Den råeste båten du har vært i |
Velkommen ( Logg inn | Bli medlem )
![]() ![]() |
Den råeste båten du har vært i |
15.10.03 - 16:43
|
|
|
Fast bruker Gruppe: Registrert bruker Innlegg: 559 Ble medlem: 10.02.2003 Bruker nr.: 10 495 |
Bare lurte (i et desperat forsøk på å blåse LITT liv i dette forumet) på hvilken båt som er den råeste du har vært i. Tenker hovedsakelig en du har vært på i sjøen, og ikke kun på en messe som f.eks Sjøen for Alle..
På messer har jeg vært i utrolig mange båter jeg forelsker meg i, men av de jeg har vært ombord og kjørt på sjøen må det nesten være fattern sin. Dette er en utrolig rå båt, men så skal det også sies at jeg ikke har vært ombord i så alt for mange andre =p |
|
|
|
15.10.03 - 21:05
|
|
|
Aktiv bruker Gruppe: Registrert bruker Innlegg: 59 Ble medlem: 29.09.2003 Bruker nr.: 13 916 |
Sitat Opprinnelig skrevet av saabalex
Bare lurte (i et desperat forsøk på å blåse LITT liv i dette forumet) på hvilken båt som er den råeste du har vært i. Tenker hovedsakelig en du har vært på i sjøen, og ikke kun på en messe som f.eks Sjøen for Alle.. På messer har jeg vært i utrolig mange båter jeg forelsker meg i, men av de jeg har vært ombord og kjørt på sjøen må det nesten være fattern sin. Dette er en utrolig rå båt, men så skal det også sies at jeg ikke har vært ombord i så alt for mange andre =p Vi hadde en windy 8000 en gang men med tanke på at jeg kun er 13 år nå,og det er lenge sida vi hadde den så husker ikke jeg så mye av den, bare at den hadde ca. 240 hester og var god for om lag 40-45 knop.Var også på ribdagene i leangbukta,båtsmann rib senter viste fram noen båter,eieren tok meg og far ut i en 25 fot rib med 2 ganger 140 evinrude four stroke påheng! den var engentlig god for 48 knop men litt grodd, så vi var vel oppe i en 45 tenker jeg, det er fort når edu sitter foran og det bare er 10-15cm opp til "ripa" og båten er så brei at du ikke rekker å holde i begge håndtakene. det var en heftig opplevelse!!!! |
|
|
|
15.10.03 - 23:39
|
|
|
Fast bruker Gruppe: Registrert bruker Innlegg: 559 Ble medlem: 10.02.2003 Bruker nr.: 10 495 |
Har båten i leangbukta om sommeren (nå står den på Solvik ved Blommenholm/Høik) :) Bor du langt unna?
|
|
|
|
15.10.03 - 23:47
|
|
|
Aktiv bruker Gruppe: Registrert bruker Innlegg: 59 Ble medlem: 29.09.2003 Bruker nr.: 13 916 |
Sitat Opprinnelig skrevet av saabalex
Har båten i leangbukta om sommeren (nå står den på Solvik ved Blommenholm/Høik) :) Bor du langt unna? Bor på nøtterøy utenfor tønsberg jeg! Kjempefint her om sommeren! Kjøpte en rib i leangbukta fordi han som eier det er en hyttenabo på fjellet,så derfor fikk jeg invitasjion til ribdagene i posten og tenkte jeg skulle ta meg en tur! Fint sted å ha båt det også! |
|
|
|
19.10.03 - 13:45
|
|
|
Fast bruker Gruppe: Registrert bruker Innlegg: 2 489 Ble medlem: 03.07.2002 Bruker nr.: 6 014 |
Nja...satt på og kjørte en Winrace Delikapetra, som en kamerat av meg har med 40 hk Yamaha. Gikk fort det...nesten så det ble ubehagelig.. Gikk i nesten 40 knop (ifølge GPS).
|
|
|
|
19.10.03 - 14:01
|
|
|
Fast bruker Gruppe: Registrert bruker Innlegg: 679 Ble medlem: 22.06.2003 Bruker nr.: 12 877 |
Vi har en Libra Artic 29. Den er rå den. Klarer 9 knop på i passe nedoverbakke.
|
|
|
|
19.10.03 - 20:56
|
|
|
Synes det er skummelt med små båter (10-12 fot) som gjør 40 knop.. :/ Synes til og med det er litt freaky når vi gjør 38 (maks) i wellcraften våres (når det er litt bølger så klart.. helt flatt vann er jo bare kos :)) Gummibåten min gjør 25.. det er fort nok.. er ikke så ihugga på fart når man ikke har kontroll!
|
|
|
|
25.11.03 - 12:28
|
|
|
Fast bruker Gruppe: Registrert bruker Innlegg: 1 889 Ble medlem: 18.03.2003 Fra: I skogen utenfor Moss Bruker nr.: 11 371 |
OK, kanskje ikke den råeste båten, men det er ikke alltid det er farten som utløser den største spenningen.
Grisebonden var èn av et mannskap på 3, ombord i en 63 fots hardangerkutter (seilskøyte) på vei fra Norge til Polen. Midt mellom Norge, Sverige og Danmark. Grisebonden går av vakt, prøver å sove et par timer. Halvdårlig vær med mye motsjø. Sover i midtkabinen. Våkner av lyden av vann mot dørken i byssa lengst forut. Det viste seg ikke å være vann, men derimot diesel som veltet ut av tanken som mater bysseovnen, fordi noen hadde glemt å sette lokket skikkelig på. Setter på lokket og gir meg til å tørke diesel fra dørken. Kraftig motsjø! Sjøsyken kommer, diesellukta hjelper lite. Etter endt vaskejobb entrer jeg opp på dekk, går bak styrhuset og ofrer det jeg er kar om til krabbene. Gutta i styrhuset ler godt. Skuta slår mot bølgene, og det rister faretruende i skroget hver eneste gang. Lensealarmen går. Hva skjer? I ettertid viser det seg at det er forskipet som har sprunget lekk. Tidligere restaureringsarbeid har etterlatt en god del sagflis som nå blir skyllet bakover i skipet. Inn i pumpene, og disse går tette. "Chiefen" går ned i maskinrommet, legger seg langflat med sine 2 meter under akslingen for å rekke bort til 1 av de 3 pumpene. Han får rengjort pumpa, slik at den igjen gjør jobben. Situasjonen er likevel uholdbar. Skipperen kaller opp svensk kystradio. Ber om assistanse. Vi lekker ca.10 000 liter i timen, land er ikke å se. Ingen andre båter eller skip i nærheten. Vi har selvsagt kart over farvannet og feiende flott GPS, men mangler et godt innseilingskart for den delen av svenskekysten som det er aktuelt å søke inn til. Etter en time kommer det en svensk hurtiggående redningsskøyte. Vi kan fremdeles gå for egen maskin, og derfor bruker vi kun redningsbåten som los. Turen inn til land blir en skikkelig karusell, med hard sjø inn på styrbord side. Vi står ute, bak styrhuset, hvor vi også har et ratt, for bedre å kunne se. Vel i land begynner arbeidet med å lense båten ferdig, reparere pumper, lokalisere skaden i skroget og legge nye planer. Dagen etter er det flatt vann og strålende høstsol. Vi har gjort avtale med slippen i Gilleleje på Sjællands nordende. Med friske pumper, flatt vann og nytt pågangsmot putrer vi over til Danmark. Der blir båten tatt opp på slippen, og en danske går i gang med å utbedre skaden. Dagen etter er vi igjen på vei mot Polen. |
|
|
|
26.11.03 - 18:24
|
|
|
Registrert Gruppe: Registrert bruker Innlegg: 1 Ble medlem: 26.11.2003 Bruker nr.: 14 918 |
Er jo ikke den råeste i landet, men den er iallfall laget selv.. Kjøpte formene og støpte den. Summer Fun heter båttypen. Hadde en 100 hk Yamaha V4 og toppfart på 43 knop. Etter to sesonger så jeg behovet for litt behagligere driftsutgifter. Solgte derfor Yamahaen og kjåpte en MerCruiser 1,7 DTi på 116 hk. For å få plass til den og samtidig sitteplasser ble båten forlenget til 18 fot. Den gjør nå 40 knop og penger pr time er halvert og vel så det.
Sjøegenskapene til denne båten er imponerende. Opprinnelig er det et løpsskrog som het Clipper 17 eller Egda 17. Hva den het først vet jeg ikke. Deretter kom det nytt overbygg og innredning. Den ble da kalt Summer Fun og ble produsert til ut på 80-tallet. Eneste bakdelen med båten er at jeg ikke kan selge den etter alt arbeidet som er lagt ned... har også laget hjemmeside: www.summer-fun.tk ta gjerne en titt! |
|
|
|
04.12.03 - 16:32
|
|
|
Registrert Gruppe: Registrert bruker Innlegg: 9 Ble medlem: 13.03.2002 Bruker nr.: 3 862 |
den råeste jeg noen gang har kjørt og fortsatt kjører, er en with 200 (heter 200 men er 3m lang) med en yamaha 28 hk. vil tippe at den gjør rundt 35 +++ knop. det gir en helt syk følelse, mye takket være det lave fribordet. For sikkerheten sin skyld, har jeg montert ratt og konsoll. Men noen god kjøbåt er den definitivt ikke. pga av det pannekake flate skroget er det, bokstavelig talt, nesten bare mulig å kjøre den når det er flatt vann.
Selvjusterende trimplan er også montert for å få båten i plan. en 28 hk på 60 kg er vel en smule "overkill" på en så liten båt, + mine egne 80 kilo bak i båten tok det en evighet å få båten i plan. Forsterkninger akterspeilet på aktespeilet er også montert, tror nemlig ikke denne båten i sin tid var beregnet på mer en 10-15 hk! |
|
|
|
04.12.03 - 23:49
|
|
|
Fast bruker Gruppe: Registrert bruker Innlegg: 2 489 Ble medlem: 03.07.2002 Bruker nr.: 6 014 |
Hyggelig å høre at flere har samme motor ;)
|
|
|
|
05.12.03 - 11:02
|
|
|
Fast bruker Gruppe: Registrert bruker Innlegg: 5 144 Ble medlem: 14.06.2003 Fra: Trånnjæmm Bruker nr.: 12 772 |
Jeg tror nok at den råeste båten jeg har vært med er hurtigruta Polarlys. Ellers har jeg jo vært med Anal-båten (hurtigbåten) mellom Kristiansand og Hirtshals.
|
|
|
|
05.12.03 - 13:58
|
|
|
Registrert Gruppe: Registrert bruker Innlegg: 9 Ble medlem: 13.03.2002 Bruker nr.: 3 862 |
Sitat Opprinnelig skrevet av Mazda6
Hyggelig å høre at flere har samme motor ;) Vel, min begynner ivertfall å synge på siste værset. Nærmer seg seg snart 27(!) år, og da kan man vil si at den har gjort sitt. Begynner å bli litt treg å da igang, og tilgangen på reservedeler er nærmest lik 0. |
|
|
|
05.12.03 - 14:21
|
|
|
Fast bruker Gruppe: Registrert bruker Innlegg: 714 Ble medlem: 21.06.2003 Bruker nr.: 12 868 |
Den båten med mest hester jeg har kjørt er vel en ubåt eller en hurtigrute..
Den son har gjort størs inntrykk er ubåten (da var jeg 5 år) den raskeste.. Kan ikke navnet.. Men den gjorde 70 knop.. |
|
|
|
06.12.03 - 23:19
|
|
|
Sitat Opprinnelig skrevet av joga
Vel, min begynner ivertfall å synge på siste værset. Nærmer seg seg snart 27(!) år, og da kan man vil si at den har gjort sitt. Begynner å bli litt treg å da igang, og tilgangen på reservedeler er nærmest lik 0. Såpass ja. Min er en 83 modell, kjøpte den for 7000 kr. Hadde blitt brukt ca 150 timer, så den var som ny :D |
|
|
|
04.09.04 - 22:03
|
|
|
Fast bruker Gruppe: Registrert bruker Innlegg: 739 Ble medlem: 02.05.2004 Bruker nr.: 17 933 |
tristan er den beste den gjør 18
|
|
|
|
12.09.04 - 00:36
|
|
|
Registrert Gruppe: Registrert bruker Innlegg: 20 Ble medlem: 12.09.2004 Bruker nr.: 20 045 |
Hm, smuggler 28 fot med 400 hk v8 Bensin, finfin båt, men ingen har råd te å kjøre den.
|
|
|
|
20.11.04 - 11:42
|
|
|
Fast bruker Gruppe: Registrert bruker Innlegg: 3 349 Ble medlem: 26.04.2004 Bruker nr.: 17 785 |
husker ikke vilket merke men ett familie medlem har en 23 foter som er god for 50 knop(i følge gps) det er skikkelig ekkelt ass..
|
|
|
|
![]() ![]() |
| Enkel visning | Tiden er nå: 18.05.13 - 20:42 |
|