Teste komfyr? |
Velkommen ( Logg inn | Bli medlem )
![]() ![]() |
Teste komfyr? |
23.04.09 - 20:10
|
|
|
Registrert Gruppe: Registrert bruker Innlegg: 29 Ble medlem: 01.02.2009 Bruker nr.: 39 637 |
Hei forum!
Er det noen som vet hvordan man tester egenskapene til en stekeovn? I reklamebrosjyrer står det ofte noe om "standardtest for stekeresultat" el.l., men ikke hva testen består av. Jeg spør fordi jeg har en ny komfyr som jeg ikke er fornøyd med. Platene er trege (10 minutter for å koke opp en liter vann!), men de er visst innenfor normalområdet. Men stekeovnen er verre. Jeg er helt sikker på at den ikke holder den temperaturen den skal. Når jeg baker brød og steker dem på 200 grader i en time er de rett og slett RÅ, så jeg må legge inn en halv time ekstra med 230 grader. Kaker trenger også et kvarter ekstra, minst. Jeg hadde servicemann her i dag, men han bare slo av og på alle bryterne og sa at alt virket som det skulle. Så gjorde jeg mitt eget lille forskningsprosjekt: Satte en ildfast form i ovnen med en liter vann, steketermometer oppi, og satte ovnen på 100 grader. Neppe noen særlig effektiv måte å varme opp vann på, men det var det beste jeg kom på. Etter at skåla hadde stått inne i en time var tempen i vannet på 50 grader. Så økte jeg tempen til 120, etter en halvtime holdt vannet 55 grader. SÅ økte jeg til 150, da kom det opp mot 70 etter enda en halvtime. Til slutt vrengte jeg tempen til 250. Etter enda en halvtime viste steketermometeret 100 (men det er neppe veldig nøyaktig), men vannet var langt fra å koke. Da ga jeg opp. Det haded tatt to og en halv time å varme det bederva vannet til nesten kokepunktet! Jeg ba en kompis gjøre det samme, etter en time holdt hans vann 78 grader. Så hadde han ikke tid til mer. Vann er jo tungt å varme opp, spesielt via luft, så dette var neppe noen særlig vitenskapelig test. Men for å avslutte en lang historie, er det noen som har gode råd, eller vet om en standardisert test? Hvis jeg skal gå og klage min nød til butikken igjen vil jeg gjerne ha noe håndfast. Hilsen Pernille |
|
|
|
10.05.09 - 00:37
|
|
|
Registrert Gruppe: Registrert bruker Innlegg: 19 Ble medlem: 03.02.2007 Bruker nr.: 35 195 |
Hei Pernille.
Det første jeg ville gjort er å la en elektrikker måle strøm inn til huset og til komfyren under belastning. Gi elektrikkeren den samme forklaring som du har gitt her. Komfyren må ha den strømmen den trenger for å fungere tilfredstillende. Jeg ville ikke ha ventet for lenge med denne testen for hvis du har feil spenning inn til huset kan annet elektrisk utstyr ta skade. |
|
|
|
![]() ![]() |
| Enkel visning | Tiden er nå: 22.05.13 - 19:19 |
|