Adresse Baku, NRK |
Velkommen ( Logg inn | Bli medlem )
![]() ![]() |
Adresse Baku, NRK |
21.05.12 - 10:50
|
|
|
Fast bruker Gruppe: Registrert bruker Innlegg: 1 198 Ble medlem: 30.03.2007 Fra: Sverige på mitten Bruker nr.: 36 089 |
Förlåt för faktamissen på Gina's ursprung...men förhoppningsvis så kan hon fortfarande ha ett annat perspektiv än det typsika medel-svensson som så många gånger varit faktum...
|
|
|
|
21.05.12 - 10:56
|
|
|
Fast bruker Gruppe: Registrert bruker Innlegg: 8 976 Ble medlem: 08.03.2009 Bruker nr.: 39 927 |
|
|
|
|
21.05.12 - 11:00
|
|
|
Fast bruker Gruppe: Registrert bruker Innlegg: 5 017 Ble medlem: 23.03.2005 Fra: Oslo Bruker nr.: 24 235 |
Förlåt för faktamissen på Gina's ursprung...men förhoppningsvis så kan hon fortfarande ha ett annat perspektiv än det typsika medel-svensson som så många gånger varit faktum... Japp, til neste år skal følgende artister/kunstnere/humorister delta i Innför ESC: Gina Dirawi (Palestina), Eric Saade (Libanon), Salem Al Fakir (Syria/Palestina), Darin Zanyar (Tyrkia/Kurdistan), Sibel Redžep (Makedonia/Tyrkia), Lorine Talhaoui (Marokko), Shirley Clamp (Storbritannia) og Sarah Dawn Finer (Storbritannia/USA/Russland). |
|
|
|
21.05.12 - 11:18
|
|
|
Fast bruker Gruppe: Registrert bruker Innlegg: 4 776 Ble medlem: 08.05.2007 Bruker nr.: 36 464 |
Japp, til neste år skal følgende artister/kunstnere/humorister delta i Innför ESC: Gina Dirawi (Palestina), Eric Saade (Libanon), Salem Al Fakir (Syria/Palestina), Darin Zanyar (Tyrkia/Kurdistan), Sibel Redžep (Makedonia/Tyrkia), Lorine Talhaoui (Marokko), Shirley Clamp (Storbritannia) og Sarah Dawn Finer (Storbritannia/USA/Russland). Skal det være med noen svensker i panelet? Er det forresten noen svensker igjen i Sverige? |
|
|
|
21.05.12 - 11:23
|
|
|
Fast bruker Gruppe: Registrert bruker Innlegg: 1 198 Ble medlem: 30.03.2007 Fra: Sverige på mitten Bruker nr.: 36 089 |
Intrycket jag fick var att det svenska programmet var mindre seriöst än det norska. Kanske spretade tycket bland de svenska paneldeltagarna, men inte fick jag en känsla av att veta varför. Det kändes mer som om Christer Björkman ville att smaken skulle spreta för att hans devis om att människor har rätten till att tycka va de vill skulle uppfyllas. Men jag sitter ofta med känslan att när det spretar som mest så är det inte på faktiska grunder, utan mest för att det bara skall göra det. Gina skulle inte tycka som resterande panel, ej heller Thomas för han är från Finland. Men Det är allt för mycket "jag förstår inte det här, därför får det en nolla"
I det norska programmet har i alla fall paneldeltagarna gjort mer research och verkar fatta att även om de inte förstår allt, så kan en låt ändå vara trevlig och OK och få en 4 eller en 6.... Jag är så trött på dessa "jag förstår inte det här, därför får det en nolla" kommentarerna. Värst var det väll när det Nederlänska bidraget kom i det Svenska programmet. Hade de ens brytt sig om att lysna på texten på låten? Eller var de enbart intresserade av indianfjädrarna och att det inte passar in i den Europeiska kulturen? Bryr sig verkligen inte den Svenska panelen om att ens sätta texter i Google translate före de ställer sig i programmet? Skulle jag ställa mig som paneldeltagare så skulle jag göra dessa få saker innan jag ger mina poäng: 1) Översätta text i Google translate om jag inte kan språket för att få en uppfattning om vad låten handlar om, för att kunna se om text och utförande har någon som hellst koppling till varandra och äkthet. 2) Hatar jag en musikstil så skulle jag inte ge en nolla enbart på grund av det faktum. Man måste kunna se viss kvalitet även i de delar av musikvärlden man inte gillar. Så jag skulle kanske i utgångspunkt alltid ge en låt en pluspoäng för att jämna ut min egen musiksmak. Samma sak skulle jag göra för de musikstilar jag gillar oavsett låtens kvalitet. Bara för att en låt är rockig så betyder det inte att en rocklåt är bra bara för stilens skull. Det finns de rocklåtar med alla grunder i box, som totalt saknar kvalitet. 3) Lysna igenom låtarna tre gånger och enbart tre gånger! Första gången via YouTube med scenframträdanet, för att se om artist kan sjunga och skapa mig ett hum om artisten kan sjunga och om det över lag låter OK. Sedan en gång helt utan bild, är låten bra utan framträdandet? Och en tredje gång med musikvideon där jag om vart annat blundar, tittar och tänker mig fram till om jag gillar låten eller inte. Gillar jag låten efter första omgången får låten ett pluspoäng, för förstaintrycket är viktigare än allt annat för den vanliga TV-tittaren som skall rösta. 4) Ha några grundläggande bastankar: Passar låten hela Europa? Passar låten alla åldrar? och Passar låten sig själv? Allt för att kunna ställa mig så neutral som möjligt i fråga min egen etniska bakgrund och vad det ger för musiksmak. Ger man sig in i ett sådant här arbete med att vara smakråd och "expert" så tycker jag faktiskt att man kan förvänta sig mer av "experten" än av alla oss andra som bara ser och lysnar på låten en gång och så säga att du inte förstår något! |
|
|
|
21.05.12 - 23:20
|
|
|
Fast bruker Gruppe: Registrert bruker Innlegg: 5 425 Ble medlem: 15.01.2006 Bruker nr.: 29 361 |
Er jo enig i det.....Blir dumt å gi kommentarer om klær etc. Og å bare avise noe uten å forklare, fordi man ikke skjønner noe...det er litt ignorant.
Jeg synes ikke alltid jeg er mer enig med de norske....Men synes kanskje Svenskene er mer opphengt i at ting skal "lyde" GP...det skal liksom være "riktig for ESC". En HELT feil innstilling synes jeg! Da blir det bare mer kjedelig og forutsigelsesbar musikk.... |
|
|
|
21.05.12 - 23:26
|
|
|
Fast bruker Gruppe: Registrert bruker Innlegg: 1 699 Ble medlem: 09.05.2009 Bruker nr.: 40 172 |
Er jo enig i det.....Blir dumt å gi kommentarer om klær etc. Og å bare avise noe uten å forklare, fordi man ikke skjønner noe...det er litt ignorant. Jeg synes ikke alltid jeg er mer enig med de norske....Men synes kanskje Svenskene er mer opphengt i at ting skal "lyde" GP...det skal liksom være "riktig for ESC". En HELT feil innstilling synes jeg! Da blir det bare mer kjedelig og forutsigelsesbar musikk.... Jeg liker å høre andres meninger, men er samtidig klar på hva jeg selv mener, selv om folk flest er uenige. Som Georgia i år og Nedeland 2010. Shala-Lie var bare så koselig, men den ble jo latterliggjort. |
|
|
|
![]() ![]() |
| Enkel visning | Tiden er nå: 25.05.13 - 17:00 |
|