Bli med og snakk om båt! |
Velkommen ( Logg inn | Bli medlem )
![]() ![]() |
Bli med og snakk om båt! |
07.10.03 - 13:51
|
|
|
Fast bruker Gruppe: Administrator Innlegg: 247 Ble medlem: 21.11.2001 Bruker nr.: 1 629 |
Har du båt selv, eller har du planer om å skaffe deg det? Trives du på sjøen? Har du spørsmål om båt og båtliv? Har du lyst til å treffe andre mennesker med samme interesser? Har du meninger om folks båtvaner, båttyper eller programmet Båtliv og menneskene der?
Kom med det du har på hjertet i Båtlivs diskusjonsforum! Her er det fritt fram for å si din mening. Hilsen NRK Underholdning |
|
|
|
04.11.03 - 23:27
|
|
|
Fast bruker Gruppe: Registrert bruker Innlegg: 1 741 Ble medlem: 17.11.2002 Bruker nr.: 8 681 |
Jeg husker engang i min spede barndom at jeg fikk en fisk på kroken. Det var en særdeles god opplevelse siden mine søsken (som også var passasjerer i båten) hadde fått hver sin store skrei.
Vel, altså...det gode med den opplevelsen var at jeg fikk den største fisken. Desidert den største. Ingen tvil. Men, ja for det er et men! Det var ikke før jeg fikk erfare at jeg var halvveis til perleporten. Jeg skulle drive et utvidet studie av havets arter i en alder av 4 år, og da jeg ble for ivrig, tok det helt av. Jeg falt som sagt ut i havet og forsvant. Senere kom jeg opp til havets overflate, og ble raskt høttet tak i av bestefar. Takk til Bestefar som lot meg få en innsikt i båtlivet og svømmeundervisningen. Jeg er livredd for å være på sjøen, men elsker fisk over alt på jord! |
|
|
|
19.02.04 - 10:32
|
|
|
Registrert Gruppe: Registrert bruker Innlegg: 8 Ble medlem: 19.02.2004 Bruker nr.: 16 489 |
Båtliv har jeg dyrket siden jeg ble bevisst at jeg var på sjøen. Min barnelærdom er måkeskrik og bølgeskvulp.
Jeg er vel antakelig som de fleste andre født på land, men var neppe særlig gammel før mine foreldre dro meg ut på fjorden for å seile. Min far var en ihuga båtelsker som bygget sin egen båt, sydde sine egne seil, og seilte rundt med oss ungene til vi ble istand til å skaffe oss våre egne båter slik at vi kunne seile rundt med egne barn for å bringe arven videre. I min ungdom førte min lyst til sjø og båt meg jorden rundt, og mangfoldig fikk mitt øye se at verden var. Jeg har min egen båt idag, en 30 foter med seil og motor, slik man vil ha det nå om dagen. Jeg seiler gjerne hver sommer, men har også prøvet andre former for båtliv. For et par år siden tok vi mot til oss og satte ut på de engelske kanaler. En uvanlig båtferd var det, men aldeles praktfullt som ferie. Ungene har mast om å gjenta ferden, og i sommer skal vi ta en ny tur. Herer en liten stemningsbeskrivelse fra vår siste kanalferd: "En nattergal synger ved bredden av The Oxford Channel. Det er natt og jeg klarer ikke å sove. Hvordan skal jeg vel kunne det under slike omstendigheter? Vi ligger fortøyd under et tre, midt i den engelske naturen. I dagevis har vi sluset oss opp og ned høydedrag, og snirklet oss gjennom smilende kornåkre og blomstrende valmuer. Koselige små landsbyer åpenbarer seg med sine eldgamle kirkebygg som oftest like overfor den lokale PUB. Vennlige mennesker, i en atmosfære som ånder av fred og harmoni. Ordet "Stressless" har fått en rikere betydning. Det har vært en varm dag, og natten er lummer. Et lyn flerrer plutselig mørket, og i det minimale tidsrom dette flagrende blåaktige lyset varer, kan jeg se skogen på den andre siden gjennom en åpning i gardinet. Tung eikeskog med eføy. Tordenbraket får luften til å vibrere. Lyden av dråper som treffer vannflaten bryter den trykkende stillheten, og virker mentalt avkjølende. Sangen starter igjen, mye nærmere nå. Til og begynne med bare noen prøvende fløytetoner, for liksom å se det an litt. "Ingen vits i å kaste bort god sang i sånt utrivelig bråk". Men det blir ikke mer torden, og sangen bygger seg etterhvert opp igjen til fullt orkester. Ufattelig hvordan en sånn liten fjærball kan synge så uendelig vakkert. Regnet faller lett men hørbart ute i mørket, og tonene går over i et mer sørgmodig leie , og stilner så helt av, langt borte galer en hane. Det er såvidt begynt å lysne av ny dag over The Oxford Channel." k |
|
|
|
15.03.04 - 00:27
|
|
|
Fast bruker Gruppe: Registrert bruker Innlegg: 2 932 Ble medlem: 03.05.2002 Bruker nr.: 5 361 |
Greit med båt. Bare en kunne gå av, når det blir for mye bølger....
|
|
|
|
20.03.04 - 19:02
|
|
|
Registrert Gruppe: Registrert bruker Innlegg: 17 Ble medlem: 19.03.2004 Bruker nr.: 17 129 |
Er det noen som kan hjelpe meg med flg.???
Når en småbåt forrening forpakter et område fra Kommunen,er man da nødt å være medlem for å få fortøyningsplass? Eller kan man bare leie plass av forreningen. Dette er et område jeg er oppvokst ved. Hatt båt i mange år, men nå skal altså båtforr. forpakte omr.Hvordan stiller dette seg juridisk??? |
|
|
|
20.03.04 - 22:31
|
|
|
Fast bruker Gruppe: Registrert bruker Innlegg: 4 601 Ble medlem: 20.11.2002 Bruker nr.: 8 821 |
Det er mulig at forskjellig praksis brukes forskjellige steder.
Småbåthavnen på mitt hjemsted drives av småbåtforeningen på et forpaktet kommunalt område. De har fortøyningsplasser/båser som man ved medlemskap får leie. Dvs at man søker småbåtforeningen om båtplass. Man får tilkjent en plass for leie og man betaler et beløp - nermest et depositum - og ellers en årlig mindre sum. Dette gjør at man ER medlem i småbåtforeningen. Man kalles inn til møter og dugnad. Det er som regel færre plasser enn det som etterspørs.Derfor er plassene forbehold medlemmer. Det koster en del å vedlikeholde en småbåthavn også - og tanken er vel også den at medlemmer stiller opp på dugnadsarbeid o.l på en annen måte og i et annet omfang enn hva tilfeldige "leietakere" ville gjøre. Med andre ord - får du leie deg en plass , så gjør du det som et fullverdig medlem - i hvertfall der jeg bor. Men det finnes en gjestebrygge for besøkende da.... Ellers så har familien både båt og båtplass. En 22 fots alubåt med utenbordsmotor. Vi er nødt til å ha båt hvis vi skal på hytta, som har sin beliggenhet på en øy. Jeg liker best sjøen når den er smul og velvillig innstillt til meg - dvs uten rullende gammel sjø og bår' deretter. Mannen min ønsket seg en sjark å putre i - men da nektet jeg. Ettersom jeg ikke er så villt begeistret for sjøgang, er det vesentlige å komme seg kjapt frem. Tenk å ligge å rulle i en sjark med en liten saab diesel i stiv kuling da...... *grøss*. Og han føyde meg og mine behov - som den gode skipper han er - også i yrkeslivet ;o) |
|
|
|
27.04.04 - 13:57
|
|
|
Fast bruker Gruppe: Registrert bruker Innlegg: 148 Ble medlem: 22.04.2004 Bruker nr.: 17 700 |
Båt er campingvogn på sjøen!
|
|
|
|
20.11.04 - 11:49
|
|
|
Fast bruker Gruppe: Registrert bruker Innlegg: 3 349 Ble medlem: 26.04.2004 Bruker nr.: 17 785 |
Sitat Opprinnelig skrevet av NRK Underholdning
Har du båt selv, eller har du planer om å skaffe deg det? Trives du på sjøen? Har du spørsmål om båt og båtliv? Har du lyst til å treffe andre mennesker med samme interesser? Har du meninger om folks båtvaner, båttyper eller programmet Båtliv og menneskene der? Kom med det du har på hjertet i Båtlivs diskusjonsforum! Her er det fritt fram for å si din mening. Hilsen NRK Underholdning elsker sjøen. kjørte første helg i november for siste gang.. ingen båter på sjøen omtrent. en liten båt med tyskere som var ute. en akeladden 14 foter:p jeg lå i 26 knop. helt ok fart. |
|
|
|
08.01.05 - 16:21
|
|
|
Registrert Gruppe: Registrert bruker Innlegg: 2 Ble medlem: 08.01.2005 Bruker nr.: 22 648 |
Hei!
Jeg bare lurer på om Båtliv serien kommer i reprise igjen eller om det blir laget nye episoder av Båtliv? Jeg syns at dette var en kjempebra serie! |
|
|
|
![]() ![]() |
| Enkel visning | Tiden er nå: 20.05.13 - 07:55 |
|