Hermetegn |
Velkommen ( Logg inn | Bli medlem )
![]() ![]() |
Hermetegn |
21.05.07 - 17:01
|
|
|
Registrert Gruppe: Registrert bruker Innlegg: 1 Ble medlem: 21.05.2007 Bruker nr.: 36 665 |
Jeg irriterer meg stadig vekk over bruken av hermetegn i det norske språket. Det virker som om folk bruker det i hytt og pine, uten å egentlig helt skjønne poenget. Jeg har lært at det kan brukes når man siterer noen, eller dersom man referer til en tittel på et album eller lignende. I enkelte tilfeller kan man også bruke det for å understreke ironi. Jeg mener at følgende setning, som jeg fant i en avis, er et eksempel på feil bruk av hermetegn: " Hansen ønsker også at 17.mai toget skal ha "avgang" samme tid hvert år" Er det avgang eller er det ikke avgang? Mener han det ironisk? Hva mener denne mannen egentlig?
Så, hva er den generelle regelen for bruk av hermetegn? Noen som vet? |
|
|
|
21.05.07 - 17:46
|
|
|
Fast bruker Gruppe: Registrert bruker Innlegg: 2 688 Ble medlem: 30.03.2006 Fra: Hellfire Caves, West Wycombe, Buckinghamshire Bruker nr.: 31 331 |
Avmarsj er vel muligens ordet her....dersom trengselen blir for tett kan det derimot resultere i sterk intimitet og "avgang". I sitatet derimot skal visstnok
disse tegnene brukes; '.....' jaja..det liknet kanskje litt på en okse-kalv.. "helvetes" rettetast##!* Dersom bannord brukes i " tegn , kan de da aksepteres som ironi over bannskapen? Ja Moderator, jeg bare spør... |
|
|
|
21.05.07 - 21:33
|
|
|
Fast bruker Gruppe: Registrert bruker Innlegg: 270 Ble medlem: 31.03.2005 Bruker nr.: 24 371 |
Eg har òg lagt merke til at hermeteikn brukast til overmål. Eg har inntrykk av at det skjer når folk er usikre på ordvalet. Dei synest kanskje at det ordet dei brukar ikkje passar heilt, eller dei vil markere at det ikkje skal tolkast bokstaveleg. Så set dei det i hermeteikn for å markere dette, enda det slett ikkje er noen konvensjon at eit ord skal stå i hermeteikn om det brukast metaforisk!
Eller dei brukar eit folkeleg ord eller uttrykk og er usikre på om det eigentleg er lov å bruke i skrift, og set det derfor i hermeteikn. Eg har ofte sett folk skrive "ta lappen", for eksempel - som om det ikkje er heilt OK å skrive ta lappen - utan hermeteikn! Overdriven bruk av hermeteikn er altså eit symptom på språkleg usikkerheit. I ditt eksempel vil eg tru at skrivaren ikkje heilt vågar å skrive utan atterhald at 17. mai-toget har avgang, men kjem ikkje på noe betre ord, og set derfor "avgang" i hermeteikn. |
|
|
|
![]() ![]() |
| Enkel visning | Tiden er nå: 22.05.13 - 20:44 |
|