Stiklinger av bringebær? |
Velkommen ( Logg inn | Bli medlem )
![]() ![]() |
Stiklinger av bringebær? |
27.02.07 - 13:45
|
|
|
Registrert Gruppe: Registrert bruker Innlegg: 1 Ble medlem: 27.02.2007 Bruker nr.: 35 649 |
Hei, jeg søker noen som har god peil på botanikk eller som er pasjonert som hobbygartner... spørsmålet er forholdsvis enkelt; hvordan få til perfekte stiklinger av bringebær-busker? tenkte å ta noen stiklinger fra hytta og sette opp i hagen... setter stor pris på all hjelp!!!
|
|
|
|
15.01.09 - 04:12
|
|
|
Fast bruker Gruppe: Registrert bruker Innlegg: 5 324 Ble medlem: 29.03.2005 Fra: . Bruker nr.: 24 299 |
Hei, jeg søker noen som har god peil på botanikk eller som er pasjonert som hobbygartner... spørsmålet er forholdsvis enkelt; hvordan få til perfekte stiklinger av bringebær-busker? tenkte å ta noen stiklinger fra hytta og sette opp i hagen... setter stor pris på all hjelp!!! Om du kan la grener fra de buskene du har, ligge i bakken slik; Bøy en gren i bakken, grav jord over - legg gjerne noe tungt over slik at den holder seg der - så tror jeg du vil få denne til å "feste seg". Når den har fått rot kan du kutte grenen slik at du har en selvstendig plante. ..Har ikke forsøkt med bringebær men har erfart dette med lignende planter ... (Hobby-gartner) |
|
|
|
15.01.09 - 12:27
|
|
|
Fast bruker Gruppe: Registrert bruker Innlegg: 6 144 Ble medlem: 29.08.2006 Fra: Cloudberry Moor Bruker nr.: 33 251 |
Om du kan la grener fra de buskene du har, ligge i bakken slik; Bøy en gren i bakken, grav jord over - legg gjerne noe tungt over slik at den holder seg der - så tror jeg du vil få denne til å "feste seg". Når den har fått rot kan du kutte grenen slik at du har en selvstendig plante. .. Har ikke forsøkt med bringebær men har erfart dette med lignende planter ... (Hobby-gartner) DETTE brukes mye til rips/solbær/stikkelsbær. BRINGEBÆR ER toårig i motsetning til de nevnte bærbuskene som er flerårige. Så du må passe på å legge ned en første års grein som gir avling neste år og ikke andreårs grein med blomster/kart/bær. Den kommer ikke igjen neste år! ALTERNATIVER er å dele rota og vanlige stiklinger. Stiklinger tar du best straks årskuddet kommer. Du kan plassere de i vann til de har rotet seg og plante de ut da. Eller du kan plasere de i jord som du undervanner. Eksempelvis i litt høye småpotter/plastbeger f.eks. halvliter yoghurt du lager flere hull i bunnen på. Kan med fordel dekke til potta/begeret med en gjennomsiktig plastpose (slik en du kjøper frukt i) og holdes unna direkte sol. Vannbeholderen under potta må ha vann hele tida. DERSOM DU skal ha et begrenset antall nye planter, ville jeg satse på rotdeling i plantenes hvileperiode. Skal du ha mange, duger bare stiklinger. |
|
|
|
19.01.09 - 21:58
|
|
|
Fast bruker Gruppe: Registrert bruker Innlegg: 5 324 Ble medlem: 29.03.2005 Fra: . Bruker nr.: 24 299 |
Er du også "hobbygartener"?
Jeg vet at det jeg skrev fungerer godt med bjørnebœr. (De formerer seg mere enn ønskelig, på denne måten) - vet du om det er samme med disse (med bjørnebœr som bringebœr) ang. to-årig? Metoden jeg beskrev er bra for de som ikke har mye tid til å følge opp plantene hele tiden; Mens de fester røtter i bakken så trenger de ikke spesielt tilsyn... |
|
|
|
20.01.09 - 12:22
|
|
|
Fast bruker Gruppe: Registrert bruker Innlegg: 6 144 Ble medlem: 29.08.2006 Fra: Cloudberry Moor Bruker nr.: 33 251 |
Er du også "hobbygartener"? Jeg vet at det jeg skrev fungerer godt med bjørnebœr. (De formerer seg mere enn ønskelig, på denne måten) - vet du om det er samme med disse (med bjørnebœr som bringebœr) ang. to-årig? Metoden jeg beskrev er bra for de som ikke har mye tid til å følge opp plantene hele tiden; Mens de fester røtter i bakken så trenger de ikke spesielt tilsyn... HOBBYGARTNER? JA BJØRNEBÆR er en flerårig busk lik rips og solbær. Altså ulik bringebær enda om de er i slekt¹ med hverandre. I Norge er klimaet de fleste stedene for tøft for bjørnebær. De gror vilt noen få kystnære steder, får modne bær seint på høsten. Og som regel modner ikke alle kartene før frosten kommer. De fleste frukt- og bærene (inkl bjørnebær) danner neste års skudd (blad + blomst) om høsten samtidig med at de gamle bladene visner. Blomster- og bladknoppene spretter da om våren. Blomsten blir til bær samme året. Forskjellen fra bringebær er at neste års skudd dannes på flerårige i motsetning til 2-årige greiner. Bringebærene sparer deg altså for arbeidet med å skjære bort eldre greiner som bærer dårligere enn nyere. Til gjengjeld har du arbeidet med oppbinding. Ville bringebær klarer seg uten oppbinding, bærer mindre og flere bær og fins "overalt". Personlig finner jeg ingen vits i å dyrke bringebær. 2-3 plukketurer ute i naturen dekker årsbehovet. METODEN DIN er helt utmerket dersom du skal ha et lite antall nye planter. Og det skal du vanligvis med rips/solbær/stikkelsbær/bjørnebær (De fleste har neppe bruk for mer enn 1-3 busker av hvert slag). Bringebær trenger du flere av. En hesjerekke skal ikke være så mange meter før du kommer opp i plantetall på 30-50. ¹ Multer hører også til samme slekta (Rubus). |
|
|
|
25.03.09 - 00:27
|
|
|
Fast bruker Gruppe: Registrert bruker Innlegg: 386 Ble medlem: 01.02.2009 Bruker nr.: 39 631 |
[quote name='leerhok' date='15.01.09 - 11:27' post='1316
ALTERNATIVER er å dele rota og vanlige stiklinger. Stiklinger tar du best straks årskuddet kommer. Du kan plassere de i vann til de har rotet seg og plante de ut da. Eller du kan plasere de i jord som du undervanner. Eksempelvis i litt høye småpotter/plastbeger f.eks. halvliter yoghurt du lager flere hull i bunnen på. Kan med fordel dekke til potta/begeret med en gjennomsiktig plastpose (slik en du kjøper frukt i) og holdes unna direkte sol. Vannbeholderen under potta må ha vann hele tida. DERSOM DU skal ha et begrenset antall nye planter, ville jeg satse på rotdeling i plantenes hvileperiode. Skal du ha mange, duger bare stiklinger. [/quote] Takk for oppskriften på hvordan lage bringebærstiklinger! Den skal prøves ut i år (er lovet stiklinger av naboen). |
|
|
|
![]() ![]() |
| Enkel visning | Tiden er nå: 19.06.13 - 09:15 |
|