Misunnelige? |
Velkommen ( Logg inn | Bli medlem )
![]() ![]() |
Misunnelige? |
27.08.01 - 15:22
|
|
|
Registrert Gruppe: Registrert bruker Innlegg: 4 Ble medlem: 27.08.2001 Bruker nr.: 146 |
Hva er det med oss nordmenn? Med én gang noen kryper opp av asken og stabler seg på bena, så prøver vi å dytte dem ned igjen.
Med én gang noen vinner i LOTTO, så er det "F...bønder, dem har nok fra før", noen står fram som helbredet "Hyklere...idioter...!", og nå som en svært søt alene-mor fra Kristiansand vinner prinsen og halve kongeriket...vent litt..la meg korrigere meg selv; hun vinner faktisk ikke halve kongeriket for Krompen har særeie, så er det "Dop-prinsessen...ødelegger monarkiets tradisjoner..bla, bla, bla". Ja, vel, så har Håkon kysset frosken, men hun har da blitt en nydelig prinsesse. Hvor mye skade tar du og jeg av at hun står og vinker fra slottsbalkongen? Er det ikke bedre at prinsen får gifte seg med en han virkelig er gald i, i stedet for å gå i samme fotspor som sin kollega fra Storbritannia? Er det noe mindre skandaløst? De fleste av oss ble lest eventyr for da vi var små, og hvor mye frydet vi oss ikke da Askeladden fikk prinsessen? Dette er et eventyr og Norge har alltid vært fylt av nasjonalromantikk, så hvorfor lager vi dette rabalderet nå? Jeg tror det er misunnelse. Misunnelse fordi så altfor mange gjerne skulle klatret opp av "asken" selv. Det er ikke bryllupet som er skandaløst, Det er det ansiktet vi gir Norge ved å surmule over andres lykke. Se dansker, svensker, tyskere og annet godtfolk fryder seg...la oss gjøre det samme. Vær uselvisk! |
|
|
|
27.08.01 - 17:46
|
|
|
Registrert Gruppe: Registrert bruker Innlegg: 6 Ble medlem: 26.08.2001 Bruker nr.: 135 |
Jeg er helt enig med deg! Suverent innlegg.
|
|
|
|
27.08.01 - 20:09
|
|
|
Registrert Gruppe: Registrert bruker Innlegg: 2 Ble medlem: 27.08.2001 Bruker nr.: 149 |
Helt enig! Suverent innlegg, det er bra at noen tenker med hjernen og fornuften....
|
|
|
|
27.08.01 - 20:46
|
|
|
Registrert Gruppe: Registrert bruker Innlegg: 2 Ble medlem: 25.08.2001 Bruker nr.: 102 |
jepp, enig!
|
|
|
|
27.08.01 - 23:05
|
|
|
Registrert Gruppe: Registrert bruker Innlegg: 1 Ble medlem: 26.08.2001 Bruker nr.: 130 |
Har med forbauselse og undring lest endel innlegg i denne debatten.
Syns det er merkelig at såpass mange viser indignasjon og har så sterke føringer på hva som er "passende" for kongelige. Det ble en lettelse å lese ditt innlegg, TAKK skal du ha. En ting er i allefall sikkert; vi har alle bruk for å bli elsket for den vi er, så langt jeg kan finne det beste argumentet som har vært ført i debatten sålangt. Det at kongebarna ved sin varme og jordnære væremåte faktisk endrer kongelig etikette en hel del, tror jeg styrker kongehuset. Deres verdier gir håp for mer menneskevarme, og slike "rollefigurer" ser det jo ut for at vi trenger. Det er vel på høy tid å kaste både Janteloven og tabloide idealer til fordel for aksept, tilgivelse og kjærlighet. Takk igjen for et flott innlegg. |
|
|
|
28.08.01 - 01:10
|
|
|
Aktiv bruker Gruppe: Registrert bruker Innlegg: 51 Ble medlem: 24.08.2001 Bruker nr.: 91 |
Kan noen være så snil å forklare meg hva de mener jeg er misunnelig på med hensyn til Mette-Marit og Haakon?
Kom igjen, jeg er lutter øre!! |
|
|
|
28.08.01 - 14:02
|
|
|
Registrert Gruppe: Registrert bruker Innlegg: 16 Ble medlem: 26.08.2001 Bruker nr.: 126 |
OK, libertus. Du er kanskje ikke misunnelig. Det er ikke jeg heller, det er mange ting ved kongelig liv som ikke er misunnelsesverdig.
Men jeg skal dra frem et eksempel som jeg dro frem tidligere, men fikk egentlig ingen reaksjoner på det jeg spurte om. Jeg er allmennlærerstudent. Har hatt endel praksis og jeg stortrives med det. Føler at det er det rette for meg. Får god kontakt med ungene/ungdommene og gir ikke bare av meg selv, men får mye tilbake også... Men nok om det. Som lærer vil jeg stå nærmere en god del mennesker enn det kronprinsessen vil gjøre. Jeg drakk meg full for første gang da jeg var 14 år. På hjemmebrent. Drakk aldri hjemmebrent igjen, men var full mange ganger før jeg var 18. Jeg ble tatt i nasking (5-krones Straros, glemmer det aldri) da jeg var 13 år. Har ikke noe rulleblad eller vandel, men kunne ha hatt det. Butikkeieren sa til meg at han skulle anmelde naskingen, fordi han anmeldte all nasking - stort eller lite. Av en eller annen grunn gjorde han ikke det, men jeg er fremdeles uønsket på den butikken (eller, han sa at han ikke ville se meg der noengang igjen, og kastet meg faktisk ut derifra 2 år senere. Hr ikke satt min fot der igjen). Det er 10 år siden. Nå har jeg tenkt å bli lærer, bl.a. i KRL og temaer som etikk og moral i barneskolen. Er jeg skikket til å være lærer? Ville du hatt meg som lærer for ditt barn? Hvis jeg blir lærer for ditt barn, vil du helt sikkert ikke få vite dette om meg. Da ville du ha sett på meg i lys av mine læreregenskaper, og det du visste om meg fra den dagen du møtte meg, og ikke 10 år - eller 2 år - tidligere. Likevel spørs det om foreldrene hadde protestert så veldig høyt dersom de visste dette om meg. Det er ikke forbundet med velstand og lykke og i hvert fall ikke rikdom og kjendisstatus å være lærer. Derfor reagerer ikke folk noe særlig på at jeg har gjort det jeg har gjort, de bare trekker på smilebåndet når jeg forteller hvor pinlig det var å bli tatt i nasking eller å stå og spy i kameraten min sin hage, og ingen protesterer på å la meg være lærer for sine barn. Men hvis jeg ble kronprinsesse, ville nok disse episodene stått i avisene, og det hadde nok blitt en debatt om det også. Og da tror jeg at misunnelse er en del av grunnen til at folk roper så høyt. |
|
|
|
29.08.01 - 03:06
|
|
|
Aktiv bruker Gruppe: Registrert bruker Innlegg: 51 Ble medlem: 24.08.2001 Bruker nr.: 91 |
Kjære deg,
Det er en stor forskjell på å begå enkelte mistak i ung alder og det å leve et komplett ansvarsløst liv til man er 27! Det er lattervekkende å høre Mette-Marit beskrive dette som et ungdomsopprør. Hvem i granskauen er det som gjør opprør til de er 27? I så fall er dette langdryge opprøret nok til å diskvalifisere henne som noe dronningemne. Et menneske forandrer seg ikke over natten. Det er derfor folks erfaringer i livet også blir tatt med i betraktningen når folk skal ansettes. Da spør man: Hva kan du vise til som viser at du egner deg til denne stillingen? Har man ingenting, får man heller jobben. Det å være kronprinsesse er også en jobb. Spør enhver psykolog om det lar seg gjøre å skifte personlighet over natten når man er 28. Svaret du ville få ville kanskje rykke deg opp av ønske-verdenen du og mange med deg tydeligvis lever i. |
|
|
|
29.08.01 - 09:56
|
|
|
Registrert Gruppe: Registrert bruker Innlegg: 4 Ble medlem: 27.08.2001 Bruker nr.: 146 |
Folk kan ikke forandre seg over natten sier du, og det er jo forsåvidt riktig, men man kan forandre seg på veldig kort tid. Hvis du mener at Mette-Marit holdt på med dette "ungdomsopprøret" sitt inntil nylig, er vi vel enige om at hun sluttet sånn ca. da hun traff Haakon. Hun ble geleidet inn på nye tankebaner. Jeg har opplevd det samme. Hvis du hadde kjent meg for et år siden og sett hvor for mye som har forandret seg hos meg på ett år, så hadde du kanskje hatt litt mer tro på forandringer. Jeg traff en flott gutt og forandret meg. Mette-Marit har truffet en flott fyr og forandret seg. Det er ikke alltid så mye som skal til. Man trenger ikke alltid flere år og terapi for å forstå at man må tenke nytt. Det holder at et annet menneske viser deg det, et menneske du er glad i og stoler på. Jeg tror det er tilfelle med Mette-Marit og Haakon. Hun stoler på ham. Hun har kanskje ikke hatt så mange å stole på tidligere. Foreldrene har jo skuffet med både skilsmisse og alkoholisme, men det er da ikke hennes skyld, er det?
Hun har jo heller ikke skiftet personlighet, hun har forandret tankegangen. La oss si at hun har levd et "ansvarsløst" liv som du kaller det. Hun har jo bare hatt ansvar for seg selv, inntil Marius kom, og ingen kan komme og si at den gutten ikke har blitt tatt godt nok vare på. Tror du forresten at Haakon ville ha gått gjennom ild og vann for å få gifte seg med en han visste hadde gjort både det ene og det andre, når han visste hvor mye bråk det ville bli? Ja, kanskje,fordi han elsker henne høyt nok, men da tror jeg den kjærligheten han gir henne er nok til at hun aldri vil tenke i de baner hun gjorde igjen. Gi jenta en sjanse, da. Eller er man misunnelig fordi hun har fått muligheten til å forandre seg helt, mens det for mange er helt utenkelig å prøve/tenke noe nytt. Typisk nordmenn; "Det er fa'li' det, Solan". |
|
|
|
29.08.01 - 12:42
|
|
|
Sitat Opprinnelig skrevet av Prinsesse "Vil"
Foreldrene har jo skuffet med både skilsmisse og alkoholisme, men det er da ikke hennes skyld, er det? ingen kan komme og si at den gutten ikke har blitt tatt godt nok vare på. Tror du forresten at Haakon ville ha gått gjennom ild og vann for å få gifte seg med en han visste hadde gjort både det ene og det andre, når han visste hvor mye bråk det ville bli? Ja, kanskje,fordi han elsker henne høyt nok, men da tror jeg den kjærligheten han gir henne er nok til at hun aldri vil tenke i de baner hun gjorde igjen. Gi jenta en sjanse, da. Eller er man misunnelig fordi hun har fått muligheten til å forandre seg helt, mens det for mange er helt utenkelig å prøve/tenke noe nytt. Typisk nordmenn; "Det er fa'li' det, Solan". Det er vel ingen som gir henne skylden for hvilke foreldre hun har hatt? Men det må være lov å mene at en slik oppvekst og et slikt liv Mette-Marit valgte å leve ikke er noen ønskelig ballast for en fremtidig dronning. Sonja har selv sagt at overgangen var hundre ganger vanskeligere enn hun hadde trodd, og hun kom fra et besteborgerlig miljø og var sammen med kong Harald i nesten TI år før de giftet seg! Å være kronprinsesse er ikke bare å gå på stas. Det krever jernvilje og personlig disiplin. Jeg er glad du har lyktes i å forandre deg, men du skal tross alt "bare" anpasse deg et vanlig liv. Å være i medias søkelys hele tiden, få dagene programmert, og stadig bli stilt krav til, er noe ganske annet. Dette er tydeligvis helt overskygget av forelskelsen. Det er vel ikke for ingenting at det heter at "Kjærlighet gjør blind"! Ang. Marius: Jo han har blitt tatt godt vare på - de første tre årene av besteforeldrene. Ja, jeg tror Haakon gjerne går gjennom ild og vann for å få viljen sin. Vi har hørt Kongen og andre flere ganger påpeke hans stahet. Selv gir han inntrykk av å være svært umoden. Hele væremåten hans under bryllupet (Mette-Marits også) ga meg en følelse av at at vi ikke hadde med to voksne mennesker på snart 30 å gjøre, men to 13-åringer. Hvem i verden er misunnelige på henne? Det eneste vi sier er at hun ikke har utvist noen egenskaper som gjør henne skikket til å fylle en rolle som en kongelig høyhet. En forelskelse er ingen kvalifikasjon. Mange kjører gladelig mot rødt lys. Det BEHØVER ikke skje noe, men sjansene for å bli påkjørt er absolutt til stede. Det er å meningsløst å latterliggjøre folk som venter på grønt for å være som Solan, og samtidig hylle folk som får på rødt for å være modige som prøver/tenker noe "nytt". Kongehuset har også sine trafikkregler. Vil man ikke følge dem, får man heller gi fra seg førerkortet. |
|
|
|
29.08.01 - 13:47
|
|
|
Registrert Gruppe: Registrert bruker Innlegg: 16 Ble medlem: 26.08.2001 Bruker nr.: 126 |
Sitat Opprinnelig skrevet av Libertus
Det er vel ingen som gir henne skylden for hvilke foreldre hun har hatt? Men det må være lov å mene at en slik oppvekst og et slikt liv Mette-Marit valgte å leve ikke er noen ønskelig ballast for en fremtidig dronning. Sonja har selv sagt at overgangen var hundre ganger vanskeligere enn hun hadde trodd, og hun kom fra et besteborgerlig miljø og var sammen med kong Harald i nesten TI år før de giftet seg! Å være kronprinsesse er ikke bare å gå på stas. Det krever jernvilje og personlig disiplin. Jeg er glad du har lyktes i å forandre deg, men du skal tross alt "bare" anpasse deg et vanlig liv. Å være i medias søkelys hele tiden, få dagene programmert, og stadig bli stilt krav til, er noe ganske annet. Dette er tydeligvis helt overskygget av forelskelsen. Det er vel ikke for ingenting at det heter at "Kjærlighet gjør blind"! Ang. Marius: Jo han har blitt tatt godt vare på - de første tre årene av besteforeldrene. Ja, jeg tror Haakon gjerne går gjennom ild og vann for å få viljen sin. Vi har hørt Kongen og andre flere ganger påpeke hans stahet. Selv gir han inntrykk av å være svært umoden. Hele væremåten hans under bryllupet (Mette-Marits også) ga meg en følelse av at at vi ikke hadde med to voksne mennesker på snart 30 å gjøre, men to 13-åringer. Hvem i verden er misunnelige på henne? Det eneste vi sier er at hun ikke har utvist noen egenskaper som gjør henne skikket til å fylle en rolle som en kongelig høyhet. En forelskelse er ingen kvalifikasjon. Mange kjører gladelig mot rødt lys. Det BEHØVER ikke skje noe, men sjansene for å bli påkjørt er absolutt til stede. Det er å meningsløst å latterliggjøre folk som venter på grønt for å være som Solan, og samtidig hylle folk som får på rødt for å være modige som prøver/tenker noe "nytt". Kongehuset har også sine trafikkregler. Vil man ikke følge dem, får man heller gi fra seg førerkortet. Sonja og Harald var sammen i nesten ti år i skjul fordi deres forhold ikke ble godkjent av kongehuset, ikke fordi de ville det selv. Det at hun må være i medias søkelys hele tiden gjør jo at hun - selv om hun vil - ikke kan gi etter for eventuell lyst til å feste utagerende eller opptre ansvarsløst. Hva var det ved deres væremåte under bryllupet som fikk dem til å fremstå som umodne? Hvilke egenskaper ved henne etterlyser du? Har hun vist tendenser til ikke å ville følge slottets "trafikkregler"? |
|
|
|
29.08.01 - 14:49
|
|
|
Hvis Mette-Marit er en slik utagerende person som du mener, Libertus, så er det vel ikke noen bedre måte å legge bånd på henne, en å sette henne inn i Norges mest overvåkede institusjon, der hun ikke kan gjøre noen ting overhode, før det ropes og skrikes i øst og vest om det. Hvis hun hadde slikt et stor behov for å feste og leve livet på kant med loven, så ville hun vel kanskje vurdert litt annerledes i dette forholdet. Jeg ville ikke giftet meg med en polititmann dersom hobbyen min bilbrukstyveri.Hva vet du forresten om hvem som tok seg av Marius?
Enig med -i-, her; hva var det med deres væremåte under bryllupet? Jeg tror de fleste blir ganske usikre og føler seg som 13-åringer i en slik situasjon. Man går jo inn på en ganske alvorlig "avtale" og disse gjorde det i full offentlighet. Ja, det er jobben deres, men man gifter seg ikke hver dag... |
|
|
|
![]() ![]() |
| Enkel visning | Tiden er nå: 26.05.13 - 09:04 |
|