egenrådig eller ensom |
Velkommen ( Logg inn | Bli medlem )
![]() ![]() |
egenrådig eller ensom |
23.01.07 - 00:18
|
|
|
Registrert Gruppe: Registrert bruker Innlegg: 7 Ble medlem: 23.01.2007 Bruker nr.: 34 995 |
Hei, Stein Erik!
Jeg har to døtre: store flinke Ada på 7,5 år, og lille smarte Thea på 4,5 år. Ada ordner og organiserer, styrer nok litt mye med Thea. Thea er smart og sjarmerer seg vei veldig ofte. Jeg er imidlertid litt bekymret for Thea fordi hun synes å leke mye alene. Vi har ikke så mange barn i nærheten der vi bor, ikke på Thea sin alder. I barnehagen ser de voksne at hun ofte sirkler rundt grupper med lekende barn en stund, før hun sirkler rundt neste gruppe. Det tar tid før hun tar kontakt, og det skal ikke rare konflikten til før hun skygger banen. Hun er litt enrådig til tider, også i disse lekegruppene, men det ser jeg litt som en fordel. Håper jo at det viser at hun har selvtillit nok til å være seg selv. Hun kan finne på å ødelegge for de andre om de har andre leke-planer enn henne. Virker litt som om hun provoserer for å få oppmerksomhet. Hun er flink til å pusle med tegning, perling og dukke-leker på egen hånd, men jeg håper hun ikke er ensom. Syns det er vanskelig å prate med henne om dette, fordi jeg ikke vil at hun skal begynne å tenke på dette som unormalt (seg selv som unormal). Prøver å arrangere litt innimellom, men lange dager vanskeliggjør dette i uka. Tror du hun har det bra? Kanskje jeg bare er en mamma som er svak for den minste (babyen)? Må innrømme at jeg selv syns det var vanskelig å få venner da jeg var liten, og kanskje er litt "krampe" når det gjelder å ønske at barna mine ikke skal ha det slik jeg hadde det? Jeg er nok alltid litt på vakt for dette ved foreldresamtaler, etc. Har du noen tips? |
|
|
|
26.01.07 - 20:36
|
|
|
Fast bruker Gruppe: Registrert bruker Innlegg: 189 Ble medlem: 02.04.2002 Bruker nr.: 4 412 |
høres ut som meg da jeg var lita. jeg kunne være sjefete til tider hvis jeg lekte med andre (spesielt storesøsteren min), men etterhvert begynte jeg å leke veldig mye alene, og det gjorde meg ingen verdens ting. Da kunne jeg selv bestemme akkurat hva jeg ville og dette resulterte i at jeg kunne være inne på rommet mitt i timesvis og leke, fordi leken ble bare min - og den gikk som den skulle.
men i tillegg sirkulerte jeg også veldig mye i barnehagen, og selv om det kan virke som Thea er ensom, kan det godt hende hun ikke er det. jeg var ihvertfall ikke det ;D (skulle ønske jeg var like flink å sirkulere nå som da, hehe) slik jeg husker det, var ensomhet på barneskolen litt verre, for da kan man oppdage det selv også. hmmm. jaja, håper jeg var til litt hjelp ihvertfall. (jeg er også minstebarn :P ) |
|
|
|
![]() ![]() |
| Enkel visning | Tiden er nå: 22.05.13 - 13:47 |
|