Debattforum

Velkommen ( Logg inn | Bli medlem )

2 Sider V   1 2 >  
Reply to this topicStart new topic
Søk etter folk i USA!
Dodgie
post 23.01.06 - 21:16
Innlegg #1

Gruppe: Registrert bruker
Ble medlem: 12.01.2006
Bruker nr.: 29 271

Hei.
Jeg trenger hjelp til å finne søsken i USA. Har navn på to av dem, og fødselsdata til vår felles far. Vår far er død, derfor søker jeg som bare det for å finne dem. De har et etternavn som er veldig mye brukt i USA, så derfor får jeg mange søk når jeg leter på nett - telefonkataloger i utlandet.
Håper noen kan komme med råd og opplysninger.
Go to the top of the page

+Quote Post
Aud-Bodil Løvol
post 25.01.06 - 22:50
Innlegg #2

Ble medlem: 25.01.2006
Bruker nr.: 29 658

Hei.
Hvis det er på vestkysten av USA, så er det ei Norsk/Amerikansk avis som heter Western Viking hvor du kan sette inn en etterlysning, til og med på norsk! Avisa blir utgitt i Seattle, men går rundt i flere stater. Jeg har prøvd det selv. Ellers så er det mulig å kontakte "Sønner av Norge" losjene. Jeg kan muligens gi deg noen kontakter om det er ønskelig.

+Quote Post
Dodgie
post 25.01.06 - 22:58
Innlegg #3

Takk for svaret. Jeg skal prøve å sende mail til de du anbefalte.

Jeg vet ikke hvor i USA mine søsken bor, derfor må jeg søke over hele landet. De har jo inget Folkeregister som oss her i Norge, har jeg fått vite - så det er ikke så enkelt å finne de man leter etter.

Takk igjen.

+Quote Post
Aud-Bodil Løvol
post 25.01.06 - 23:20
Innlegg #4

Hei igjen.
Her er epostadressa til Western Viking: wstrviking@aol.com.
Sønner av Norge i Seattle: Leif Erikson Lodge,2245 NW 57th street, Ballard, Seattle, WA 98113
Hjemmeside til Døttre av Norge i Seattle: www.daughtersofnorway.org

Håper noe av dette kan hjelpe deg.

+Quote Post
Dodgie
post 25.01.06 - 23:32
Innlegg #5

Hei igjen.

Takk for det ja. Men jeg hadde funnet hjemmesiden til både Western Viking og Sons of Norway. Men takk allikevel.

Håper jeg snart kommer meg ett skritt videre.

+Quote Post
Dodgie
post 06.02.06 - 03:38
Innlegg #6

Nå har jeg gått igjennom flere spørsmål og svar fra andre innsendere, og fulgt mange råd - og i kveld/natt (5-6 februar) så har jeg ringt til alle som har samme navn som to av mine søsken. De heter Elvin Taylor og Sandra Taylor Ali. Det er født mellom 1952 og 1962, det er alt jeg vet om alder. Vi har IP-telefon, og derfor kan jeg ringe gratis til 22 land i hele verden - hvis det er snakk om fasttelefon. Ennå har jeg ikke funnet de jeg søker.
Er det noen som har flere ideer på hvordan jeg kan finne de jeg søker etter? Har kontaktet Tore på sporet og Finn Slektsforsker, men ikke fåt noe svar fra noen av dem om hvilke måter jeg kan gå fram på for å finne slektinger i USA. De vet jo en masse om dette, da de som regel finner folk som det søkes etter.
Jeg håper jo å finne søsknene mine før det er for sent, man blir jo ikke yngre med årene. Og USA er stort.
Ellers kan jeg si at vår felles far het Henry Quinn Taylor - han jobbet hos Westfall-Larsen i Bergen, altså han var sjømann - og han var født 4 august 1927. Han døde i februar 2004.
Kom med tips alle mann og kvinner. Jeg leter som desperat.

+Quote Post
Aud-Bodil Løvol
post 06.02.06 - 23:35
Innlegg #7

Hei. Har du peiling på hvor i USA han kom?

+Quote Post
Dodgie
post 07.02.06 - 00:24
Innlegg #8

Nei - dessverre så har jeg ingen opplysninger om hvor han havnet i USA. Har snakket med flere av hans venner og arbeidskollegaer da han reiste til sjøs, men de vet heller ikke.

+Quote Post
MyOhMy
post 08.02.06 - 22:06
Innlegg #9

Ble medlem: 08.02.2006
Bruker nr.: 30 264

Hei

På FamilySearch kan du søke i US SOCIAL SECURITY DEATH INDEX.

Har prøvd å lete etter en Henry Taylor født august 1927 og død i februar 2004, men ikke funnet ham. Døde han i USA? Hadde vi funnet han her, ville vi fått hans siste registrerte adresse.

Legger likevel med linken:
http://www.familysearch.org/Eng/Search/fra...clear_form=true

Hanne

+Quote Post
Dodgie
post 10.02.06 - 18:25
Innlegg #10

Min fare døde ikke i USA, men her i Norge. Han jobbet hos Westfall-Larsen i flere år, og etter at han pensjonerte seg fra sjøen, begynte han å jobbe hos Dalseide-Fløisand på Stord. Han bodde da hos Dora Dalseide på Dalekvam, til han ble pensjonert også på land. Da flyttet han til Solheimsviken - hvor han bodde fram til han døde.

+Quote Post
Dodgie
post 04.03.06 - 21:39
Innlegg #11

Nå er det en stund siden jeg skrev her sist, og har ennå ikke kommet lengre i mitt søk etter mine søsken. Det er visst ingen som kan tipse meg om hvordan jeg skal finne dem.

Jeg venter ikke at noen skal kjenne til søsknene mine, men jeg vil gjerne komme lengre i mitt søk.

+Quote Post
tri
post 04.03.06 - 22:53
Innlegg #12

Ble medlem: 04.03.2006
Bruker nr.: 30 784

Det kan være forsøket verdt å sende en forespørsel til USAs ambassade i Norge.

+Quote Post
Kakadue
post 05.03.06 - 08:03
Innlegg #13

Ble medlem: 22.01.2006
Bruker nr.: 29 563

Et godt sted a starte når du skal lete etter slektninger i Amerika, er Cyndi's list: http://www.cyndislist.com/
Ellers er det en mailingliste som heter Norway List der du kan sende inn en forespørsel. Dersom du velger den siste løsningen, gi ALLE kjente opplysninger i innlegget ditt. Det er helt utrolig hva medlemmene på denne listen klarer å grave frem. Jeg søkte etter slekt i Usa som det ikke hadde vært kontakt med siden sluten av 40-årene, og det tok nøyaktig 48 minutter fra jeg postet min forespørsel og til jeg mottok en mail fra en fjern slektning som hadde blitt oppringt fra en av de på lista med spørsmål om dette var noe han kjente til...

Adressen til Norway List er: http://www.rootsweb.com/~norway/NorwayList.htm

Gå inn her og les gjennom hva denne listen kan hjelpe med, og meld deg på ved å sende en epost til:
NORWAY-L-request@rootsweb.com og skriv Subscribe i emnefeltet. Etter at du er registerert vil du begynne å motta eposter, og kan sende inn din forespørsel. OBS. Du må regne med å motta mellom 50 og 100 eposter i døgnet...For å avslutte epost mottak sender du en ny epost til Norway-L med Unsubscribe i emnefeltet.

Lykke til
Kakadue

+Quote Post
Dodgie
post 05.03.06 - 13:17
Innlegg #14

Da har jeg allerede fått to nye tips, og de skal jeg prøve ut.

Men, denne lista som heter noe med Norway? Det er vel først og fremst utvandrere fra Norge som søkes etter der? Mine søsken er jo født i USA! Men jeg skal prøve allikevel jeg.

Tusen takk, igjen.

+Quote Post
Fredbo
post 07.03.06 - 16:24
Innlegg #15

Ble medlem: 31.01.2006
Bruker nr.: 29 876

Hei,

Rootsweb har også flere andre lister. Gå inn på www.rootsweb.com og velg Message Boards. Her kan du videre velge USA og legge inn en forespørsel. Mange som leser listene daglig og mange som kan hjelpe deg.

Selvom det tok 4 år før jeg fant familen til min oldefars bror betyr ikke det at det tar like lang tid for deg. Men man er nødt til å være tolmodig. Slike ting kan ta lang tid.
Nå gleder jeg meg til begynnelsen av juni hvor min samboer og jeg reiser til Wisconsin for å treffe masse familie som jeg aldri har sett.

Lykke til videre. Og ikke gi opp!

+Quote Post
Dodgie
post 19.03.06 - 00:37
Innlegg #16

Nå har jeg nettop mottatt brev fra Frelsesarmeen, om at de ikke kunne hjelpe meg i mitt søk etter søsken - da de trenger fødselsdata på mine søsken, og navn på deres mødre.
Har jeg visst dette selv, så har det jo vært SÅÅÅ mye letter å finne dem, men det har jeg altså ikke.
Er det noen flere som kan ha noen gode råd til meg?

+Quote Post
majå
post 21.03.06 - 12:52
Innlegg #17

Fast bruker

Ble medlem: 10.02.2006
Bruker nr.: 30 337

har hørt fra andre at du kan finne reise ruta hans----andre har sporet opp sine forfedre på den måten ,men dette blir sikkert noe annet-vet ikke eg

+Quote Post
majå
post 21.03.06 - 12:55
Innlegg #18

Fast bruker

Ble medlem: 10.02.2006
Bruker nr.: 30 337

prøv med en etterlysning i det som er av aviser -vist de står fast..
kansje det kan hjelpe deg...

+Quote Post
Dodgie
post 21.03.06 - 15:18
Innlegg #19

Jodda - flere aviser i USA er kontaktet, men jeg har ikke fått ett eneste svar. Jeg gjorde det lenge før jul.

Takk for svaret uansett, det er jo mange andre som leser disse innleggene og får gode råd også med det samme. Jeg leser ofte gjennom andres innlegg - og har fått noen gode råd der.

Jeg fikk svar fra Frelsesarmeen forrige dagen, men de kunne ikke hjelpe meg - fordi de må ha opplysninger om fødselsdata - hvilken stat de bor og navn på mødrene deres. Men det har jo ikke jeg.

+Quote Post
Dodgie
post 25.03.06 - 22:41
Innlegg #20

Da har jeg fulgt alle råd jeg har fått, men ennå ikke kommet et lite skritt videre på min søken etter søsken.
Er det noen som vet om det finnes noe lignende program som "Tore på Sporet" i USA?
Jeg vet i fra kveldens episode av "Tore på Sporet" at i Spania har de en spansk versjon.

+Quote Post

2 Sider V   1 2 >
Reply to this topicStart new topic
1 bruker(e) leser dette emnet (1 gjester og 0 uregistrerte brukere)
0 brukere:

Enkel visning Tiden er nå: 19.06.13 - 08:49 RSS