Debattforum

Velkommen ( Logg inn | Bli medlem )

> Gå til nettsiden

nrk.no/redaksjonen

5 Sider V  < 1 2 3 4 5 >  
Reply to this topicStart new topic
Hva bør gjøres med norsk skole
Nettine
post 08.07.08 - 13:17
Innlegg #41

Fast bruker

Gruppe: Registrert bruker
Ble medlem: 29.03.2005
Fra: .
Bruker nr.: 24 299

Sitat
Opprinnelig skrevet av Grete F.
For ikke veldig lenge siden, da Kristin Clemet var undervisningsminster (og det er som kjent hun som er arkitekten bak teorihelvetet vi driver med for tida i norsk skole), var hun på besøk i min hjemby og beskuet den nyeste skolen, med all verdens tekniske duppeditter og fleksible løsninger. Og hun erklærte at kommunen satset på skole og alt var meget tilfredsstillende.

Ingen viste henne noen av de andre skolene, som preges av forfall og dårlige løsninger. Der mine tantebarn går på skole, er det for eksempel så elendige toalettforhold at ungene helst ikke går på do på skolen, de venter i det lengste. For ett av mine tantebarn førte dette faktisk til både forstoppelse, urinveisinfeksjoner og faktisk spiseproblemer (hun tekte at hvis hun ikke spiste, så trengte hun ikke å gå på do! Hun var 7-8 år....). Tingenes tilstand har ikke forbedret seg så veldig siden det.

Jeg ser også på mitt nåværende hjemsted, som i forskjellige forbindelser har besøk av øvrigheta fra tid til annen, at det ikke er overgrodde fotballbaner og nedlagte ungdomsklubber, samt vaskebretthullete veier de får se, det er DEN nye hallen (som idrettslagene knapt har råd til å leie tid i), DEN klubben (som nærmest drives på dugnadsbasis av foreldrene til de ungdommene som vanker der) og de nyasfalterte hovedveiene politikerne ser. Og så besøker de det nyeste sykehjemmet, men ikke 97 år gamle Olga som ikke kommer seg ut av senga, men som likevel ikke kvalifiserer for sykehjemsplass fordi hun er så klar i hodet... (konstruert eksempel basert på div oppslag i lokalavisa de siste månedene og årene). Og våre styrende politikere er sikkert hellig overbeviste om at alt er såre godt.

De Royale ser selvfølgelig også stort sett solsiden av Norge, men det bekymrer meg lite, de har jo ingenting de skulle sagt likevel. Jeg er mer bekymret over at bevigende myndigheter ikke får se virkeligheten.
Lokale politikere som bare viser fram solsiden? Kombinert med sentrale politikere som bare vil se solsiden?

Jeg ble fortalt at skolebygg i Finland heller ikke er så mye å vise fram, for å si det litt positivt. Men .. kanskje en må til Romania for å finne noe a-la en del av de norske?

Såvidt jeg husker så tok Barneombudet opp problemet med at 40-45% av skolebygg (og x% barnehager) ikke holt forskriftene for helsemessig stand...
Men han ble jo ikke hørt... Han heller.
Go to the top of the page

+Quote Post
Grete F.
post 08.07.08 - 13:22
Innlegg #42

Fast bruker

Ble medlem: 13.09.2004
Bruker nr.: 20 072

Mulig det i renselsesprosessen for stortingsreresentanter også ligger en liten dasj med blind tiltro til hva lokalpolitikere kan få til med penger de ikke har?

+Quote Post
Nettine
post 08.07.08 - 13:28
Innlegg #43

Fast bruker

Sitat
Opprinnelig skrevet av Grete F.
Mulig det i renselsesprosessen for stortingsreresentanter også ligger en liten dasj med blind tiltro til hva lokalpolitikere kan få til med penger de ikke har?
Det er dyrt å kjøpe aksjer i Fata morgana og å sy klœr til keiseren...
Lurer på hvordan det blir med Siv Jensen som statsminister? Det ser jo veldig lyst ut for henne, pr. tiden...

+Quote Post
leerhok
post 08.07.08 - 13:36
Innlegg #44

Fast bruker

Ble medlem: 29.08.2006
Fra: Cloudberry Moor
Bruker nr.: 33 251

Ikke enkelt i dag, men det er utelukkende fordi forholdene ikke er lagt til rette.

Det gamle landsgymnaset var på 2 år med kortere studieår. De andre på 3. Eksamensresultatene var langt bedre på landsgymnasene enn på de tradisjonelle.

Det er haugevis med eksempler på personer som har tatt examen artium på ett og på to år ved siden av full jobb.Sannsynligvis tok disse en del søndags- og helligdagstimer i bruk til studiene. Likefullt beviser de at utbyttet pr studert time er minst 2-3 ganger større ved egenstudier enn ved å sitte å kjede seg i en skoleklasse - vel å merke for de som har biologisk harddisk av beste sortering.

Selv på universitetsnivå oppdager nye studenter hvert eneste år forskjellen i utbytte pr time av forelesninger for den gemene hop og intensive selvstudier. Øker du i tillegg ditt personlige studieår fra 200 til 365 dager, er det ingen grenser for hva du kan klare.

+Quote Post
Nettine
post 08.07.08 - 13:40
Innlegg #45

Fast bruker

Sitat
Opprinnelig skrevet av leerhok
Ikke enkelt i dag, men det er utelukkende fordi forholdene ikke er lagt til rette.

Det gamle landsgymnaset var på 2 år med kortere studieår. De andre på 3. Eksamensresultatene var langt bedre på landsgymnasene enn på de tradisjonelle.

Det er haugevis med eksempler på personer som har tatt examen artium på ett og på to år ved siden av full jobb.Sannsynligvis tok disse en del søndags- og helligdagstimer i bruk til studiene. Likefullt beviser de at utbyttet pr studert time er minst 2-3 ganger større ved egenstudier enn ved å sitte å kjede seg i en skoleklasse - vel å merke for de som har biologisk harddisk av beste sortering.

Selv på universitetsnivå oppdager nye studenter hvert eneste år forskjellen i utbytte pr time av forelesninger for den gemene hop og intensive selvstudier. Øker du i tillegg ditt personlige studieår fra 200 til 365 dager, er det ingen grenser for hva du kan klare.
Jeg må innrømme at jeg ikke vet forskjellen på landsgymnas og vanlig gymnas - kun på gymnas og videregående

Jeg tenkte på de minste elevene da jeg skrev dette - men om jeg forstår Grete F riktig så kunne pensumet gjennomgås på bortimot 1/2 tid dersom en del andre tilpasninger lå tilrette... (eksempelvis veloppdragne foreldre og politikere som ikke roter seg bort i undervisningen men gjør det de er valgt inn for å ta seg av ? ;-)

Det "personlige studielånet" må du hente fra rike foreldre - eller tanter i Sveits...

+Quote Post
leerhok
post 08.07.08 - 13:54
Innlegg #46

Fast bruker

Kun 3 forskjeller:

► Rekruttering: (fattige) skolelys fra landsbygda = "lukket studium".
► Kortere skoleår: Begynte 1-15 sept isf 15-20 august.
► 2-årig etter middel/realskole mot 3-årig.

+Quote Post
leerhok
post 08.07.08 - 14:26
Innlegg #47

Fast bruker

I en regjering Siv + Erna burde tyngdeloven føre med seg 2/3 Siv politikk + 1/3 Erna. Erfaringene fra Oslo og andre kommuner og fra budsjettforlikene med Bondevik II tyder imidlertid på at 9/10 Erna er mer sannsynlig.

Det taktisk lureste Siv kan gjøre, er å mislykkes i forhandlingene med Erna og danne mindretallsregjering. Da kan hun sette fram et utall forslag som de øvrige partiene i Stortinget stemmer ned og med det steller i stand så mye folkelig raseri at 2013 blir det rent flertall for Siv.

Hun kan rent eksempelvis starte med å foreslå at:
Skruebingen betaler gjelda til alle bomselskapene og bommene fjernes.
Hun fortsetter med null særavgifter på bensin/diesel (bare bibehold av MOMS'en).
Hun vil bygge 500 km firefelts motorvei pr år.
Avgifter på nikotin/alkohol ned på lavere nivå enn i Sverige.
Bevilgningene til politi og fengsler fordobles.
Grunnbeløpet i folketrygda fordobles.
Minste inntekt til skattlegging: 2G eller 200.000
Inntektsskatten gjøres flat.
Formuesskatten avskaffes.
Bevilgningene til jordbrukstøtte avskaffes i sin helhet.
Det samme med støtten til Palestina.
........................
........................
........................

+Quote Post
Grete F.
post 08.07.08 - 14:28
Innlegg #48

Fast bruker

Sitat
Opprinnelig skrevet av Nettine

Jeg tenkte på de minste elevene da jeg skrev dette - men om jeg forstår Grete F riktig så kunne pensumet gjennomgås på bortimot 1/2 tid dersom en del andre tilpasninger lå tilrette... (eksempelvis veloppdragne foreldre og politikere som ikke roter seg bort i undervisningen men gjør det de er valgt inn for å ta seg av ? ;-)

Nei, det var ikke det jeg mente. Men noen elever ville kunne greie det - fordi det faktisk finnes noen "racere" der ute som har relativt stor kapasitet intellektuelt og arbeidsmessig.

Enda flere elever kunne nok få mer utbytte av skolen med bedre arbeidsro og få gjort mer pr år, men dobbelt tempo vil bare noen nokså få kunne holde. Og da snakker jeg grunnskole, ikke skoler for litt mer voksne mennesker som kanskje har en litt annen motivasjon for skolegangen sin, nemlig at de begynner å se en mening med det. Jeg innbilder meg at det ligger en liten forskjell i det å ha valgt selv.

+Quote Post
leerhok
post 08.07.08 - 14:33
Innlegg #49

Fast bruker

Ny olympisk rekord i underdrivelse!!!

+Quote Post
leerhok
post 08.07.08 - 14:42
Innlegg #50

Fast bruker

Eller ved å jobbe ved siden av studiene. Det gjør faktisk over halvparten av studentene i dag. Noen fordi de trenger penga. Andre for å øke antallet halvlitere de skyller ned i muntert studentlag.

+Quote Post
Nettine
post 08.07.08 - 18:06
Innlegg #51

Fast bruker

Sitat
I en regjering Siv + Erna burde tyngdeloven føre med seg 2/3 Siv politikk + 1/3 Erna. Erfaringene fra Oslo og andre kommuner og fra budsjettforlikene med Bondevik II tyder imidlertid på at 9/10 Erna er mer sannsynlig.
Uten å utdype tyngdeloven(e) så tror jeg at Erna veier tyngst.... men relativitetsteorien kan jo slå ut i flere retninger...
Sitat

Det taktisk lureste Siv kan gjøre, er å mislykkes i forhandlingene med Erna og danne mindretallsregjering. Da kan hun sette fram et utall forslag som de øvrige partiene i Stortinget stemmer ned og med det steller i stand så mye folkelig raseri at 2013 blir det rent flertall for Siv.

Hun kan rent eksempelvis starte med å foreslå at:
Skruebingen betaler gjelda til alle bomselskapene og bommene fjernes.
Hun fortsetter med null særavgifter på bensin/diesel (bare bibehold av MOMS'en).
Hun vil bygge 500 km firefelts motorvei pr år.
Avgifter på nikotin/alkohol ned på lavere nivå enn i Sverige.
Bevilgningene til politi og fengsler fordobles.
Grunnbeløpet i folketrygda fordobles.
Minste inntekt til skattlegging: 2G eller 200.000
Inntektsskatten gjøres flat.
Formuesskatten avskaffes.
Bevilgningene til jordbrukstøtte avskaffes i sin helhet.
Det samme med støtten til Palestina.
........................
........................
........................

Du skal ikke spøke med slikt....

+Quote Post
Nettine
post 08.07.08 - 18:14
Innlegg #52

Fast bruker

Sitat
Eller ved å jobbe ved siden av studiene. Det gjør faktisk over halvparten av studentene i dag. Noen fordi de trenger penga. Andre for å øke antallet halvlitere de skyller ned i muntert studentlag.
Jo takk, jeg kjenner til jobbing i helger og samtlige ferier. Men dette bidro ikke til å korte ned studietiden, kun til å overholde den...

+Quote Post
Grete F.
post 08.07.08 - 18:33
Innlegg #53

Fast bruker

Sitat
Ny olympisk rekord i underdrivelse!!!

Ikke helt, dessverre. Det er faktisk en del elever som subber over til videregående også uten å ha tenkt noe særlig over at tiden for å klare seg selv, nærmer seg. De velger derfor det som virker enklest/tar minst tid/kompisen velger/mora deres sier de skal. Dermed er de fortsatt ikke særlig motiverte for å ta tak i eget liv og egen læring. Men heldigvis er det tettere mellom de motiverte fra videregående og oppover, etter hva jeg hører fra kolleger deromkring, så de fleste blir vel voksne og ansvarlige mennesker etterhvert.

Når jeg ser på de 120 jeg fulgte ut av 10. i juni, tror jeg nok ikke det er mer enn 6-7 av dem som på fullt alvor fremdeles tror livet ordner seg og det de ikke gidder å gjøre selv, kommer mora eller Staten og gjør for dem. Og så tipper jeg det er omtrent 20 til som kommer til å få seg en a-ha-opplevelse i løpet av høsten, men som kommer til å være i stand til å skjønne poenget og gjøre det beste ut av det og dermed ta tak i seg selv og få gjort jobben sin.

+Quote Post
leerhok
post 08.07.08 - 19:50
Innlegg #54

Fast bruker

MINUS I PROTOKOLLEN
for å misforstå med vilje!

Det skal ikke stor velvilje til å forstå at her er det tale om den politiske tyngdeloven. Eller kjøttvekta (!!!) som enkelte politikere sjøl bruker som betegnelse uten å tenke det aller minste på ordets konkrete betydning.

+Quote Post
leerhok
post 08.07.08 - 20:13
Innlegg #55

Fast bruker

SPØK ELLER ALVOR:
Oppskriften vil om den tas på alvor av Siv, garantert føre til rent Frp-flertall etter valget 2013.¹

Husk at koden er å love alt til alle og angripe resten av partifloraen som saboterer paradiset og de enkle løsningene på alle kompliserte problem. Frp er politikkens svar på Snake Oil - vidundermidlet som hjelper mot alle kjente og ukjente fysiske og psykiske sykdommer + gir vinnerlykke i spill og kjærlighet.

Har du bra hukommelse, vil du huske tidligere innlegg hvor jeg forklarer hvordan jeg har brukt Snake Oil som fluedreper med 100% suksess.

¹
FRA SPØK TIL REVOLVER:
Er slett ikke sikker på at 4 år med Frp-berserkgang i Skruebingen ville være en dum ide. Den økte pengebruken ville føre med seg varige forbedringer i infrastruktur mv som muligens ville være verdt den sure svien etter den søte kløen. Eksempelvis kan ikke en bygd motorveg/et bygd sykehus rives av den nye "ansvarlige" regjeringen.

+Quote Post
Grete F.
post 08.07.08 - 20:23
Innlegg #56

Fast bruker

Sitat
MINUS I PROTOKOLLEN
for å misforstå med vilje!

Det skal ikke stor velvilje til å forstå at her er det tale om den politiske tyngdeloven. Eller kjøttvekta (!!!) som enkelte politikere sjøl bruker som betegnelse uten å tenke det aller minste på ordets konkrete betydning.

Jeg skjønte faktisk hva du mente her, men er likevel ikke sikker på at du har rett. Det har vist seg gang på gang at FrP har gode tall på uforpliktende meningsmålinger (folket vil skremme de andre til å huske hva de lovet, kanskje?), men når det blir valg og alvor, innser vel de fleste fort at luftslott og ustoppelig pengestrøm er utopisk, og så stemmer de noe annet i stedet.

Men sånn som de rødgrønne (tenk på alle de fargeblinde, de har en helgrå regjering.... og noen av oss andre ser den vel også sånn, i grunnen?) styrer og steller nå, tror jeg mange vil ønske seg en annen retning etter neste valg. Og da tror jeg ikke alle som jubler for FrP på målingene nå, likevel tør å stemme på et parti som er såpass "luftig" og uforutsigbart som FrP. Og da vil vel Erna muligens være det man tør å tro litt på likevel. Og hvis nå ikke denne Bondevik popper opp av esken, får hun vel ratt bli statsminister også hvis H nok en gang er det største borgerlige partiet etter valget.

Jeg tror KrF-maktsyken i forrige ikke-sosialistiske regjering har ødelagt mye for mange ikke-sosialister. Men nå er KrF kanskje litt mer i bakgrunnen, så da kan tidligere H-mennesker kanskje tørre å stemme H igjen (jeg vet nemlig om en god del H-mennesker som IKKE gjorde det sist av den enkle grunn at de ikke ønsket Bondevik som statsminister mer!).

Og vips, så er Erna tyngstveiende politisk. Og jeg tror jaggu hun har guts nok til å holde Siv der hun hører hjemme.

+Quote Post
Grete F.
post 08.07.08 - 20:25
Innlegg #57

Fast bruker

Sitat
SPØK ELLER ALVOR:

¹
FRA SPØK TIL REVOLVER:
Er slett ikke sikker på at 4 år med Frp-berserkgang i Skruebingen ville være en dum ide. Den økte pengebruken ville føre med seg varige forbedringer i infrastruktur mv som muligens ville være verdt den sure svien etter den søte kløen. Eksempelvis kan ikke en bygd motorveg/et bygd sykehus rives av den nye "ansvarlige" regjeringen.

Det ligger en del veier, jernbane, flyplasser og bygninger etter tyskerne også...

+Quote Post
leerhok
post 08.07.08 - 20:39
Innlegg #58

Fast bruker

JA,
men ikke nok til å forsvare den sure svien (som i dette tilfellet kom FØR den søte kløen)!

+Quote Post
leerhok
post 08.07.08 - 21:02
Innlegg #59

Fast bruker

SIKKERT,
og det var heller ikke du¹ jeg siterte og ga minus i protokollen for villet misforståelse. Se 08.07.2008 18:06!

¹
Frolandsk² grammatikk! Jfr "Enig med du". Merkelig nok har "rett grammatikk": predikativ i nominativ utviklet seg til feil fordi folkeflertallet foretrekker dativ/akkusativ!!! Sågar på engelsk: "It's me".

²
Froland ellers best kjent for skogbranner, knestående ludo som nasjonalidrett og Lada ("Frolandsmercedes") som favorittbil.

+Quote Post
Grete F.
post 08.07.08 - 21:28
Innlegg #60

Fast bruker

Sitat
SIKKERT,
og det var heller ikke du¹ jeg siterte og ga minus i protokollen for villet misforståelse. Se 08.07.2008 18:06!
Skjønte det også, jeg! biggrin.gif

+Quote Post

5 Sider V  < 1 2 3 4 5 >
Reply to this topicStart new topic
1 bruker(e) leser dette emnet (1 gjester og 0 uregistrerte brukere)
0 brukere:

Enkel visning Tiden er nå: 21.05.13 - 15:15 RSS