Debattforum

Velkommen ( Logg inn | Bli medlem )

7 Sider V   1 2 3 > »   
Reply to this topicStart new topic
Hore!
Tor-Erling
post 01.06.04 - 13:33
Innlegg #1

Aktiv bruker

Gruppe: Registrert bruker
Ble medlem: 26.09.2001
Bruker nr.: 324

I Sverige er to 15 og 16 år gamle gutter dømt for å kalle jentene i klassen for hore.

Sosialistisk ungdom vil at det skal være ulovlig å si hore også i Norge.
- Dette vil hjelpe tusenvis av jenter som blir trakassert, sier leder Ingrid Fiskaa.

- Tull! sier Fremskrittspartiets ungdom.
- Dette vil gå utover ytringsfriheten. Vi kan ikke skille mellom hvilke skjellsord vi får lov til å si, mener leder Trond Birkedal.

HVA MENER DU?

Tor-Erling, Petre NÅ
Go to the top of the page

+Quote Post
reven
post 01.06.04 - 14:42
Innlegg #2

Ble medlem: 29.10.2003
Bruker nr.: 14 406

Jeg mener man burde få lov til å si det man vil.. Hva er poenget med å ikke la oss si ord som hore, det er bare et ord som består av bokstaver, 4 bokstaver, (trodde dette var et fritt land jeg, men jeg skjønner jo at det ikke er det.. Jeg har jo nesten ingen frihet.. vi må betale får å gå på veien som en gang var eid av oss før noen idioter kom på at man skulle bygge vei der, + å ta penger får at man skulle kunne bruke den, vi burde nesten tatt penger fra dem igjen får at de brukte jorda vår.). Jeg sier ikke at det er greit å kalle mennesker får horer, men allikevell, skal man liksom få bot da får å si hore til noen??. bruk heller tiden på større "problemer" enn det!!

+Quote Post
wera
post 01.06.04 - 23:58
Innlegg #3

Fast bruker

Ble medlem: 07.05.2004
Bruker nr.: 18 030

synes absolutt HORE er et ord man burde kunne forby, eller fordømme på lik linje med rasistiske utrykk som "Pakkis" og "nigger". dessuten er det et misbruk av ordet i dets rette mening å bruke det om 15 åringer, som Mest Sannsynlig aldri har tatt betalt for seksuelle tjenester.

dette kan virke som en ubetydelig ting for den voksne generasjonen, men for 13-14 år gamle jenter å få slengt noe sånt etter seg, (og spesielt for noen veldig utsatte som får høre dette nesten daglig), kan føre til store problemer med selvbilde, og selvfølelse.
Tenåringsgutter har sjelden noen formening om hvor vanskelig det kan være for jenter på deres egen alder å bli kalt noe sånt.

Og ved å i det minste sterkt fordømme sånne uttrykk kan kanskje gi en sterk, og viktig signaleffekt.

+Quote Post
waco
post 02.06.04 - 01:37
Innlegg #4

Aktiv bruker

Ble medlem: 16.09.2002
Bruker nr.: 7 153

Wera, så nå skal vi nekte å si at det eksisterer horer bare fordi at damer føler seg truffet?

Forresten er det flere jenter som kaller andre jenter for horer enn det er gutter som kaller jenter for horer...

Enten er man hore eller så er man ikke. Har man hatt sex utenfor ekteskapet er man pr definisjon hore.

Jeg har ikke noe imot horer jeg, vil heller ligge med damer ugift enn gift, så for meg er det ikke noe problem å ligge med damer som etter pr definisjon er hore... Men det gjør vel meg til horebukk??

Men uansett så bryr jeg meg ikke om det eller..... At jenter blir sure og grinete dersom de forstår at de er horer uten å være gift får så være deres problem...

Vi andre...vi horer og horebukker, vi lar det være vi.... ord er jo bare ord... og bli fengslet for ord... så galskap vil ikke jeg være en del av.

Waco

+Quote Post
wera
post 02.06.04 - 23:38
Innlegg #5

Fast bruker

for det første: er du litt tjukk i hue???? horer er folk som tar BETALT for sex..

for det andre: hva har ekteskap med dette å gjøre???

for det tredje: de gutta som fikk bot (IKKE KOM I FENGSEL) for dette var fjortisser som hadde kalt andre fjortisser for Hore. ikke voksne mennesker som sier at "ord er bare ord.." (som forresten er B.S)

for det fjerde: "at jenter blir sure og grinete" er en Understatement av klasse.. de hadde ikke gitt folk bot for dette hvis det ikke hadde hatt en seriøs effekt på folk.
(og hvis de gutta bare skulle gjøre jentene "litt sure og grinete" kunne de jo kanskje valgt et annet ord)

og til slutt, dersom hore pr definisjon betyr folk som har sex utenfor ekteskapet (????!!!) så er ikke du en horebukk, for med mindre du er gift, er du per din EGEN definisjon, en hore du også...

:P

+Quote Post
Totland OJ
post 03.06.04 - 11:18
Innlegg #6

Fast bruker

Ble medlem: 29.09.2002
Bruker nr.: 7 528

Å driva hor er å ha sex utanum ekteskapet. Slik er ordet bruka både i bibelsk samanheng, og i juridisk - den tidi me hadde forbod mot slikt.

Ei hora er ei som liver lauseleg i høve til den tradisjonelle seksualmoralen - og det råmar i røyndi dei fleste unge kvinnor i dag.

Å setja forbod mot ordbruk er tåpeleg.

+Quote Post
Freudman
post 03.06.04 - 15:06
Innlegg #7

Ble medlem: 03.06.2004
Bruker nr.: 18 625

Nå er hore definert i ordboka og bibelsk sammenheng som det å ha sex utenfor ekteskapet. Det er ikke det det brukes til i daglig tale, derfor gjelder ikke ordboka. Det blir som å si at "Nigger" egentlig betyr sort man, men alle vet at det er et skjellsord.

Men å forby bruken av ordet, har det en hensikt? På en måte sier man at det betyr så mye mer en det egentlig gjør. Plutselig får det samme staus som "nigger", noe de fleste av oss ikke sier til sorte mennesker, fordi vi oppfatter det som et skjellsord.
Men er det ikke litt drøyt da, å gi bot til to gutter i 14-16 årsalderen for å ha kalt noen et stygt navn?
Dessuten er det ikke gutter som er værst på bruken av det ordet.. og her er et stort problem. Det vil aldri bli likestilt i en rettsak om ei dame sa hore til ei anna, men om en mann gjorde det, da brytter helvete løs og vi må bedrive sjele gransking og sendes på sensitivitetskurs.

Men her sitter vi i Norge å diskuterer om det burde forbyes. Hva vet vi om saken. Kunne det ikke hende at de guttene hadde en grunn? Ikke at det gjør det ok, men vi har da langt være problem å stri med

+Quote Post
wera
post 03.06.04 - 16:00
Innlegg #8

Fast bruker

Sitat
Opprinnelig skrevet av Totland, OJ
Å driva hor er å ha sex utanum ekteskapet. Slik er ordet bruka både i bibelsk samanheng, og i juridisk

Ei hora er ei som liver lauseleg i høve til den tradisjonelle seksualmoralen - og det råmar i røyndi dei fleste unge kvinnor i dag.

Da 98 % av unge i dag kvinner OG MENN har sex utenfor ekteskapet, bør man kanskje tenke på å pensjonere definisjonen av dette ordet, og forbeholde det på folk som folk som fortjener det (les: Gifte personer som har sex med noen andre, eller tar betalt for det)

og ikke utelukk menn! menn kan også drive hor!!!

men freudmann har forsåvidt litt rett. det finnes viktigere ting å bruke tiden på, men sånn ordbruk burde gå under trakkasering eller æreskrenking.

+Quote Post
waco
post 05.06.04 - 23:01
Innlegg #9

Aktiv bruker

Sitat
Opprinnelig skrevet av wera
men freudmann har forsåvidt litt rett. det finnes viktigere ting å bruke tiden på, men sånn ordbruk burde gå under trakkasering eller æreskrenking.

Fordi det er trakkaserende å si tingene som de egentlig er? Det er bare sunt at unge jenter får litt konstruktiv kritikk når de oppfører seg slik de gjør. Jeg mener det må jo være en grunn til at kvinner er så nærtagende på dette punktet her. Det virker som om kvinner egentlig ikke vil at omgivelsene skal finne ut åssen de er....?

Som jeg sa, enten er man hore eller ikke, dersom man blir kalt hore uten å være hore er det ingenting å bli sur for, og er man hore og blir kalt hore kan man heller si prisen i stedet for å bli sinna og tverr og late som man ikke er hore...

Waco

+Quote Post
wera
post 06.06.04 - 19:22
Innlegg #10

Fast bruker

Sitat
Opprinnelig skrevet av waco
dersom man blir kalt hore uten å være hore er det ingenting å bli sur for, og er man hore og blir kalt hore kan man heller si prisen i stedet for å bli sinna og tverr og late som man ikke er hore...

vel da har ikke du noe i mot at jeg går ut og erklærer at du er en pedofil horebukk, selv om du kanskje ikke er det da, for hvis du ikke er det er det ingenting å bli sur for...

dessuten så skal det to stykker til for å gjennomføre et samleie, så med mindre det er sånn at 90 % av alle gifte menn går rundt å er utro mot kona si med alle disse "horene" så er det en hel haug med mannlige horer der ute også.

mennesker generelt (BÅDE kvinner OG menn) har fått et mer avslappet forhold til seksualitet og har begynt å eksprimentere mer for å finne ut hva som passer deres kropp. Å avfeie dette ved å kalle alle damer for horer, og ikke ta med i regnestykket at menn gjør Akkurat det samme, er trangsynt!

Dessuten har menn til alle tider hatt mulighet til å ha sex med så mange damer som mulig uten at dette har gått utover ryktet deres, det har tvert i mot vært et statussymbol å ha nedlagt masse damer..
Det er kanskje på tide å gi damer samme mulighet, DERSOM DE MÅTTE ØNSKE DET, uten å kalle dem "horer" av den grunn..

+Quote Post
waco
post 06.06.04 - 20:45
Innlegg #11

Aktiv bruker

Sitat

Det er kanskje på tide å gi damer samme mulighet, DERSOM DE MÅTTE ØNSKE DET, uten å kalle dem "horer" av den grunn..

Ja det er som jeg sier, du vil at jenter skal kunne oppføre seg horete uten å måtte stå for det.

Hva er det som er så farlig å være littegranne horete, du sier jo selv at i dagens samfunn burde vi heve oss littegranne over innholdsløse ord som hore....?

Som du selv har nevnt er vi mennesker seksuelle, og det må vi respektere i stedet for å nekte på at kvinner også har samme seksualmoral som det gutter har...

Jeg tror hovedproblemet med dere damer er at dere gjerne vil ha dere en fasade som kanskje ikke stemmer helt med virkeligheten....

Først blir du sur over at damer kan ligge med mange gutter, deretter blir du sur over at damer kan ligge med mange...

Hvorfor kan vi ikke heller si til hverandre, du er hore og jeg er hore, vi er alle menneskedyr med samme trang til seksuell selvbekreftelse....

Det virker som du problematiserer bruken av "hore" i stedet for å se på virkeligheten som er at man aksepterer at man horer seg.'

Eller ønsker du deg tilbake til den tiden hvor det var straffbart å pule uten ekteskap?

Det største problemet vi har idag angående horer er at vi dumme menn lærer damer å tjene penger på sex....

Waco

+Quote Post
waco
post 06.06.04 - 20:48
Innlegg #12

Aktiv bruker

Sitat
vel da har ikke du noe i mot at jeg går ut og erklærer at du er en pedofil horebukk, selv om du kanskje ikke er det da, for hvis du ikke er det er det ingenting å bli sur for...

Selvsagt blåser jeg i om en ukjent sier at jeg er pedo..det finnes da grenser på ting jeg irriterer meg over. Når det folk beskylder meg for ikke har relevans med virkeligheten er det ingenting å ta på vei....

Det som er litt skeptisk her, - er at jenter blir sure over å bli kalt hore...og som kjent blir man aldri sur for noe som ikke har et lite snev av sannhet i seg....

W

+Quote Post
Krstin
post 06.06.04 - 22:21
Innlegg #13

Fast bruker

Ble medlem: 10.06.2003
Bruker nr.: 12 691

Sitat
Selvsagt blåser jeg i om en ukjent sier at jeg er pedo..det finnes da grenser på ting jeg irriterer meg over. Når det folk beskylder meg for ikke har relevans med virkeligheten er det ingenting å ta på vei....

Ja, når alle tror at du er det og sier det til deg, enten det er på jobben eller privat, da bryr du deg ikke i det hele tatt?

Jeg synes denne debatten har hoppa langt unna det den starta med. Jeg mener at det lar seg ikke gjennomføre å forby bruken av ordet hore, men at det bør være like uakseptabelt som nigger og pakkis... det er like diskriminerende.

Og hvem er det som bruker den gamle definisjonen av "hore"? Ikke mange! Det er jo bare tull. Man er ikke en hore selv om man ligger med kjæresten sin, bare fordi man ikke er gift!

Kvinnediskriminering er noe vi burde vært ferdig med i år 2004. Men akk, det er visst ikke så enkelt.

+Quote Post
waco
post 07.06.04 - 01:40
Innlegg #14

Aktiv bruker

Sitat
Opprinnelig skrevet av Krstin

Kvinnediskriminering er noe vi burde vært ferdig med i år 2004. Men akk, det er visst ikke så enkelt.

Det sånne som deg ikke skjønner er at det er kvinnediskrimerende å unnlate å si hore, hvorfor ikke si det som det er? Enten er man hore eller så er man ikke hore, hvorfor tror f eks at muslimske imamer mener at norske jenter er horer??

- For i den muslimske verden er norske jenter horer kontra muslimske jenter, hvorfor er det sånn at hver eneste gang det omhandler jenter så vil jenter "pynte" på virkeligheten med å nekte folk å snakke om problemene?

Hvis ikke ungjenter hadde oppført seg horete slik at venninnene kalte dem horer, hadde ingen brydd seg.

Det er bare jenter som klarer å skape elendighetshistorier om seg selv, sannheten er at kvinner forakter horer.

De ser horer i andre kvinnner.

Derfor er ordet hore så myteomspunnet, - alle veit hvem de er, men man får ikke lov til å si det, derfor blir det horer som er tidenes pariakaste så ille at man ikke en gang for lov til å omtale hverandre som det.

Før i tia var det forbudt å kalle folk jøder for det fantes nemlig ikke etter datidens logikk.

Den samme elementære menneskeforakt viser kvinner for horer, de hater horer nemlig så mye at de aldri i verden vil identifiseres som en...

Det er ikke rart flere og flere blir skeptisk til kvinner slik de årsaksforklarer sin egen virkelighet...

Men lever man på idyll så gjør man vel det.

Waco

Er det ikke ekkelt å leve på en slik illusjon, at man faktisk forakter sine medsøster horer....?

+Quote Post
waco
post 07.06.04 - 01:50
Innlegg #15

Aktiv bruker

Det som er litt rart kristin(hvis du heter det), - er at jenter ofte føler seg litt hore dersom en kaller dem hore, det viser jo bare at det inneholder litt sannhet i seg, f eks jeg føler meg ikke homo selv om noen kaller meg homo...

Skjønner dere sammenligningen eller passer det bedre i deres virkelighetsoppfattning at jeg er pedo siden det harmonerer bedre med deres verisjoner av virkeligheten?

Det er bare kvinner som kan finne på å omtale meningsmotstandere som pedoer.... men det sier litt om hvor de henter argumentene fra så det blir jeg egentlig ikke så lei meg for... =)

Waco

+Quote Post
wera
post 07.06.04 - 10:25
Innlegg #16

Fast bruker

Sitat

Det er bare kvinner som kan finne på å omtale meningsmotstandere som pedoer.... men det sier litt om hvor de henter argumentene fra så det blir jeg egentlig ikke så lei meg for... =)

det er flott at du ikke blir lei deg for det var absolutt ikke intensjonen.. jeg kunne brukt et hvilke som helst annet ord men valgte da i mangel på bedre argumentasjon ( :himle: ) pedo. dette var kun for å bytte ut et "skjellsord"...

(les: et midre hyggelig ord brukt om en person i dette tilfellet, så vær så snill å ikke begynn å definere "skjellsord" også for da kommer vi aldri til bunns i denne saken)

... med et annet.

jeg skal gjøre ett siste kjedsommelig forsøk på å forklare deg hvorfor kvinner ikke setter stor pris på å bli kalt horer:

dersom du lever et normalt liv, med en normal kjæreste, har normal sex 4 ganger i uka, men du er ikke gift; Så er det ikke så veldig koselig å bli kalt hore av den grunn..
akkurat som du sikkert ikke ville likt å bli kalt pedo (eller homo hvis du ser på det som skjellsord) , ikke på et debattforum, men blandt dine venner, kjente og familie..
SKJØNNER?

sakens kjerne er at du er nok en av veldig veldig få som (tydeligvis) synes at det er greit å anerkjenne seg selv som hore, hvis man har litt utenomekteskapelig sex, og er "løssluppen" på byen, og går i grava og har kyssa fler enn fire menn.

tror aldri du kommer til å se dette fra noen annen side en den kristen-fundamentale-ikkje-noko-sex-føre-ektestanden-greia du har gående, men det var interessant så lenge det varte..

w

+Quote Post
Freudman
post 07.06.04 - 12:50
Innlegg #17

Ble medlem: 03.06.2004
Bruker nr.: 18 625

Her er en liten sak jeg lurte på, men noen her at det må være slik at, jeg kaler deg hore, og da blir du ikke "opprørt" uten grunn?
Jeg var på byen i helga, en teit ful fyr sneik i køen. Jeg spurte om han ikke kunne kut det ut. Han kalte meg en idiot. Jeg mener selv at jeg ikke er en idiot (men det kan jeg ikke verifisere), men jeg ble ganske sint.
En annen sak er om noen hadde kalt meg pedo. Nå er ikke jeg pedo (homofil kunne også vert brukt), men jeg vil helst ikke at noen skal tro jeg er det. Problemet er at noen kan tro det lå noe i utsagnet. Det vil vært katastrofalt for mitt senere virke om noen trodde jeg var det. Jeg tror jenter føler det litt slik også. Det er ikke morsomt å bli kalt hore, fordi det ikke forbindes med noe fint.
Her er et av mine poeng ingen forstod:
1. Ordet hore betyr ikke i dagligtale ei som har sex utenfor ekteskapet. Det betyr ei som selger seg, gjerne billig. Det betyr også litt det samme som idiot. En som er utenfor det gode selskap. Så her er jeg enig med Wera, men
jeg tror ikke det bare er gutter som sier slikt om jenter. Etter mine erfaringer (som er mangelfull på mange måter) er det oftest jenter som kaller andre jenter for horer. Det er sjelden jeg har hørt gutter si hore om ei jente, uten at det var en grunn (altså de var sinte og kunne nok sagt idiot istede).

Mitt andre poeng er at det å forby bruken av ordet, nok kommer til å føre til flere problemer en det løser. Plutselig får du saker der det bare er ord imot ord, og masse styr. Det er dessuten ganske sykt at 2 ungdommer (som sikkert ikke mente å ødlege livet til ho jenta) skal bli hengt ut og måtte betale bøtter. Mest av alt er et fordi saken ALDRI kan gå motsatt vei. Om ei jente kaller en gutt en hore, blir det ALDRI en dom på det. Det er derfor urettferdig og motarbeider likestilingen.

+Quote Post
Krstin
post 07.06.04 - 19:29
Innlegg #18

Fast bruker

Ble medlem: 10.06.2003
Bruker nr.: 12 691

Heisann Waco, takk for (hele to) totalt tanketomme svar. Jeg skulle likt deg se å heve deg over sånt'no i virkeligheten, jeg.

Jeg tror du har et litt underlig syn på verden. Hvor har du det fra at kvinner føler seg horete fordi de blir kalt hore? Hore (eller mer brukt: Bitch) er et stygt ord, som i de fleste tilfeller blir brukt veldig nedsettende om jenter.

Hør her, du mister. Horer er, av gammel tradisjon, mennesker (jenter) som selger kroppen sin for at menn skal få tilfredsstilt sine lyster. Ofte gifte menn. Med andre ord: det har vært akseptabelt for menn å fly rundt og ligge med alle, men for kvinner... nei, du. Ikke det at det er målet heller. Men akkurat på dette området har likestillingen vært så uendelig fjernt borte at du aner ikke. Hore er ikke et positivt ord. En hore er et redskap for mannen, "det sterke kjønn". Derfor er hore et diskriminerende ord.

Jeg blir sur, veldig sur, når jeg hører jenter bli kalt horer. Og det bør du skjønne. Å kalle folk for homo blir ikke helt det samme, det er tross alt ikke (i de mer intelligente kretser) negativt å være homo. (Jeg skal ikke motsi at homo blir brukt desidert mest som et nedsettende uttrykk, men likevel).

Kanskje du kan lære deg å tenke litt?

+Quote Post
henne
post 08.06.04 - 11:49
Innlegg #19

Ble medlem: 08.06.2004
Bruker nr.: 18 705

Jeg tror ærlig talt ikke at jenter på 13 års-alderen ligger med så mange gutter at de kan kalles horer..
Jeg gikk ut av ungdomsskolen i fjor, og er ikke akkurat ukjent med det problemet at vi jenter ble kalt horer uten grunn.
Jeg opplevde til og med at flere av de kvinnelige lærerne ble kalt horer (ikke bare bak ryggen deres, men også rett opp i trynet på dem).

Når det her forekommer vil jeg si at det er i mangel på respekt for medmennesker. Når en blir kalt hore hver uke i tre-fire skoleår, går det inn på en.. Jeg vet om mange jenter som IKKE var horete, derimot litt avvisende mot gutta, og ble derfor kalt horer. Er det noen logikk i det? Nei.
Gutta bruker ordet hore og fitte som skjellsord fordi de vet at jentene blir irriterte. Jeg må ærlig talt si at jeg ville foretrukket idiot framfor hore. Jenter i min alder ser på ordet hore som svært nedsettende, som om de er dumme og billige.
Kan ikke folk få slippe sånnt når de er i en såpass sårbar alder?

+Quote Post
waco
post 08.06.04 - 15:26
Innlegg #20

Aktiv bruker

Sitat
Opprinnelig skrevet av Krstin
En hore er et redskap for mannen, "det sterke kjønn". Derfor er hore et diskriminerende ord.

Så du mener at menn er det sterke kjønn siden de betaler for sex???? Hahaha.. først nå forstår jeg hvordan kvinneintelligens fungerer.... Det at menn må BETALE for seg, det er helt udiskrimert det da...?

Forresten virker det sånn at dere gjerne vil innbille meg at det ikke finnes horer fordi at horer er sånne som tar betalt for det..

Javel.

Hva med jenter som får "presanger" da..? Kanskje et smykke eller jakke, noen klær eller halvlitere på byen.....

For i følge dere skal man aldri si hore fordi at det ikke eksisterer..

Men jeg har møtt jenter som i bytte med kontaktkort, taxiregningen eller får lov til å være kjæreste.... i "bytte" mot sex..

Hvorfor undervurderer du jenter så sterkt??? Sier at det er det svake kjønn, og siden jenter vet å benytte seg av trikset om å få "gjenytelser" så er dem plutselig ikke lenger hore???

Hva om jenter heller innrømmer åssen de egentlig er..

Eller du er vel en sånn gammel koldjomfru som aldri har fått en drink en gang på byen...?

W

+Quote Post

7 Sider V   1 2 3 > » 
Reply to this topicStart new topic
1 bruker(e) leser dette emnet (1 gjester og 0 uregistrerte brukere)
0 brukere:

Enkel visning Tiden er nå: 25.05.13 - 06:08 RSS