Debattforum

Velkommen ( Logg inn | Bli medlem )

2 Sider V   1 2 >  
Reply to this topicStart new topic
Bruk din stemme i Kommunevalget
Astrid J
post 21.08.03 - 13:58
Innlegg #1

Gruppe: Registrert bruker
Ble medlem: 19.08.2003
Bruker nr.: 13 243

Hei alle sammen!

Ikke bli sofasitter i Kommunevalget. Gå ut og bruk din stemme
hvis du vil styrke velferdstilbudet:

Ikke stå å se på at velferdstilbudet faller sammen, eller at velferdstilbudet legges ut på anbud. Det er ikke alt som kan privatiseres.

Vær med å styrke følgende:

Barn og unge:
* Barn og unge i forbindelse med skolesituasjonen
* Forebyggende arbeide bl. barn og unge.
* Styrke de frivillige organisasjonene
* Nei til salg av skolene

Syke, eldre og funksjonshemmede:

* Styrke sykehusene
* Styrke eldres rettigheter på sykehjem, hjemmepleien
* Nei til å legge bestemor/bestefar ut på anbud
* Styrke funksjonshemmedes rettigheter

De eldre skal ha en verdig alderdom.

Til slutt. Bruk din stemme det er nå vi kan gjøre noe.

Byrådet sitter på pengesekken!!!!
Go to the top of the page

+Quote Post
Halvorsen
post 22.08.03 - 18:35
Innlegg #2

Fast bruker

Ble medlem: 13.03.2003
Bruker nr.: 11 230

Jeg vil huske at Oslo legger ned institusjoner, og flytter eldre, gjerne døende, mennesker til andre aldershjem. Er det ikke bedre at private (ideelle, religiøse) organisasjoner tar seg av de eldre, enn psykopatiske politikere?

+Quote Post
Astrid J
post 22.08.03 - 19:35
Innlegg #3

Jeg tror ikke akkurat at politikerne er psykopatiske. Tror kanskje at de ikke alltid sitter med 1.hånds informasjon når det gjelder de eldre.

Selv har jeg jobbet på et sykehjem/ sykehus. Eldre mennesker skal behandles med respekt. Uansett status, (rik eller fattig, relgion, funksjonshemming).
Jeg ofret t.o.m lunsjpausen min for å ta meg av de eldre.

Det som føltes veldig vondt var da jeg leste om den eldre syke damen som ikke fikk den hjelpen hun skulle ha på det private sykehjemmet. Jeg tok til tårer, så vondt var det da jeg så blåmerkene som hun hadde fått på armen fordi hun hadde fått på seg en støttebandasje som satt alt for stramt.
Jeg syntes at behandling av syke og eldre ikke skal måles i kroner og ører, da det er mennesker vi behandler.
Det som jeg syntes er veldig urettferdig er at politikere som sitter i Regjeringen og i Byrådet har en egen spesialavdeling på Rikshospitalet når de blir syke. Det gjelder familiene deres også.
Verden er urettferdig.
Har også kjørt på ambulansebilen hvor jeg fant gamle syke mennesker som hadde ligget på gulvet hjemme i boligen i ca. 3 uker som var dehydrerte (uttørket pga væsketap).
Det er ikke alt som kan privatiseres.
Syntes at de kommunale tjenestene må styrkes. De menneskene som jobber innenfor eldreomsorg, sykehus barn og unge burde verdsettes på en helt annen måte en det de gjør i dag.
Mange steder så er det stor underbemanning av personell.
Og hvet du hvorfor? De som jobber der burde ha fått en bedre lønn.

Helseministeren sa til sykehusene at de oppererte for mange pasienter.
Det må jo være bedre for pasientene og samfunnet at det blir opperert flere, og få pasientene raskere opp på beina.

Til slutt må jeg si: man må for en hver pris unngå å privatisere følgende:
Syke, eldre og funksjonshemmede
Barn og unge, inkl skoler

Overføre mer penger til barn,syke, eldre, funksjonshemmede, sykehus og skoler.

Skillet mellom fattig og rik blir større hvis vi privatiserer. Da må pasientene betale i dyre dommer.

Fortsatt god kveld!
Hilsen erfaren helsearbeider/ sidemann på ambulansebilen!

+Quote Post
Halvorsen
post 22.08.03 - 20:07
Innlegg #4

Fast bruker

Det offentlige helsevesenet er søppel. Det kan være at Astrid har jobbet på en spesielt bra institusjon. En pleier fortalte meg at når de fikk inn slaktet om høsten, lurte pasientene på om det var nye pasienter. Beboerne kom aldri ut, og var dermed hvite som lik.

Hvis Astrid virkelig sloss for en slik behandling av mennesker, kan jeg bare si - til helvete med arbeiderpartiet!

+Quote Post
Astrid J
post 22.08.03 - 20:44
Innlegg #5

Kjenner meg ikke igjen i dine beskrivelser. Vet ikke hvor du har vært. Beklager!
Har alldrig hørt om at vi får inn slakt på sykehuset/ sykehjem.

+Quote Post
Halvorsen
post 22.08.03 - 21:13
Innlegg #6

Fast bruker

Har du hørt om bleier?

+Quote Post
nyfrelst
post 22.08.03 - 23:20
Innlegg #7

Fast bruker

Ble medlem: 17.11.2002
Bruker nr.: 8 681

At det finnes dårlige forhold som både barn, unge, utenlandske, eldre, funksjonshemmede, narkomane, fattige...det er sikkert ingen ende på denne lista,,,men at mange ikke har det godt og lever under klart uverdige forhold, - det er bra sant og sikkert!

Men det utelukker ikke at det finnes både hjem, alders- og sykehjem, mennesker i de nevnte gruppene som har det helt all-right. Som har ressurser både av sosial og økonomisk karakter. Dessuten har alle det bra i en eller annen fase av livet.
Dessverre er det slik at det motsatte også er en realitet. Mange mange sliter i enkelte faser av livet...det skulle bare mangle. Men det finnes masse nød i Norge. Vi er av og til noen kalde egoister..(ikke bare i Norge, - men kanskje er det typisk norsk å være litt god der også).

Halvorsen...jeg liker ditt engasjement!
Du er litt 'OJ' om du forstår meg. Du tør se styggen i øynene, og det er faktisk viktig. Merksnodige greier.
Mange vil sikkert ha Hagen på netthinna når jeg sier det, men det er ikke slik "realitet" jeg vil sette ord på. Mitt ståsted er for øvrig milevis fra Hagen. (Jeg har hage selv jeg)
Samtidig må vi være positiv og engasjert..og selvsagt (kanskje spesielt) også i spørsmålet om å gi sin stemme. Bra Astri at du stikker litt i oss sofa-velgere.
Man må Ville noe med sin stemme.

Det eneste jeg interesserer meg for (og jeg mener faktisk det) er hvorvidt våre eldre har det, våre barn, våre syke og funksjonshemmede, våre vanskeligstilte har det, våre søstre og brødre fra alle himmelstrøk har det.
Det er dette som er det vigtigste. For vet dere hva? Alle de andre klarer seg!!! Tar man virkelig vare på verdier og tar vare på de svakeste leddene i samfunnet...ja da blir hele samfunnet sterkere.
Heile det forp........ samfunnet.

+Quote Post
Halvorsen
post 22.08.03 - 23:58
Innlegg #8

Fast bruker

Uheldigvis for sosialdemokratiet kom det folk til landet, som ble dypt sjokkert over hvordan vi behadlet våre eldre. Er dette demokrati,spurte de meg?

+Quote Post
nyfrelst
post 23.08.03 - 00:16
Innlegg #9

Fast bruker

Nettopp!
Det har blitt meg hvisket i øret at det er like uforståelig (for de som kom) å skjønne hvordan vi kan sette bort våre foreldre på institusjoner...etter et livsverk på kanskje 5-6 barn, 5-6 svigerbarn, 15-16 barnebarn....
......som det er for oss å skjønne ekteskap bestemt av familien. Vi har i sannhet noe å jobbe med, ikke sant?

+Quote Post
Querrulanten
post 03.09.03 - 07:59
Innlegg #10

Fast bruker

Ble medlem: 27.08.2003
Bruker nr.: 13 315

Det hadde vært på tide at alle hjemmesitterne kom seg avgårde til valglokalene og stemte blankt. Da ville de straks dannet Norges største parti og samtidig servert et solid mistillitsforslag til samtlige dovne og likegyldige politikere. Hva skal ellers få disse tomme pratmakerne til å våkne opp?

+Quote Post
Kalle K
post 04.09.03 - 12:10
Innlegg #11

Aktiv bruker

Ble medlem: 02.09.2003
Bruker nr.: 13 369

Her var det mange "freske" synspunkter og uttalelser - og mange fordommer.

Organisasjoner og andre som driver på ideelt grunnlag, kan sikkert drive god helsepleie og eldreomsorg. Men ingen må fortelle meg at de som ser på slik virksomhet som "forretning", ikke setter inntjening foran kvalitet.

Vi lever i en kald og gjerrig tid, hvor politikerne faller for fristelsen til å spare penger ved å sette syke og gamle - og andre kommunale tjenester - ut på anbud. Også Arbeiderpartiet er smittet av denne basillen, men heldigvis i mindre grad enn de fleste andre.

Vi har i årene etter 2. verdenskrig bygd opp et bra offentlig omsorgsvesen i Norge. Fellesskapet stiller opp for den enkelte. Det betyr ikke at alt er som det skal være. Det er mye å rette på, men la oss restaurere i stedet for å rive. Arbeiderpartiet har sosial samvittighet, stort hjertelag og en god grunnholdning.

Den 15. september kan vi sørge for at partier som vil satse på kvalitet framfor ansvarsfraskrivelse i omsorgspolitikken, kommer styrket ut av valget.

+Quote Post
Kalle K
post 04.09.03 - 12:24
Innlegg #12

Aktiv bruker

Sitat
Opprinnelig skrevet av Querrulanten
Det hadde vært på tide at alle hjemmesitterne kom seg avgårde til valglokalene og stemte blankt. Da ville de straks dannet Norges største parti og samtidig servert et solid mistillitsforslag til samtlige dovne og likegyldige politikere. Hva skal ellers få disse tomme pratmakerne til å våkne opp?

Politikerforakt er billig forakt. Det koster ingen ting annet enn fordommer, en posjon aggresjon og mangel på kunnskaper om og ansvar for fellesskapet.

Vet du hvem politikerne er? Jo, det er vanlige samfunnsborgere som du og jeg, som stiller opp og ofrer av sin fritid for å ivareta fellesskapets saker. Noen gjør det nok til profesjon, men det er et lite mindretall. Den 15. er det kommunevalg. Minst 90 prosent av de som stiller til valg der, er idealister. Mange av dem gjør feil eller sier dumme ting fra tid til annen. Noen slår til og med. Men det store, store flertallet er bra fornuftige folk som gjør så godt de kan.

Hvordan kan en som bare sitter på baken og kritiserer, være så full av forakt for de som tar ansvar og gjør noe?

Nei, bli voksen, slutt med fordummende undergravingsvirksomhet, ta deg sjøl i nakken og gå og stem.

Vet du forresten hva man i det gamle Hellas kalte dem som ikke var interessert i politikk? Vil du slå det opp, eller vil du at jeg skal fortelle deg det?

+Quote Post
nyfrelst
post 04.09.03 - 13:03
Innlegg #13

Fast bruker

Sitat
Hvordan kan en som bare sitter på baken og kritiserer, være så full av forakt for de som tar ansvar og gjør noe?

Hvordan kan man ha tiltro til DETTE;
I en barnehage blir det "begått en strek", - de voksne tar fatt i det med én gang, men ingen vil si hvem det er som har gjort det. De skylder på hverandre, - og dette kalles for barnehagementaliteten.
Altså - de gjør en kollektiv "strek" og skylder på hverandre..og viktig-viktig..dette skjer helt ubevisst.
Da oppgjørets time kommer er det ingen som vil ta ansvaret.

Det er dette som skjer..det er denne mentaliteten som råder blandt våre politikere.
Jeg har ingen tiltro til våre regjerende politikere.
Jeg sier ikke mer.........

+Quote Post
trixi
post 04.09.03 - 17:31
Innlegg #14

Fast bruker

Ble medlem: 20.11.2002
Bruker nr.: 8 821

Og når vi nå har dreid inn på barnehagementaliteten som åpenbart også gjennomsyrer våre ærværdige og seriøse politikere, må jeg bare nevne at politiske debatter mange ggr blir ødelagt av akkurat den samme.

Tv-overførte debatter som gjerne skal være opplysende og klargjørende for oss velgere som sitter hjemme i sofaen, utarter ofte til en verbal smørje om hvem som stemte for dette og hint da og da....og hvordan alle andre partier er skyld i dagens utvikling fordi de stemte slik og slik for 4-5-6-7-8 år siden.
Når 45 minutters debatt synker sammen til 5 minutters nyttig informasjon og 40 minutters skittkasting, så synes ikke jeg at det er rart politikerforakten sakte men sikkert øker i samme takt.

Da hjelper det veldig lite at politikere også er mennesker som ønsker det beste for alle oss andre.
Inntrykket de gir oss er det stikk motsatte.... det aller viktigste er å sette fast sine motstandere på årstall og populistiske utspill som neppe lar seg gjennomføre.

Saken er den Kalle K, at forakt kommer ikke helt av seg selv.
Fordummende undergravingsvirksomhet (idiotiske krangler om hvems skyld ALT er og hvor fantastisk alt vil kunne bli ispedt årstall, meningsmålinger og diverse kjøpte rapporter og galluper) er skylden til at forakten brer seg.
Vanlige samfunnsborgere ønsker informasjon i større grad enn tvister og skyldfordeling. Vanlige samfunnborgere ønsker å bli ivaretatt av politikere som oppfører seg som vanlige samfunnsborgere og ikke gneldrende "Blodstrupmoer" med billig propaganda.

Når det er sagt er det faktisk noen politikere som holder på verdigheten og virkelig prøver å diskutere sak i sirkuset. Det burde være laaaaaangt flere.

+Quote Post
Kalle K
post 05.09.03 - 07:53
Innlegg #15

Aktiv bruker

Hei, Nyfrelst og trixi.

Dere har et poeng. Ansvarsfraskrivelse er et problem - i politikken og i samfunnet forøvrig. Men problemet er ikke så stort at det rettferdiggjør politikerforakt eller at man undergraver det representative demokratiet.

I 20- og 30-årene var det grobunn for liknende holdninger i Europa. Pressen og innflytelsesrike kapitalkrefter syntes at politikerne bare rotet det til og ikke fikk gjort noe fornuftig. De bare pratet. Derfor så disse misfornøyde seg om etter sterke menn. Og det fant de, jo - både i Tyskland, Italia og Spania.

Også i Norge hadde vi folk som så på politikerne på samme måten som dere gjør. De ville erstatte det representative demokratiet og pratende politikere med gode menn som visste hva som var best for oss, og som hadde handlekraft nok til å få noe gjort. Quisling var en av dem.

Og nå er vi der igjen. Skal vi aldri lære at det er kort veg fra politisk bevistløshet til autoritære systemer?

Politikerne er ikke uten skyld i situasjonen. Men største skylda har velgerne selv godt hjulpet av medier som flytter fokus fra viktige spørsmål til tøys og tull. I TV-debatter får du 20 sekunder til å formulere en fornuftig mening.

Hva kan dere misfornøyde gjøre med det? Jo, kritisere media for at de fokuserer på det uvesentlige, og engasjere dere i politisk arbeid for å gjøre en bedre jobb enn de dere er så misfornøyd med.

Hvis dere gidder å gjøre en innsats for å realisere det dere tror på, skal jeg respektere misnøyen deres.

I motsatt fall er kritikken deres bare en lettvint unnamanøver. Da er dere, som drammenserne sa til Martin Skancke, feiginger. Dere skygger unna for utfordringene og søker tilflukt i sofakroken - eller ved PC'en. Det er ikke særlig heltemodig!

+Quote Post
Querrulanten
post 05.09.03 - 08:16
Innlegg #16

Fast bruker

Kalle K spurte: Hvordan kan en som bare sitter på baken og kritiserer, være så full av forakt for de som tar ansvar og gjør noe?

Fordi han er komplett umulig å narre, blir overhodet ikke smigret av fine titler og blir ellers bare fryktelig kvalm av hykleri. I tillegg til dette er han hellig overbevist om at ingen (0) politikere tar ansvar for noe angående den politikken som blir ført.

Forøvrig kan jeg opplyse at dersom man i det gamle Hellas ikke intresserte seg for politikk, så ble man kalt en idiot, men selvsagt respektert som en medborger for det.

+Quote Post
Kalle K
post 05.09.03 - 09:20
Innlegg #17

Aktiv bruker

Sitat
Opprinnelig skrevet av Querrulanten
Kalle K spurte: Hvordan kan en som bare sitter på baken og kritiserer, være så full av forakt for de som tar ansvar og gjør noe?
Fordi han er komplett umulig å narre, blir overhodet ikke smigret av fine titler og blir ellers bare fryktelig kvalm av hykleri. I tillegg til dette er han hellig overbevist om at ingen (0) politikere tar ansvar for noe angående den politikken som blir ført.

Er du sikkert på at du ikke allerede er blitt lurt? Dine meninger om politikere, kan tyde på at du nettopp er det. Av hvem? Først og fremst av media. Norge har mange tusen "politikere". Du mener at ingen av dem tar ansvar. Hvor vet du det fra? Hvor mange av disse kjenner du? Har du dette inntrykket fra media? Ja, da har de lurt deg.

Hykleri blir jeg også "kvalm" av, og hykleriske politikere finnes, men de utgjør et meget ubetydelig mindretall.

Hva er alternativet til politikerforakt? Reis deg fra PC-stolen og gå ut og gjør noe! Se forøvrig mitt forrige innlegg.

+Quote Post
Halvorsen
post 05.09.03 - 16:38
Innlegg #18

Fast bruker

Kalle lyver!
Quistling var ikke en viktigere politiker før krigen enn Bondevik er.
Før krigen, og som en motsetning til den, hadde vi samfunnspartiet. Jeg stemmer på dem.

+Quote Post
Kalle K
post 06.09.03 - 09:40
Innlegg #19

Aktiv bruker

Halvorsen, du avsporer debatten.

Sammenlikningen mellom Quisling og Bondevik er fullstendig irrelevant.

Poenget er: Politikerforakt og sur, ubegrunnet mistenkeliggjøring av det representative politiske system, åpner ikke bare for dårlige, men for direkte farlige politiske løsninger. Jeg har pekt på de historiske parallellene. Det burde skremme noen og enhver, men dessverre er det vel slik at enhver ny generasjon må gjøre sine egne dumheter!

+Quote Post
Querrulanten
post 06.09.03 - 12:11
Innlegg #20

Fast bruker

Sitat
Opprinnelig skrevet av Kalle K
Er du sikkert på at du ikke allerede er blitt lurt? Dine meninger om politikere, kan tyde på at du nettopp er det. Av hvem? Først og fremst av media. Norge har mange tusen "politikere". Du mener at ingen av dem tar ansvar. Hvor vet du det fra? Hvor mange av disse kjenner du? Har du dette inntrykket fra media? Ja, da har de lurt deg.

Hykleri blir jeg også "kvalm" av, og hykleriske politikere finnes, men de utgjør et meget ubetydelig mindretall.

Hva er alternativet til politikerforakt? Reis deg fra PC-stolen og gå ut og gjør noe! Se forøvrig mitt forrige innlegg.

Ja, jeg er hellig overbevist om at jeg ikke er lurt.
Dette vet jeg av min egen indre magefølelse.
Jeg kjenner personlig ingen politikere.
Inntrykket av at politikere er noen ansvarsløse hyklere har jeg fra deres egne øyne, deres egen tale, utførte gjerninger og kroppsspråk forøvrig.
Politikere som ikke hykler finnes bare i starten av deres karriere. Ingen kan overleve politikken uten å bli omformet til en åleglatt, løgnaktig, ansvarsløs og sleip hykler på meget kort tid.
Om alternativet til politikerforakt er å reise seg fra PC-stolen å gjøre noe, så gjorde jeg faktisk det 14. februar 2002 og holder fortsatt på.

+Quote Post

2 Sider V   1 2 >
Reply to this topicStart new topic
1 bruker(e) leser dette emnet (1 gjester og 0 uregistrerte brukere)
0 brukere:

Enkel visning Tiden er nå: 20.06.13 - 04:09 RSS