Debattforum

Velkommen ( Logg inn | Bli medlem )

> Gå til nettsiden

nrk.no/melodigrandprix

2 Sider V   1 2 >  
Reply to this topicStart new topic
Deres Dom: Makedonia, Kaliopi - "Crno i Belo"
OSLO/LISBOA2009
post 12.04.12 - 06:25
Innlegg #1

Fast bruker

Gruppe: Registrert bruker
Ble medlem: 29.03.2008
Fra: Malmö, Sverige
Bruker nr.: 38 833

Makedonia debuterte i ESC i 1998 og har en helt middelmådig historie i ESC. En HELT middelmådig historie. I finalen har de aldri vært lavere enn 19. plass og aldri høyere enn 12. plass. Og i årene de kvalifiserte fra semifinalen var de aldri høyere enn 9. plass. Men etter 2008 har de uteblitt fra finalen hvert år. Selv om de debuterte i konkurransen i 1998 var de med i kvalifiseringsrunden til ESC'96 i Oslo. Da var de ikke blant de 22 beste som fikk komme til den internasjonale finalen. Den da 29 år gamle Kaliopi Bukle og "Samo Ti" endte fjerde-sist. Idag er Kaliopi 45 år og en av de største artistene i Makedonia. Og hun er tilbake i ESC i år med bidraget "Crno i Belo" (Svart og hvit). Hun ble internt valgt av MKRTV.
Kaliopi ble født den 28. desember 1966 i Kicevo, vest i Makedonia, i datidens Jugoslavia. Hun vant sin første musikkonkuranse når hun var 9 år gammel og i de tidelige tenårene turnerte hun sammen med koret sitt i Østerrike og Tsjekkoslovakia. Sammen med bandet Kaliopi ble hun veldig populær i Jugoslavia, og vant festivaler i både Ljublijana og Split. En periode bodde hun i Sveits. Det var under denne perioden at hun vant SkopjeFest og ble Makedonias håp i den internasjonale kvalifiseringen til ESC i Oslo. But it was cut short. Som nevnt klarte ikke bidraget "Samo Ti" å samle nok poeng til å kvalifisere seg. Hun flyttet hjem for godt i 1999 og slapp sitt tredje album, "Oboi me". Siden har hun blitt en av de mest populære artistene i Makedonia og på Balkan forøvrig. Hun er Makedonias ubestridte pop-diva. Hun har også i de senere årene samarbeidet med artister som Sting, Renee Fleming og luttspilleren Edin Karamazov. Kaliopi har i det hele sluppet 9 album, der mange av dem har i hjemlandet blitt kåret til "årets beste". Kaliopi er også kjent for sitt humanitære arbeid. Hun har blant annet framført på julekonserter i Kroatia til innsamling for gode formål og for sitt arbeid med dette har hun mottatt Mor Theresas statuett. I 2010 gjorde hun også en konsert i ære for avdøde Tose Proeski (Makedonia 2004). Nå er hun tilbake i ESC med rockeballaden "Crno i Belo".

Studio-versjon: http://www.youtube.com/watch?v=98FZchoQxvc
Engelsk studio-versjon: http://www.youtube.com/watch?v=DmXKPLPiAAA

Min dom:

Tjajo... Eller? Balladedelen er fin, og rocken er ikke så gal, men det blir så typisk. Jeg klarer ikke bestemme for om denne er litt bra eller litt dårlig. Den har sine sider, liksom. Stemmen hennes er jo også sånn - på en måte fin, og på en måte whiskey og skrål. Da må det bli midt på, da.

3/6
Go to the top of the page

+Quote Post
scala
post 12.04.12 - 06:50
Innlegg #2

Fast bruker

Ble medlem: 16.02.2009
Fra: Oslo
Bruker nr.: 39 757

Ganske melodiøs og helt ok, men litt spesiell.

3 (+)/6

+Quote Post
harlekin
post 12.04.12 - 08:26
Innlegg #3

Fast bruker

Ble medlem: 21.02.2005
Bruker nr.: 23 555

Dette er også en sang som går litt i samme felle som Serbia, etter min mening. Det er at sangen "tar av" på et eller annet tidspunkt, i stedet for å holde seg i til ett stemningsleie.
Jeg mener at det første minuttet av denne låta kanskje er det aller sterkeste rent vokalt i årets ESC. Måten å synge på gir meg samme vibrasjoner som det danske politiske bandet "The Savage Rose", og Patti Smith.
Og vokalen er like god også i rockedelen. Men jeg synes rockedelen er spinkelt produsert, og det blir typisk sånn musikk som spilles i taxier i Ukraina og Alabania. Dermed er det ikke noe gæernt med musikken, sikkert, men det er fjernt fra min smak.
Likevel tror jeg dette vil sanke stemmer fra Øst-Europa.
Så, siden jeg elsker første bit av sendinga, men ikke er begeistra for andre delen så kan jeg ikke strekke meg til mer enn 3.
Det er synd, for det kunne blitt en sekser om de hadde beholdt den "nedpå"-stemningen

+Quote Post
Ejo
post 12.04.12 - 09:19
Innlegg #4

Fast bruker

Ble medlem: 28.01.2010
Bruker nr.: 42 313

Ubestemmelig låt som verken er fugl eller fisk for å si det sånn. Så da blir det vel midt på treet da - en 3'er fra meg.

+Quote Post
Laze
post 12.04.12 - 11:58
Innlegg #5

Fast bruker

Ble medlem: 10.05.2006
Bruker nr.: 32 021

Synes det blir mye skriking og lite sang. Liker den ikke, selvom den ikke er helt på bunnen av mine lister.
2

+Quote Post
ninus
post 12.04.12 - 12:20
Innlegg #6

Fast bruker

Ble medlem: 11.05.2007
Fra: Moss
Bruker nr.: 36 530

Synes den er helt ok. Bygger seg bra opp men litt mye skriking på slutten kanskje.
Liker den allikevel for det er så mange av dem som er så mye dårligere enn denne.

3+/4... Hmmm vanskelig.. Tror jeg ender opp på Terningkast: 4

+Quote Post
Emmet
post 12.04.12 - 13:00
Innlegg #7

Fast bruker

Ble medlem: 08.02.2007
Fra: Asker
Bruker nr.: 35 298

Denne låten klarer kunststykket å være både kjedelig og masete på en og samme tid... og dessuten er jeg langt fra begeistret for Kaliopis noget spesielle stemme dry.gif

Terningkast 2.

+Quote Post
Diskus
post 12.04.12 - 13:07
Innlegg #8

Fast bruker

Ble medlem: 15.01.2006
Bruker nr.: 29 361

Blant de bedre i et FRYKTELIG sbakt og skuffende år for Ex-YU. Den ene svulstige, kjedelige og gammeldags balladen etter den andre. Ikke gadd de å mange NFs heller de fleste av dem! IKKE deres år i år!

Uansett...dette er et lyspunkt. Makedonia har til gode å lage en dårlig sang i GP. Noen var middels-...98, 00, 05, 07. Var skeptisk til artistvalget. Har hadde mange kjedelige ballader i Makedonske / Jugoslaviske finaler. Men soullåten fra 96 var bra.

Dette er blant de få låtene fra ex-YU, sammen med Montenegro, som har litt orginalt. Den litt slørete og sexye stemmen taler til meg. Det låter veldig ekte og ærlig. Fra en stillfaren første del, som er stemningsfull og vakker. Så kjører man på med et tøft gitarøs, og siste del blir en uptempo rocka del. Spennende nok.

4

+Quote Post
KingCreole
post 12.04.12 - 17:31
Innlegg #9

Fast bruker

Ble medlem: 20.01.2007
Bruker nr.: 34 955

En intetsigende ballade som glir over til noe enda verre. Den obligatoriske gitarsoloen er naturligvis med. Synes heller ikke at vokalisten takler oppgaven, primalskriket til tross.

Terningkast 2.

+Quote Post
northfrom
post 12.04.12 - 17:47
Innlegg #10

Fast bruker

Ble medlem: 13.05.2006
Fra: Nordland
Bruker nr.: 32 080

Synes faktisk Makedonia har det beste bidraget fra Balkan iår! (sier og kanskje litt om de andre...)
Ser at mange ikke liker "stemningskiftet" midt i sangen, det er nettopp det som gjør at sangen ikke blir "flat og intetsigende"
Dessuten har hun en stemme som tåler både de svake og de sterkere delene!

Låta i seg selv er verd en 3'er, men da den i tillegg er det beste bidraget fra Balkan, så blir da 4 fra mæ!

+Quote Post
Solsikken
post 12.04.12 - 18:03
Innlegg #11

Fast bruker

Ble medlem: 30.05.2010
Bruker nr.: 43 025

Altså , ehh... jeg tror bare jeg går rett på vurdering , jeg.

1(+) / 6

+Quote Post
Vendelay
post 12.04.12 - 18:41
Innlegg #12

Fast bruker

Ble medlem: 10.02.2009
Fra: Sverige
Bruker nr.: 39 714

Det här är ett av de bidrag som försvinner i mängden för att det är så tråkigt. Det gör inget som helst intryck på mig.

Tärningskast 2

+Quote Post
manofthepeople
post 12.04.12 - 19:06
Innlegg #13

Fast bruker

Ble medlem: 18.02.2011
Bruker nr.: 46 522

Morticia fra Addams Family med lakenspøkelse-vokal og Meatloaf-rockemusikal-låt... kan det bli verre?

1/6 (svak)

Dette innlegget har vært redigert av manofthepeople: 12.04.12 - 19:14

+Quote Post
Zappa (the Viki
post 12.04.12 - 19:52
Innlegg #14

Fast bruker

Ble medlem: 08.05.2007
Bruker nr.: 36 464

Tja, jo... Ikke så aller verst. Terningkast 3 under tvil. På grensen til 2.

+Quote Post
knp
post 12.04.12 - 20:29
Innlegg #15

Fast bruker

Ble medlem: 04.05.2007
Fra: Hjo,Sverige
Bruker nr.: 36 423

6 fra meg.Makedonia kan få sin beste plassering noensinne.Dette likte jeg.En av mine favoritter. biggrin.gif

+Quote Post
Keith Timmons
post 12.04.12 - 21:22
Innlegg #16

Fast bruker

Ble medlem: 20.02.2009
Bruker nr.: 39 785

Det sies at man gjør opp sin mening om ESC-låtene i løpet av det første minuttet de spilles. I så fall er det nok ikke så lurt det Makedonia driver med her. Å dele låta inn i to såpass ulike deler gjør i hvert fall meg både forvirret og ganske forbannet. Det som startet som en flott ballade eksploderer i et virvar av billige elgitarer, tørre trommer og discobass. Det er trist, for Kaliopi har en glimrende stemme og jeg tror Makedonia kunne fått sitt beste resultat siden før jurytiden med denne balladen hvis den hadde vært en ballade hele veien. Som hybrid tror jeg ingen vil like den, i hvert fall ikke jeg.

Terningkast 2

+Quote Post
eric82oslo
post 12.04.12 - 23:18
Innlegg #17

Fast bruker

Ble medlem: 23.03.2005
Bruker nr.: 24 235

Dette liker jeg svært godt. Elsker stemmen hennes og Makedonia har et av de beste Balkan-bidragene i år. smile.gif
Husker fortsatt Samo ti. Ikke så dum den heller, men årets er betydelig bedre, no doubt. smile.gif

http://www.youtube.com/watch?v=kINdUog9_04

Karakter 5- cool.gif

Eksotisk er den, som forholdsvis ofte fra Makedonia, men det gjør ikke at jeg blir vettskremt som de fleste andre. laugh.gif
Albania derimot, da snakker vi annen planet fullstendig plutselig hehe. mellow.gif tongue.gif

Dette innlegget har vært redigert av eric82oslo: 12.04.12 - 23:22

+Quote Post
eric82oslo
post 12.04.12 - 23:21
Innlegg #18

Fast bruker

Ble medlem: 23.03.2005
Bruker nr.: 24 235

Sitat(Keith Timmons @ 12.04.12 - 21:22) *
Det er trist, for Kaliopi har en glimrende stemme og jeg tror Makedonia kunne fått sitt beste resultat siden før jurytiden med denne balladen hvis den hadde vært en ballade hele veien. Som hybrid tror jeg ingen vil like den, i hvert fall ikke jeg.

Hvis det er noe vi ikke trenger dette året, så er det da flere ballader. tongue.gif
Hadde hun fremført en ballade, så tror jeg hun hadde blitt levende spist opp av både Serbia og Bosnia, kanskje også av Slovenia. biggrin.gif

+Quote Post
SirCliff
post 12.04.12 - 23:26
Innlegg #19

Aktiv bruker

Ble medlem: 15.10.2009
Bruker nr.: 41 432

Denne får jeg ikke helt taket på, for låten får jo aldri bestemt seg for hva den skal være. Den begynner bra, men så sporer det helt av og blir bare bråk. Og det der med lakenspøkelse-vokal syntes jeg passet godt tongue.gif

Terningkast 2.

+Quote Post
Danmark
post 12.04.12 - 23:35
Innlegg #20

Fast bruker

Ble medlem: 12.04.2006
Fra: Ishøj Strand, Danmark
Bruker nr.: 31 575

Dejlig, anderledes & særegen smile.gif

4

+Quote Post

2 Sider V   1 2 >
Reply to this topicStart new topic
1 bruker(e) leser dette emnet (1 gjester og 0 uregistrerte brukere)
0 brukere:

Enkel visning Tiden er nå: 25.05.13 - 10:32 RSS