Debattforum

Velkommen ( Logg inn | Bli medlem )

2 Sider V  < 1 2  
Reply to this topicStart new topic
Problemer Med Nytt Debattforum
Nettine
post 29.12.09 - 01:40
Innlegg #21

Fast bruker

Gruppe: Registrert bruker
Ble medlem: 29.03.2005
Fra: .
Bruker nr.: 24 299

Sitat(Øhrn @ 27.12.09 - 16:13) *
Jeg har noen flere spørsmål til deg i egenskap av profesjonell på datasikkerhet og idealist med hensyn til etisk bruk av nettet:

Jeg nevnte at problemet med låsing av maskinene skyldtes en pop-up. Den var så resurskrevende fordi den også inneholdt spy-ware.
NRK har valgt å ikke informere om dette.

Er det ikke en stor sjanse for at denne spy-ware ligger igjen på maskinene?
Og burde ikke NRK føle seg forpliktet til å informere om at de har spredt spy-ware, samt hjelpe til med å identifisere denne og gi tips om hvordan den kan fjærnes?

Er det uakseptable hull i NRK`s datasikkerhet som gjør at de blir spredere av spy-ware, når en slik kan "snike seg inn" og lige uoppdaget i lengere tid ?

Denne spy-ware ble fjærnet fordi den skapte mange problem. Den var altfor resurskrevende fordi den også var en pop-up, og antagelig ikke smart nok konstruert.

Er det noen sjanse for at det ligger annen spy-ware på disse eller andre av NRK`s sider ? I annen reklame som ikke er pop-ups kanskje?

Ligger problemet i manglende programvare for sikkerhet, eller er det sansynlig at spy-ware har fått hjelp av noen med høy acsess til å " snike seg inn?

Per Øhrn

Takk for tilliten som "profesjonell" ang. datasikkerhet biggrin.gif
Men dette spørsmålet får nok Øystein besvare for her er jeg blank.

Hva jeg selv har påpekt flere ganger (siden du nevner etikk også) er at NRK burde skrive en "privacy policy" med dokumentasjon om hvilke data som videresendes til TNS/statistikk gallup og til Google, hvor lenge dette lagres og hva det brukes til - samt hvordan brukeren kan få tilgang/tilsyn til disse data, eventuelt.
Men etikk er ikke hva du finner på lista over nevnte ad-ware aktører.

Ang. redigering ; Som Appelsinjenta skriver under her, så er det dessverre ikke mulig å redigere innlegg. Derimot kan du slette dem - oh skrive nytt.
Noe tungvindt, men slik er det altså.
Og i den forbindelse så har jeg også et spørsmål (til Øystein): Når en sletter et innlegg så blir ikke "antall innlegg" oppdatert.
Sagt med andre ord: om jeg skriver et innlegg som jeg sletter for å skrive nytt ( i mangel av redigeringsmuligheter) så teller dette som 2 innlegg.
Dette skjedde i forbindelse med oppgradering av forum.
Betyr dette at innlegg ikke fysisk slettes?
Eller en bug som kom med ny oppgradering?

Dette innlegget har vært redigert av Nettine: 29.12.09 - 01:46
Go to the top of the page

+Quote Post
Øhrn
post 29.12.09 - 02:18
Innlegg #22

Fast bruker

Ble medlem: 01.02.2005
Bruker nr.: 23 116

Sitat(Nettine @ 28.12.09 - 23:40) *
Takk for tilliten som "profesjonell" ang. datasikkerhet biggrin.gif
Men dette spørsmålet får nok Øystein besvare for her er jeg blank.

Hva jeg selv har påpekt flere ganger (siden du nevner etikk også) er at NRK burde skrive en "privacy policy" med dokumentasjon om hvilke data som videresendes til TNS/statistikk gallup og til Google, hvor lenge dette lagres og hva det brukes til - samt hvordan brukeren kan få tilgang/tilsyn til disse data, eventuelt.
Men etikk er ikke hva du finner på lista over nevnte ad-ware aktører.

Ang. redigering ; Som Appelsinjenta skriver under her, så er det dessverre ikke mulig å redigere innlegg. Derimot kan du slette dem - oh skrive nytt.
Noe tungvindt, men slik er det altså.
Og i den forbindelse så har jeg også et spørsmål (til Øystein): Når en sletter et innlegg så blir ikke "antall innlegg" oppdatert.
Sagt med andre ord: om jeg skriver et innlegg som jeg sletter for å skrive nytt ( i mangel av redigeringsmuligheter) så teller dette som 2 innlegg.
Dette skjedde i forbindelse med oppgradering av forum.
Betyr dette at innlegg ikke fysisk slettes?
Eller en bug som kom med ny oppgradering?

----------------------------------------

Det har hopet seg opp fler spørsmål her som Øystein burde svare på, siden han var her inne sist.

Men til redigeringen. Som Appelsinjenta skriver, har du redigeringsmulighet, men kun i 15 minutter.
Jeg har spurt om hvorfor, og både hun og jeg her utrykket at vi mener dette er alt for lite.
Jeg har også ført argument for hvorfor jeg mener tidsbegrenset rett til redigering ikke har noe for seg.

Per Øhrn

+Quote Post
runet
post 06.02.10 - 01:11
Innlegg #23

Ble medlem: 06.02.2010
Bruker nr.: 42 408

Korleis får eg lagt inn et nytt innlegg? Dette var ikkje mykje informativt!!!

+Quote Post
Øystein
post 07.02.10 - 20:56
Innlegg #24

Fast bruker

Gruppe: Administrator
Ble medlem: 24.04.2001
Bruker nr.: 1

Sitat(runet @ 06.02.10 - 00:11) *
Korleis får eg lagt inn et nytt innlegg? Dette var ikkje mykje informativt!!!

På samme måte som du fikk skrevet dette.

+Quote Post
Nettine
post 21.02.10 - 03:38
Innlegg #25

Fast bruker

Ble medlem: 29.03.2005
Fra: .
Bruker nr.: 24 299

http://www.nrk.no/debatt/index.php?showtop...view=getnewpost

Det er på høy tid at NRK tar alvorlig
hva forbrukerne melder som problemer!
Innlegget meldte jeg lang tid tilbake, og det burde være rimelig enkelt (alt er relativt) å få slutt på dette.

NRKradio... NRKTV ...NRKdebatt - alt blir bare stadig dårligere...og dårligere... så lenge en er ignorant.
Snart kan vel hele internet-versjonen fra NRK nedlegges.
Der er noe ironisk at statens sponsede leverandør er såpass teknologi-utfordret at de ikke kan levere selv de enkleste tjenester.

NRKbeta.no bærer preg av dette også.

Dette innlegget har vært redigert av Nettine: 21.02.10 - 03:45

+Quote Post
dravido
post 18.03.10 - 12:18
Innlegg #26

Fast bruker

Ble medlem: 17.02.2003
Bruker nr.: 10 644

Jeg har 763 innlegg, hvorfor får jeg bare opp ca 600 av dem på Alle mine innlegg?

Kan man ikke lenger endre eventuelle feil eller legge til nye opplysninger i tidligere innlegg?
En pussig fornying.

Dette innlegget har vært redigert av dravido: 18.03.10 - 12:22

+Quote Post
Minni19
post 18.03.10 - 12:36
Innlegg #27

Fast bruker

Ble medlem: 04.02.2007
Bruker nr.: 35 218

Helt enig med deg, dravido smile.gif

+Quote Post
dravido
post 18.03.10 - 13:57
Innlegg #28

Fast bruker

Sitat(Minni19 @ 18.03.10 - 10:36) *
Helt enig med deg, dravido smile.gif

Hehe, ja, det der var et underlig påfunn, Minni19.
Men de har helt sikkert en svææært så overbevbevisende (bort)forklaring, tipper jeg.

+Quote Post
appelsinjenta
post 19.03.10 - 01:12
Innlegg #29

Fast bruker

Ble medlem: 02.03.2006
Fra: fjellene
Bruker nr.: 30 726

Det med at vi har begrenset redigeringsrettighet til bare et kvarter etter posting, har flere av oss tatt opp flere ganger, men det er bare bra at noen tar det opp igjen!! Begrunnelsen som ble gitt, var at man ikke skulle risikere at folk endret innleggene sine så radikalt at det ble seende rart ut i forhold til svarene som var kommet. Men såpass får nå folk ta ansvar for sjøl, det er ikke forumledelsens oppgave.

+Quote Post
dravido
post 19.03.10 - 16:46
Innlegg #30

Fast bruker

Sitat(dravido @ 19.03.10 - 14:16) *
et innlegg jeg skrev i går er borte.

Nei, hjelpe meg, jeg fant det gitt, det lå like gjerne mellom to innlegg fra 2007, på Puls.

Nei, det er til å få høy puls av.

+Quote Post
Øystein
post 24.03.10 - 14:10
Innlegg #31

Fast bruker

Gruppe: Administrator
Ble medlem: 24.04.2001
Bruker nr.: 1

Innlegg er ikke fjernet.
Jeg vil tro at årsaken er en begrensning i utlistingen i forum-malene.
Så om du manuellt gikk inn og fant hvert enkelt innlegg i de respektive emnene, så skal totalen stemme.

Men jeg ser ikke helt problemet med at det ikke listes opp så lenge innleggene faktisk eksisterer der de ble skrevet, og er gjenfinnbare i tekstsøk og navigasjon.

+Quote Post
dravido
post 24.03.10 - 19:18
Innlegg #32

Fast bruker

Sitat(dravido @ 18.03.10 - 10:18) *
Kan man ikke lenger endre eventuelle feil eller legge til nye opplysninger i tidligere innlegg?
En pussig fornying.

Jeg har lest igjennom alle de innleggene mine som kommer opp på "alle" innlegg fra en bruker.
Der er adkillige faktafeil og noe som minner mest om desinformasjon to steder, jeg må ha hatt noen ganske så dårlige dager iblant.

Kan vi få tilbake muligheten til å få endret slike ting, eller er det utenkelig for dere å innse at dere gjorde en tabbe når dere fjernet denne muligheten?

+Quote Post

2 Sider V  < 1 2
Reply to this topicStart new topic
1 bruker(e) leser dette emnet (1 gjester og 0 uregistrerte brukere)
0 brukere:

Enkel visning Tiden er nå: 18.05.13 - 17:14 RSS