bli litt nedtur etterhvert...smile.gif

Her her me ei grei arbeidsfordeling i heimen. Fruen lager mat, eg "assisterer" og rydder.
Problemet med det ovanforståande er val at alle menn misliker å lesa instruksjoner, anten det er oppskrifter eller bruksanvisninger. Sjølv er eg alltid kome ei linje for langt i oppskriften........det har laga litt ekstraarbeid og "himle" frå huset frue. (Og det er ikkje den beste motivasjon for å prøva på nytt..........)

+Quote Post
Ung Herre
post 13.02.08 - 20:19
Innlegg #4

Fast bruker

Ble medlem: 28.10.2003
Bruker nr.: 14 397

Som husets kokk kan jeg bekrefte at kvinner har sansen for å lages mat til. Hadde jeg bare likt å vaske opp også...

Men til sydende og sist må man like å lage mat for at det skal bli bra.

+Quote Post
runestav
post 14.02.08 - 00:10
Innlegg #5

Fast bruker

Ble medlem: 22.01.2004
Bruker nr.: 15 591

Siden jeg det siste året har bestyrt min egen husholdning er jeg både kjøkkensjef og ryddegutt. Har lenge hatt et godt forhold til matlaging, og finner ut av det meste på kjøkkenet. Men, ingen kokebok for denne gutten nei. Her kreeres det mat i mange varianter etter stuntmetoden. Det bakes brød etter samme prinsippet - både fint og litt grovere.
Sønnen har også kastet seg i stuntbakingen og skaper nydelige hverdagsbrød. Hans mor derimot, som omhyggelig følger oppskriften, baker noe som med litt velvilje kan kalles balltre!

I kveld har jeg laget en knapp liter sterk buljong, tilsatt litt hakket jalapenjo (forsiktig), litt hakket sølvløk og sylteagurk sammen med en boks tunfisk (i vann) og en pose med gelatinpulver. Det står nå og stivner i kjøleskapet. Dette blir spennende med litt grovbrød under.

+Quote Post
Irilar
post 14.02.08 - 00:57
Innlegg #6

Fast bruker

Ble medlem: 28.09.2005
Bruker nr.: 27 215

...er vel først og fremst ment som inspirasjon, eller?

Det snodige er at selv om man har laget en ting før, kanskje flere ganger og tilogmed følger oppskrift, er det ikke alltid resultatet blir det samme?

Kan noen forklare dette? er det ukjente tredjevariabler, eller kjøkkendemoner?

+Quote Post
runestav
post 15.02.08 - 00:48
Innlegg #7

Fast bruker

Ble medlem: 22.01.2004
Bruker nr.: 15 591

Når det gjelder baking er det oftest temperaturen det slurves med.
melet må ha god romtemperatur og melka/vesken må være over 30 grader. Dessuten må deigen arbeides/knas SKIKKELIG.
Er deigen for kald hjelper det ikke med den tykkeste oppskriftsbok.
Bakeren skal arbeide med deigen til til han også blir varm. Noen salte svettedråper fra bakeren i deigen bidrar til en personlig touch biggrin.gif

+Quote Post
annabell
post 20.02.08 - 00:15
Innlegg #8

Fast bruker

Ble medlem: 03.05.2002
Bruker nr.: 5 361

Irlilar,- du har helt rett! Vilagde den flotte retten for noen uker siden; andebryst med mangosaus. Og her snakker vi seriøs matlaging, redusering, chili og ingefær,og glasering og det ene og det andre. Det ble nyyydelig!

Så, sist lørdag,skulle vi gjenta suksessen. Det gikk ikke like greit, liksom. Sausen ble ikke helt lik, og andebrystet ikke like sprøstekt på fettsiden. Merkelig. Men godt ble det lell..

+Quote Post

Reply to this topicStart new topic
1 bruker(e) leser dette emnet (1 gjester og 0 uregistrerte brukere)
0 brukere:

Enkel visning Tiden er nå: 19.06.13 - 00:39 RSS