Debattforum

Velkommen ( Logg inn | Bli medlem )

Reply to this topicStart new topic
Fiskekvote for turister
w_tverodd
post 13.07.06 - 23:19
Innlegg #1

Gruppe: Registrert bruker
Ble medlem: 13.07.2006
Bruker nr.: 32 862

Da nyheten kom om maks-kvote for turister blir 15 kg fisk, ristet mange på hodet. I et innslag i TV-nyhetene 12. juli så vi turister som ble tatt i tollen. Nesten på gråten sa de: "Jeg skal aldri komme tilbake til Norge som turist". Det var dårlig reklame. Til OL brukte vi ca ti milliarder kroner under påskudd at det var god reklame for Norge.

Er det fritids-fiskere som ødelegger fiskebestanden? Nei,gjennom byråkratiet i EU har danskene prøvd å få gjennom vedtak som begrenser trålfiske. Det har de ikke klart, til tross for sitt medlemsskap i unionen. I Norge ble kystfiskere pålagt restriksjoner. De som hadde vært fiskere i flere generasjoner måtte selge båt og redskap for spottpris, og finne annet arbeid. Distrikter i Norges utkant ble fraflyttet. Nå går politikerne etter fritidsfiskere.

Se på redskapen minister! En sportsfisker løsner forsiktig kroken, og kaster ut småfisk - og noen store. Når tråleren drar inn fangsten, har den rensket et stort havområde. Den fisken har ingen vei tilbake som levende. Den fisk som ikke holder idealmål er ødelagt. Ofte blir den kvernet før den pumes ut i havet igjen. Jeg har sett det.

Å stoppe turister ved utreise, ta fra dem fangsten, for så å destruere den - det er flaut. De harjo lagt igen masse valuta i landet vårt. Det er ingen billig fisk de tar med. Tollere bør prioritere ulovlig innførsel som ingen ønsker.

Willy Tverodd
Go to the top of the page

+Quote Post
Copper
post 14.07.06 - 01:20
Innlegg #2

Fast bruker

Ble medlem: 04.12.2003
Bruker nr.: 15 045

Her bidrar myndighetene til å konservere de dårlige betingelsene det er for nyskaping og sysselsetting på kysten. Idioti kalles det.

Førsøkte forøvrig i mai å få til en debatt om dette på NRK Sogn og Fjordande sine nettsider, men det virker som at folk der borte synes dette er helt greit.... Det er ikke kommet en eneste kommentar på innlegget...

+Quote Post
ninirollninirol
post 12.08.06 - 19:22
Innlegg #3

Fast bruker

Ble medlem: 19.01.2005
Bruker nr.: 22 831

Verden er full av problemer - sukk, og dertil har vi hatt ferie.

Denne forføyningen kan være et rusk i (glass)øyet hos dem med de største visjonene. Riktignok hadde Rana .... , IT-mannen og den blant annet også friske reiseradioprogramlederen fra Sandnes, en kronikk i Aftenposten over temaet, og han syntes utenlandske fritidsfiskeres kvoter var et pinlig påfunn.
Og alle vi andre som reagerer på smålighet i hverdagen, synes jeg tross alt har lov til å gi oss over på ny.
Dette er like flaut som den stortingsvedtatte bompengeavgifen for å reise både inn i og ut av fedrelandet via Svinesund.

+Quote Post
vetikke
post 25.08.06 - 13:23
Innlegg #4

Fast bruker

Ble medlem: 10.03.2004
Bruker nr.: 16 959

Sitat
Opprinnelig skrevet av ninirollninirol
Verden er full av problemer - sukk, og dertil har vi hatt ferie.

Denne forføyningen kan være et rusk i (glass)øyet hos dem med de største visjonene. Riktignok hadde Rana .... , IT-mannen og den blant annet også friske reiseradioprogramlederen fra Sandnes, en kronikk i Aftenposten over temaet, og han syntes utenlandske fritidsfiskeres kvoter var et pinlig påfunn.
Og alle vi andre som reagerer på smålighet i hverdagen, synes jeg tross alt har lov til å gi oss over på ny.
Dette er like flaut som den stortingsvedtatte bompengeavgifen for å reise både inn i og ut av fedrelandet via Svinesund.

Jeg er ikke enig med deg.
Ingen turistgruppe legger så lite penger igjen i Norge som tyske turister (jeg går da ut fra at du sutrer på vegne av de tyske turistene). De kjøper med seg alt de trenger i Tyskland før de kommer til Norge. De kjøper ikke engang et eneste brød! Da kan de like godt også kjøpe fisken der og ikke komme her og gråte. Om disse gråtende tyske turistene truer med å ikke komme tilbake til Norge... hva så? Alt de gjør her er å tømme en norsk fjord for fisk - ved hjelp av sine steindyre ekkolodd og fiskeutstyr for flere ti-talls tusen kroner. Personlig synest jeg at 15 kilo renskåret fiskefilet(ca. 100 kilo levende fisk) faktisk er 5 kilo for mye! jeg synest også at bilende turister bare får ha med seg norsk kvote inn i Norge ( 1 liter brennevin,200 sigaretter etc). Da kunne jeg til nød ha godkjent 15 kilo filet!

Men bortsett fra det, er tyskerne ganske så hyggelige.

+Quote Post

Reply to this topicStart new topic
1 bruker(e) leser dette emnet (1 gjester og 0 uregistrerte brukere)
0 brukere:

Enkel visning Tiden er nå: 21.05.13 - 13:03 RSS