Debattforum

Velkommen ( Logg inn | Bli medlem )

Reply to this topicStart new topic
Streik!
Tor-Erling
post 19.05.04 - 14:03
Innlegg #1

Aktiv bruker

Gruppe: Registrert bruker
Ble medlem: 26.09.2001
Bruker nr.: 324

Nå har transport-streiken vart i fire uker og mange begynner kanskje å bli såre i rumpa etter å ha manget do-papir? Avis-journalistene streiker og nå blir det snart tomt for øl og brus i butikkene!

I Petre NÅ på Kristi Himmelfartsdag (torsdag 20. mai) kommer lederne for Fremskrittspartiets Ungdom og Sosialistisk Ungdom for å diskutere streik!

FpU = streik er et gammeldags virkemiddel!

SU = streik er effektivt for å få makt!

Hva mener du?
Go to the top of the page

+Quote Post
Webz
post 19.05.04 - 18:32
Innlegg #2

Fast bruker

Ble medlem: 23.10.2001
Bruker nr.: 580

Eg vil tørje å påstå at eg sjølv tykjer streik, spesielt i år har blitt ei slags "trend". Det verkar nesten som om det er tøft å streike, og eg tykjer kanskje at det heile berre verkar nyttelaust.

Transportstreiken har vart for lenge. Alle partar tapar større summar en man hadde tent på om denne streiken var ungått, og eg tykjer kanskje det er på tide at denne vert avblåst no. At partane prøver å bli einige. Stolthet er ikkje så viktig.

Kva avis-streiken angår tykjer eg berre det er trist at eg ikkje får dei daglege nyhendene, og eg håpar absolutt denne er over snart.

+Quote Post
magnuta
post 20.05.04 - 15:50
Innlegg #3

Ble medlem: 20.05.2004
Bruker nr.: 18 340

Streikene som pågår er tragisk!

Fatter ikke at disse arbeiderne ikke forstår at en streik setter deres egen arbeidsplass i fare. Norge er i ferd med å miste all konkurransekraft pga. alt for kravstore og sytete arbeidere. Det er ingen tvil om at LO & co. har ansvaret for at dette skjer. Vi kommer til å ende opp som en nasjon som skal leve av å klippe håret på hverandre! Det nytter ikke!

Dessuten: Jeg gidder ikke tørke meg i rævæ med gamle telefonkataloger bare fordi Transportarbeiderne ikke klarer å verve medlemmer på ordinært vis.

Magnus.

+Quote Post
stig
post 20.05.04 - 16:36
Innlegg #4

Fast bruker

Ble medlem: 05.11.2001
Bruker nr.: 1 064

Sitat
Opprinnelig skrevet av magnuta
Norge er i ferd med å miste all konkurransekraft pga. alt for kravstore og sytete arbeidere. Det er ingen tvil om at LO & co. har ansvaret for at dette skjer.

Hadde det ikke vært for det du kaller for "kravstore og sytete arbeidere" ville lønnsnivået i Norge vært et helt annet en det vi ser i dag.
Denne streiken handler om prinsipper, at gratispassasjerer nyter de samme godene som fagorganiserte.

Det landsomfattende streikene vi idag merker oss er et direkte resultat av høyreregjeringen vi har nå.

+Quote Post
magnuta
post 20.05.04 - 17:13
Innlegg #5

Bruker nr.: 18 340

Sitat
Opprinnelig skrevet av stig
Denne streiken handler om prinsipper, at gratispassasjerer nyter de samme godene som fagorganiserte.

Hehe... Først kjempet arbeiderbevegelsen for prinsippet "lik lønn for likt arbeid". Så ble det prinsippet plutselig ikke så viktig lenger forstår jeg...

Om Transportarbeiderforbundet har vansker med å verve medlemmer, er ikke det arbeidsgivers problem!

Dessuten er det forkastelig at store mengder mat blir kastet pga. Transportarbeidernes latterlige krav. At det skjer burde være nok til å utløse tvungen lønnsnemnd, slik Framtiden i våre hender foreslår.

M.

+Quote Post
stig
post 20.05.04 - 17:30
Innlegg #6

Fast bruker

er helt enig at det er for dumt at store menger mat må kastes når de sulter i andre deler av verden, men det er vel like mye HSHs skyld som de streikende. Begge parter har her et ansvar.

+Quote Post
Cyanina
post 20.05.04 - 20:50
Innlegg #7

Bruker nr.: 18 351

Merkelig at det er så populært å streike i mai... ;)

Uansett... Nå er jeg drittlei av hele greia... Hvem tjener på det her?

+Quote Post
stig
post 20.05.04 - 23:14
Innlegg #8

Fast bruker

Det er populært å streike i mai pga. tariffoppgjøret.

Det er ingen som tjener nevneverdig på streiken, tvert imot: Transportarbeiderne som streiker får utbetalt i overkant av 300 spenn pr. dag. Det tar nok en stund å tjene inn tapt lønn.
På samme side taper arbeidsgiverene big bucks, pluss at vi ikke har papir å tørke oss i ræva med...

+Quote Post
Cilpot
post 21.05.04 - 16:36
Innlegg #9

Ble medlem: 10.02.2004
Bruker nr.: 16 257

Sitat
Opprinnelig skrevet av stig

Jeg trodde det var organisasjonsfrihet i Norge..? Mulig jeg tar feil der.

+Quote Post
stig
post 21.05.04 - 16:54
Innlegg #10

Fast bruker

Min personlige mening i denne saken er at organisasjonsfrihet er en selvfølge i et moderne demokrati.
Det jeg mener i denne saken, er at jeg synes det er urettfredig at de uorganiserte skal nyte de samme godene som de organisere drar i havn.

I det moderne norge har enkeltpersoner mulighet å forhandle seg frem til sin egen, individuelle lønnsavtale. Arbeidstakere som står velger å stå utenfor organisasjonene vil ha mulighet for dette, selv om jeg tviler på avtalene blir like bra som fagforeningene drar i havn.

Med uttrykket "gratispasasjerer" mener jeg det er urettferdig at de som er organisert skal betale 3-4000 kr i året i medlemsavgift, mens de uorganiserte nyter de samme godene uten å gjøre en dritt.

En prinsippsak som jeg forstår transportarbeiderne er forbanna på.

Spørsmålet nå, er når regjeringa skal gripe inn med tvungen lønnsnemd?

+Quote Post
Cilpot
post 21.05.04 - 17:14
Innlegg #11

Ble medlem: 10.02.2004
Bruker nr.: 16 257

Vel, jeg har en viss forståelse for de streikende, men det har mye å si hvordan man ser på det..

Det er en naturlig konsekvens av organisasjonsfrihet at man får slike gratispassasjerer. Mer lønn til de organiserte kun fordi de er organisert betyr ulik lønn for likt arbeid.

De organiserte kan jo melde seg ut å bli "gratispassasjerer" selv ;)

+Quote Post
St. Olav
post 22.05.04 - 08:36
Innlegg #12

Ble medlem: 22.05.2004
Bruker nr.: 18 368

[QUOTE]Opprinnelig skrevet av magnuta
[B]Hehe... Først kjempet arbeiderbevegelsen for prinsippet "lik lønn for likt arbeid". Så ble det prinsippet plutselig ikke så viktig lenger forstår jeg...

Såda, de uorganiserte tjener faktisk minst 1.4 % mer enn de uorganiserte så fagbevegelsen er fortsatt opptatt av lik lønn for likt arbeid.
Men la meg ta med noen punkter som viser det som skulle være forskjellen mellom uorganiserte og organiserte.
Arbeidsmiljøloven ( som ikke hadde eksistert om ikke fagbevegelsen hadde eksistert) gir alle rett til 40 timers arbeidsuke. De organiserte har forhandlet frem avtale om 37.5 timers arbeidsuke.
Arbeidsmiljøloven sier at du skal ha minst 40% overtid, alt over dette er forhandlet mellom partene.
Arbeidsmiljøloven sier at man har krav på 21 dager ferie, partene har forhandlet frem en avtale som gir de organiserte rett til 4 dager ekstra.
Dette er fakta opplysninger. Det som også er fakta er at de som som syns at fagbevegelsen er noe tull og/eller ikke gidder å bidra til felleskassa får akkurat de samme fordelene de ikke er med på å fremforhandle.
Hvis du er villig til å se på verdien på det som er forhandlet frem og forskjellen mellom hovedavtalen og arbeidsmiljøloven, så ser du kanskje hvor store goder de uorganiserte får selv om de ikke vil være med på forhandlingene.
Så i praksis tjener per i dag de uorganiserte mer enn de organiserte.
Noen hevder at fagbevegelsen truer organisasjonsfriheten, sludder og vås. Selvfølgelig er det organisasjonsfrihet.

+Quote Post

Reply to this topicStart new topic
1 bruker(e) leser dette emnet (1 gjester og 0 uregistrerte brukere)
0 brukere:

Enkel visning Tiden er nå: 19.05.13 - 09:51 RSS