Debattforum

Velkommen ( Logg inn | Bli medlem )

> Gå til nettsiden

nrk.no/puls

Reply to this topicStart new topic
Bør aldersgrensen på metadon oppheves? Si din mening her!
Puls
post 18.02.08 - 13:27
Innlegg #1

Gruppe: Moderator
Ble medlem: 26.06.2003
Bruker nr.: 12 922

Her kan du skrive din mening om hvorvidt du synes aldersgrensen på å få behandling med metadon bør oppheves:
Go to the top of the page

+Quote Post
karl olaf
post 18.02.08 - 20:49
Innlegg #2

Gruppe: Registrert bruker
Ble medlem: 18.02.2008
Bruker nr.: 38 600

er selv ex narkoman, 35 års misbruk bak meg, mange av mine venner i miljøet går på sub el matadon, de går i det samme miljøet og de har ikke en tjangs til og komme ut av dette og det er det viktigste vist en skal bli nøktern, nytt miljø,nye tankebane og mennesker som er nøktern som kan lære en å leve et verdig liv-

+Quote Post
heidilian
post 18.02.08 - 20:54
Innlegg #3

Bruker nr.: 38 602

Det viktigste når det gjelder mulighet for å bruke LAR-behandling er en grundig faglig utredning av den det gjelder, UAVHENGIG av alder.
OG - faglig høy kvalitet på de som skal bistå i rehabiliteringen.

Hilsen en glad mor med sønn under 25 som har hatt strålende utvikling etter 1 års bruk av metadon poliklinisk.

+Quote Post
nenna
post 18.02.08 - 20:56
Innlegg #4

Ble medlem: 10.12.2002
Bruker nr.: 9 220

jeg er en kvinne som har vært rusfri i 11 år.
takk og pris at ingen foreslo "lar" for meg den gangen jeg kom til behandling. jeg er sikker på at jeg ville ha grepet en legemiddelassistert behandling med begge hendene. det ville jo bare bekrefte det synet jeg hadde på meg selv - en stakkarslig ung kvinne som aldri kunne klare noe uten kjemikalier innabords.
takk og pris for at jeg møtte mennesker som trodde på meg før jeg klarte å tro selv. og at de oppmuntret det lille håpet jeg hadde og ga meg tid og krefter til sakte men sikkert bygge meg opp.
idag fungerer jeg og lever som et normalt menneske, med gode og dårlige dager, helt rusfri og helt legemiddelfri, ikke minst til glede for familien min .

gi folk tid og muligheter - og fremfor alt - sjekk ut den siste nevrobiologiske forskningen som viser at totalavhold må til for rusavhengige. slik at hjernen kan få fred til å tilfriskne.

+Quote Post
flux
post 18.02.08 - 21:14
Innlegg #5

Bruker nr.: 38 601

Er en mann på 40 med 24 års "ruskarriere" bak meg. Jeg var inne til min
første rusfrie behandling som 24 åring. Opp gjennom årene, ca.7-8 ganger. Etter hver endt behanling tok det alldrid lang tid før jeg var tilbake til dopet. 38 år gammel fikk jeg min første LAR behandling, Og er
i dag rusfri med metadon. Glad og lykkelig. For første gang.
Hadde jeg fått LAR behanling før, ville jeg ha sluppet mange år med Heroinavhengighet og all den fornedrenselsen som det medfører.
Jeg er IKKE for at allle som vil skal få LAR-behandling.
Det må ligge de samme kriteriene til grunn som i dag.
Åltså LANGVARIG opiat-misbruk. Da er ikke alder ett tema, men det er en nødvendighet for mange. ( Alle skal selsagt ha prøvd annen behanling først..! )
40 år. Bergen

+Quote Post
merkni
post 18.02.08 - 21:21
Innlegg #6

Bruker nr.: 38 603

Syns ikke aldersgrensen skal senkes i LAR. Det bør heller satses mer på rehabiliteringsprosessen etter institusjonsopphold for de unge. Dessverre fortsetter en del LAR-klienter å være i rusmiljøet. Dett skyldes blandt annet for dårlig rehabilitering. Det må settes krav til de som er i tiltaket og systemet må tilby ordentlig oppfølging både sosialt og økonomisk. Jeg stiller meg meget kritisk til at sidemisbruk er akseptert. Jeg tror bedre oppfølging og nulltoleranse for sidemisbruk, vil øke mulighetene til et mer aktivt liv for LAR-klientene. I dag er det alt for mange som ikke har noe å gå til i hverdagen. Når sidemisbruk er akseptert og oppfølging uteblir, er det ikke rart at en som er rusavhengig sier: "Ja takk, begge deler"...

+Quote Post
Phønix
post 18.02.08 - 21:23
Innlegg #7

Ble medlem: 08.12.2004
Bruker nr.: 22 074

I enkelte tilfeller så kan jeg gå med på at en person yngre en 25 skal kunne få Metadon, men kun i helt spesielle tilfeller.
Men den POLITIKKEN som drives i dag, med å dele ut Metadon til alle og en hver, den er fullstendig vannvittig.
Det at du får Metadon eller Subutex er ikke på noen måte noe som kan sammenlignes med behandling, det er KUNN et medikament, som skal gjøre en sliten og vanskeligstilt pasienten mer motagelig for behandling.
Det går ikke på noen måte ann å erstatte et behandlings tilbud med Metadon eller Subutex, på den måten det drives i Oslo i dag, det er fullstendig vannvittig, spesielt når en vet at mange kan hjelpes med de riktige hjelpe tiltak.
Det eneste en da oppnår er det at mange bruker Metadon og Subutex i sammen men andre medikamenter og Narkotika i en blandings rus, eller at de selger det til andre, som ønsker Metadon eller Subutex for å ruse seg på det, eventuelt av andre grunner.
Jeg har selv bakgrunn, som Narkoman, og er avhengig å leve livet ut med bruk av Metadon, men det er på grunn av at jeg har alvorlige skader, som medfører mye smerter. Og det var i utgangspunktet smertene som brakte meg i den posisjonen at jeg ble narkoman.
Jeg har også i noen måneder etter at jeg fikk Metadon, brukt den i sammen med Heroin, men jeg greide heldigvis å ta til vettet, etter tre måneder med blandings misbruk, og innse at det var ikke derfor jeg hadde bedt om Metadon. Og nå har jeg vel 8 nyktre år bak meg.
HTR

+Quote Post
gabriel
post 18.02.08 - 21:25
Innlegg #8

Bruker nr.: 38 606

Sitat
Opprinnelig skrevet av nenna
jeg er en kvinne som har vært rusfri i 11 år.
takk og pris at ingen foreslo "lar" for meg den gangen jeg kom til behandling. jeg er sikker på at jeg ville ha grepet en legemiddelassistert behandling med begge hendene. det ville jo bare bekrefte det synet jeg hadde på meg selv - en stakkarslig ung kvinne som aldri kunne klare noe uten kjemikalier innabords.
takk og pris for at jeg møtte mennesker som trodde på meg før jeg klarte å tro selv. og at de oppmuntret det lille håpet jeg hadde og ga meg tid og krefter til sakte men sikkert bygge meg opp.
idag fungerer jeg og lever som et normalt menneske, med gode og dårlige dager, helt rusfri og helt legemiddelfri, ikke minst til glede for familien min .

gi folk tid og muligheter - og fremfor alt - sjekk ut den siste nevrobiologiske forskningen som viser at totalavhold må til for rusavhengige. slik at hjernen kan få fred til å tilfriskne.

Det virker som at dere prøver og dra ned menesker som har bestemt seg for"lar"!? Jeg har selv valgt å ta den utveien. Jeg var til behandling i 4år før jeg kom ut til verden igjenn, uten noen som helst oppfølging. Jeg sprakk etter 1år ute og var deretter utpå i 2år før jeg tok valget om å begynne på metadon. Nå har jeg hatt ett godt å "normalt" liv i nesten ett år! Ingen kan verken se eller høre på meg at jeg tar medisinen. Men.. Problemet er at staten lar folk ruse seg på metadon og subutex! De går jo på sinnsyke doser. Selv har jeg valgt å ikke gå høyere en 90mg å skal nå snart ned til 60mg. Visst "vi" for gjøre som vi vil, så byttes den ene rusen ut med den andre(metadonsub) dette er ett stort problem som spesielt nordmenn har, det og måtte være helt hinsides ruset! Men det er jo klart at, out of sightout of mind er noe Jens stoltenberg og gjenget bruker her. Han burde vite bedre, som har en søster som er utpå!
Jeg har nå begynnt min nedtrapping og målet er å komme helt av metadonen. Det har jeg klart før, da jeg gikk illegalt på metado i over ett år, og fikk en nedtrapping på 14dager!, og klarte det. Nå får jeg muligheten til en roligere nedtrapping over lang tid, og kan lande pent. Dette erblir min vei ut, og det er ikke alle som klarer seg uten og måtte gå denne veien...

gabriel

+Quote Post
Osl.Tr.h.
post 18.02.08 - 21:34
Innlegg #9

Bruker nr.: 38 608

Det er så mange som snakker om oppfølging, her i "midt" blir turene i felesskap etterlyst. Er det ikke opp til hver enkelt da? når en har kommet et stykke på veien, vil en jo ikke bli konfrontert med det gamle, en vil videre å bli en "vanlig"!!!

+Quote Post
Osl.Tr.h.
post 18.02.08 - 21:50
Innlegg #10

Bruker nr.: 38 608

gabriel. først syntes jeg det er rart at du henviser til enkelt personer. Hun er bare en søster. Har du en bror? det har jeg, og han bestemmer sitt eget liv. Ved.r. høye doser. Selv har jeg gått på en relativt høy dose i over 6 år. Det som må telle er jo hvor bra den enkelte fungerer uahengig av dose.

+Quote Post
wildonnet
post 18.02.08 - 21:55
Innlegg #11

Bruker nr.: 38 604

Selv er jeg bruker av subutex og underlagt "Lar-Midt" Er på mitt 5 år nå i "rehabbilliteringen". Dette må kunne sies å være de beste 5 år av mitt liv siden jeg var 13 år gammel. Er nå 40 år gammel å har et meget godt liv sammenlignet med livet som tidligere rusmissbruker.
Så innlegget på nrk (puls) og må si meg enig i de statlige vedtekter som er fremmet i denne saken, at aldersgrensen skal gå ned fra 25 til 20 eller nå hva det var. Forskning viser faktisk at det som heroin og opiatmissbruk gjør med kropp og hodet er uavhegngig av alder og faktisk hvor lenge en har holdt på. Dvs at en som eks vis har misbrukt heroin 2 år kan ha like store skadevirkninger som en som har missbrukt det i 20 år. Selvsakt kommer miljøet inn og sånne ting og er med på å prege den enkelte. En som må slite hardt vil automatisk ha det værre enn en som har resurrsene til det. (håper dere ser bildet og forstår meg rett) Dessuten er det en reell sannhet at innstitusjoner som veksthus, fylkeskomunale rehabiliteringer og solialmedisinsk poliklinikk/rusteam etc alltid har satt seg mot medisinsk rehabilitering. Har aldrig opplevd å blitt anbefalt å gå på "denne vegen" gjennom desse myndigheter. Fulgt litt med i denne debatten og ser at ikke mye endrer seg der.
Ære være de som klares seg uten Lar tilbud, var selv skeptisk og hadde de tanker som henne i filmen. Fra ett rusmiddel til et annet. Metadon/subutex er et substitutt og virker veldig bra for veldig mange, men det viktige er selvølgelig selve rehabiliteringen utenom, det å tillpasse seg et sammfunn som for meg og veldig mange er et helt nytt og ukjent samfunn på mange måter. Og da forstår en sikkert at en rehabbiliterringen glelder lengre enn fra 3-6 mnd som hos de fleste komunale og fylkeskomunale institusjonene, da de konkluderer med det.. Da begynner en en rehabilitering som kansje MÅ vare resten av livet ut. Alt fra å takle fordommene alle har ovenfor en som rusmissbruker, bli akseptert på de offentlige kontoer, til det å gjøre de hverdagslige ting som "normale" folk gjør. Selv har jeg vært på flere institusjoner og for meg ble det kun et trygt sted å være for en periode. Det som ble min utfordring var å klare hverdagen utenfor de tilsnelatende "trygge veggene". Og det eneste som kunne hjelpe meg var medisinbehandlig. Da jeg aldrig hadde klart det uten tidligere. Men gudene skal vite at det er ikke gjennomført ennå, mye gjenstår, problemer vil komme, fornedringen vil kjennes på osv. men summen av det en klarer seg gjennom gjør en sterk, stødig og en kan "heve hodet" i hverdagen. Men noe av Hemligheten er å aldrig gleme at "kua har vært kalv". Gjennom det får en et forhold til hvem en var, og man slipper å fortrenge det. Da lærer en å leve med det, og livet blir mer og mer "normalisert" på godt og vondt gjennom ekte følelser av sorg og glede.

+Quote Post
gabriel
post 18.02.08 - 22:16
Innlegg #12

Sitat
Opprinnelig skrevet av Osl.Tr.h.
gabriel. først syntes jeg det er rart at du henviser til enkelt personer. Hun er bare en søster. Har du en bror? det har jeg, og han bestemmer sitt eget liv. Ved.r. høye doser. Selv har jeg gått på en relativt høy dose i over 6 år. Det som må telle er jo hvor bra den enkelte fungerer uahengig av dose.

Og hva er relativ høy dose? Jeg burde nok ha utfylt det bedre! Men jeg er imot for høye doser uansett! I usa er mange helt nede på 30mg, og fungerer helt fint. Ja, jeg har en bror som er utpå!!! Men han går det desverre ikke så bra med... Ikke ta dette så personlig heller, vi bare diskuterer.

+Quote Post
gerti
post 18.02.08 - 22:22
Innlegg #13

Bruker nr.: 38 605

Det at Hege som sto fram i Puls opplever seg som normal igjen, har omsorg for barn og tar utdanning er fantastisk, men langtfra fasiten for alle som begynner i lang og dyr institusjonsbehandling.

Og på samme måte som det føltes feil for Hege å begynne på substitusjonsbehandling med metadon eller buprenorfin, er det mange som har store motforestillinger mot den frihetsberøvelsen og mangelen på et privatliv som et institusjonsopphold medfører.

Når Hege velger bort substitusjonsbehandling fordi hun syntes LAR-pasientene rundt seg så slitne ut var hun kanskje ikke så godt informert. Gjennomsnittsalderen for LAR-pasienter i Norge er 40 år, og de fleste debuterte med heroin i tenårene. Hvem ville ikke sett sliten ut etter mer enn 20 år med det livet heroinbruk bringer med seg?

Som alle andre pasientgrupper bør mennesker med opiatavhengighet få muligheten til å gjøre et informert valg når det gjelder behandling. For å kunne gjøre et slikt valg må de få lettfattelig informasjon om hva behandlingen innebærer og hva slags gunstige effekter og bivirkninger den har. Det fins mengder av forskning, særlig på de medikamentelle alternativene.

Mennesker med opiatavhengighet er også voksne når de fyller 18 år. Gi dem tilstrekkelig informasjon og la dem velge behandling selv!

+Quote Post
raindog
post 18.02.08 - 22:31
Innlegg #14

Bruker nr.: 38 616

Hei

Jeg har også brukt heroin i flere år, og vært igjennom flere behandlinger, år på poliklinisk og mange avrusinger og kartlegginger. Jeg fikk også tilbud om Subutex eller Metadon, men takket heldigvis nei fordi jeg hadde hatt noen lengere nyktre perioder og visste at det var mulig.

Jeg har brukt både Subutex og Metadon ulovlig, og ser helt klart at det kan være en hjelp, men også en ganske behaglig utvei for mange. Det er flott om noen klarer slutte ved hjelp av dette, men da må jo målet være å komme seg av helt.. Man prater om Metadon som en fin medisin eller medikament mot narkomani, men det er da et meget sterkt narkotikum.

Jeg kjenner altfor mange som blir foret av staten, og som gjør som det vil i forhold til rus og levesett. Jeg bor i Oslo området og hører at det er bedre andre steder, men syns det er skummelt om alle skal få dette uten noen oppfølging og mål. Jeg er ikke bare negativ til Metadon, men om det skal brukes for at staten skal slippe billig unna, og problemet ikke skal synes så er jeg imot. Det krever mer enn et godt stoff for å få et bra liv..

Jeg har holdt meg helt rusfri og nykter i flere år, og det uten alkohol eller andre medikamenter, det er også en mulighet smile.gif

+Quote Post
gabriel
post 18.02.08 - 22:31
Innlegg #15

Synes nok den kan settes litt ned. Men selv var jeg ikke klar før fylte 30. Men vi modnes jo forskjellig, så kanskje det heller må sees på den enkelte om man er klar for noe slikt. Men man skal ikke ta lett på det uansett, det er jo ikke parasett det er snakk om her..

+Quote Post
Ingrid Nyborg
post 18.02.08 - 22:32
Innlegg #16

Bruker nr.: 38 615

Jeg har jobbet i kollektiv for rusmiddelbrukere og har siden (1987) hatt en kontakt med eksmisbrukere og fortsattmisbrukere. Min vinkling på dette er at alle har mulighet til å komme seg over til et annet liv dersom nok bistand er tilgjengelig. Og noen ganger er metadon del av denne bistanden. Det jeg er redd for er at politikere og for mange andre tror (på julenissen) og ønsketenker at den endelige medisinen mot rusmisbruk er funnet. Det avgjørende viktige er at rehabilitering til jobb, bosted, rusfritt nettverk = et vanlig kjedelig liv. For mange (alle jeg vet om) forutsetter dette en enorm innsats på bearbeiding av såre livshistorier PARALLELT med å opparbeide rusfritt nettverk, jobb, bosted. Et forferdelig arbeid som krever mye, og som den "vellykkede" ikke aner hva koster.

Å sette aldersgrener er etter mitt syn bare et uttrykk for at man faktisk ikke tar inn over seg kompleksiteten i å komme seg fra et misbruk til et anstendig liv. Eller å ikke ville se hver enkelt og gjøre vurderinger. Det er som om man har funnet vaksinen mot rusmisbruk. Kanskje vi kan bli vaksinert ved fødselen slik at ingen blir misbrukere?

Nei étt og étt menneske må få tilgang til langvarig hjelp med tilgang til personer som over tid står der.

+Quote Post
OJto
post 19.02.08 - 01:59
Innlegg #17

Ble medlem: 19.02.2008
Bruker nr.: 38 619

Jeg er i utgangspunkte mot bruk av Metadon. Men har erfaring med at selv om du får et godt rehabiliteringsopplegg kan det noen ganger være nyttig med metadon for å komme i gang. Om du da lykkes er det ikke pga metadon, men pga et godt rehabiliteringsopplegg med god oppfølging. Vi vet at det er her det har sviktet og at det er her innsatsen må styrkes, i alle fall før vi får enda flere på metadon. Jeg tror ikke at norske leger er så domme at de tror på at om de finne medesinske årsaker ( hva nå de er ) til å foreskrive metadon så er problemet løst, men det er slik det det oppleves. Kunne ikke de også nå en gang be om mer til bedre rehabiliteringsopplegg, før de igjen gis muligheten til å medisinere flere som ikke vil få god nok oppfølging.

+Quote Post
kjerstipersti
post 19.02.08 - 11:19
Innlegg #18

Ble medlem: 19.02.2008
Bruker nr.: 38 622

Jeg syns ikke små barn skal få metadon uten noe som helst opplegg rundt personen.
Det å bli rusfri handler om struktur i hverdagen, det handler om å ha en plan i hverdagen, det er viktig med en jobb og et giv i det daglige.

Her i Haugesund blir mennesker med et rusproblem satt på Lar og de får ikke noe tilbud utover det. Mange sliter med andre ting enn selve rusen og som kjent er rusmisbrukere ofte dobbeltdiagnosepasienter. Mange får psykiske problemer av rusen og noen ruser seg fordi de har psykiske problemer. Et liv i rushelvete gir tilleggsutfordringer; det kan være sosiale og generelt det å takle alle trivielle utfordringer. Det kan være en så enkel oppgave som å møte opp til et møte på sossen.

Tror du kanskje selv at de fleste arbeidsgivere vil ha en (eks)rusmisbruker i arbeid? Tror dere at den enkelte mann-i gata helt av seg selv og uten videre klarer å stole på en (eks)rusmisbruker? Hadde du gjort det?

Debatten sporer av her for meg; aldersgrensen på metadon? spørr dere.. Hva med et opplegg rundt metadonen, hva med en valium for de som sliter med noe utover det enkle? Hva med et rehabiliteringsopplegg for metadonbrukere, hvor de kan få innputt utover det destruktive livet de kommer fra? Hvor de lærer å fokusere opp og utover de avtalene og de telefonsamtalene de er vante med å ta; om en ny dose ettellerannet! Hva med å involvere Lar- pasientene i dette nye livet som står der forran dem. Dette nye livet med ansvar og plikter! Dette A4 livet som er alt annet enn kjedlig!

Det handler om sååå mye meeer en aldsgrense !! Heeerreguuud!

+Quote Post
Ingrid Nyborg
post 19.02.08 - 13:16
Innlegg #19

Bruker nr.: 38 615

Se www.detnytter.no der de har et kartotek på 100 eksmisbrukere som har fått det til, og som kan kontakes. Ja det handler om alt annet enn aldersgrense.

+Quote Post

Reply to this topicStart new topic
1 bruker(e) leser dette emnet (1 gjester og 0 uregistrerte brukere)
0 brukere:

Enkel visning Tiden er nå: 20.06.13 - 05:20 RSS