Europa følger Siv i valgkampen |
Velkommen ( Logg inn | Bli medlem )
![]() ![]() |
Europa følger Siv i valgkampen |
11.09.09 - 17:18
|
|
|
Fast bruker Gruppe: Registrert bruker Innlegg: 5 324 Ble medlem: 29.03.2005 Fra: . Bruker nr.: 24 299 |
Dersom Siv Jensen skulle bli statsminister så blir hun den første i Europa fra et høyrepopulistisk parti.
http://www.nytid.no/perspektiver/artikler/...-med-argusoyne/ - og da kommer Norge definitivt til å få store oppslag i international media... Kanskje ikke den aller beste Norge-reklamen! Dette innlegget har vært redigert av Nettine: 11.09.09 - 17:19 |
|
|
|
11.09.09 - 22:08
|
|
|
Fast bruker Gruppe: Registrert bruker Innlegg: 6 144 Ble medlem: 29.08.2006 Fra: Cloudberry Moor Bruker nr.: 33 251 |
Dersom Siv Jensen skulle bli statsminister så blir hun den første i Europa fra et høyrepopulistisk parti. http://www.nytid.no/perspektiver/artikler/...-med-argusoyne/ - og da kommer Norge definitivt til å få store oppslag i international media... Kanskje ikke den aller beste Norge-reklamen! PARTILEDERDEBATTEN I NRK 2009 19:55 ga som ventet ingen avklaring på vilken regjering vi kan vente dersom de rødgrønne taper flertallet. Ett eller flere partier må gi opp nåværende standpunkt før det kan dannes en regjering med basis i dett nye flertallet. Nå er det en høyrisikosport å spå om framtiden. Legger hodet på hoggestabben og prøver det likevel: 3 partier utelukker gjensidig å sitte i felles regjering: - Frp - V - Krf Tror ikke de to første vil endre standpunkt. Tror derimot at Krf vil falle for fristelsen til å komme i regjering. Med det får vi en mindretallsregjering med Frp, H og Krf. Tror også Frp vil vise seg maksimalt forhandlingsvennlig og gi: - H både stats- og finansministeren. - Krf både utenriks- og kirkeministeren - opp orgien i Skruebingen DERETTER BLIR det opp til V hvor lenge denne regjeringen skal sitte. Spår han stiller så beinharde krav til både budsjettet og til andre viktige saker, at regjeringen må velge mellom giga kameler og vedtatt mistillitsvotum helt til den har fått nok og kaster kortene. Deretter er det ikke umulig med en sentrumsregjering SV, SP, V og AP. Dette fordi det er livsviktig for både V, SP og SV å hindre en ny mindretallsregjering AP. Den vil nemlig sette disse partiene sjakk matt i viktig miljø- og økonomisaker med å søke støtte hos H og Frp. |
|
|
|
11.09.09 - 22:37
|
|
|
Fast bruker Gruppe: Registrert bruker Innlegg: 6 144 Ble medlem: 29.08.2006 Fra: Cloudberry Moor Bruker nr.: 33 251 |
PARTILEDERDEBATTEN I NRK 2009 19:55
ble stort sett greitt avviklet av de to programlederne. Var likevel 2 store feilskjær: - Høybråten ble en gang fratatt ordet han nettopp hadde fått, av Erna. Da Erna var ferdig, ble det stilt oppfølgingsspørsmål til de rødgrønne og Høybråten fikk aldri ordet igjen i denne sammenhengen. - Ordene "uten krav til å jobbe" i en Rød programpost med betydningen "Jobbe eller ikke jobbe gir samme rett til ......" misforsto programlederen med vilje til å bety "Ikke å jobbe gir rett, jobbe gir null rett" og harselerte med dette som utgangspunkt. Og gjentok sågar harselasen etter at han ble gjort oppmerksom på feilen. Trodde gamle dagers synder med å herse med minipartiene var historie - men den gang ei! ELLERS trakk Erna fram igjen woodoo-økonomien og hevdet freidig at lavere skatter gir mer skattepenger inn i statskassa. Her ga hun økonomen Jens et gratis poeng. Det er mange år siden H sist lovet å minske skattene og samtidig øke statens utgifter. Det er tydelig at lærdom av historiens feil er relativt kortvarig. Eller satser Erna på at velgerne har kort hukommelse? |
|
|
|
12.09.09 - 02:25
|
|
|
Fast bruker Gruppe: Registrert bruker Innlegg: 5 324 Ble medlem: 29.03.2005 Fra: . Bruker nr.: 24 299 |
PARTILEDERDEBATTEN I NRK 2009 19:55 Høres ut som programleder som ikke er interessert i KrF.ble stort sett greitt avviklet av de to programlederne. Var likevel 2 store feilskjær: - Høybråten ble en gang fratatt ordet han nettopp hadde fått, av Erna. Da Erna var ferdig, ble det stilt oppfølgingsspørsmål til de rødgrønne og Høybråten fikk aldri ordet igjen i denne sammenhengen. - Ordene "uten krav til å jobbe" i en Rød programpost med betydningen "Jobbe eller ikke jobbe gir samme rett til ......" misforsto programlederen med vilje til å bety "Ikke å jobbe gir rett, jobbe gir null rett" og harselerte med dette som utgangspunkt. Og gjentok sågar harselasen etter at han ble gjort oppmerksom på feilen. Trodde gamle dagers synder med å herse med minipartiene var historie - men den gang ei! ELLERS trakk Erna fram igjen woodoo-økonomien og hevdet freidig at lavere skatter gir mer skattepenger inn i statskassa. Her ga hun økonomen Jens et gratis poeng. Det er mange år siden H sist lovet å minske skattene og samtidig øke statens utgifter. Det er tydelig at lærdom av historiens feil er relativt kortvarig. Eller satser Erna på at velgerne har kort hukommelse? Jeg synes det er irriterende når programledere og kommentatorer tar over parti-diskusjonene - og har ikke sett noen av disse (vel, også pga. tidsnød). Ang. hukommelsen så er det jo slik at en som lyver umulig kan huske alle løgnene. |
|
|
|
12.09.09 - 17:48
|
|
|
DEN BIOLOGISKE HARDDISKEN
- i gamle dager kjent under betegnelsen hjernen - er en vidunderlig oppfinnelse. Den starter å virke senest fra fødselen av og stopper ikke å fungere før du velges til et politisk verv eller ansettes som administrerende direktør. |
|
|
|
12.09.09 - 18:56
|
|
|
FRP ER
et ytterste høyre fløyparti lik det Rød er på venstresida. Det betyr nødvendigvis mindre makt og mindre manøvreringsmulighet enn størrelse alene skulle tilsi. Fløy som minus og størrelse som pluss oppveier hverandre langt på veg på kjøttvekta. |
|
|
|
12.09.09 - 19:05
|
|
|
DEN BIOLOGISKE HARDDISKEN - i gamle dager kjent under betegnelsen hjernen - er en vidunderlig oppfinnelse. Den starter å virke senest fra fødselen av og stopper ikke å fungere før du velges til et politisk verv eller ansettes som administrerende direktør. Det var da en pessimistisk generalisering. Ang. FrP så har do Vigrid som er lengre på den ytterste høyresiden... |
|
|
|
12.09.09 - 20:16
|
|
|
Det var da en pessimistisk generalisering. JA kan gjerne slå av litt for kjente og innrømme ingen regel uten unntak. Sitat Ang. FrP så har do Vigrid som er lengre på den ytterste høyresiden. HAR NOTERT: - Vigrid som et mini jøde- og fremmedhater nynazistisk parti - Frp som et stort jødeelsker og fremmedhater populistisk parti Anser begge partiene som ugras i partifloraen. Men jeg er ikke sikker på det ene er så mye mer ekstremt høyrevridd enn det andre. |
|
|
|
12.09.09 - 20:50
|
|
|
JA kan gjerne slå av litt for kjente og innrømme ingen regel uten unntak. HAR NOTERT: - Vigrid som et mini jøde- og fremmedhater nynazistisk parti - Frp som et stort jødeelsker og fremmedhater populistisk parti Anser begge partiene som ugras i partifloraen. Men jeg er ikke sikker på det ene er så mye mer ekstremt høyrevridd enn det andre. For meg så holder det at jeg ikke er enig med FrP's økonomiske "modell". Dette er i seg selv nok til at jeg ikke ønsker dette partiet makten. Jeg trenger ingen flere argumenter, for å si det slik... Jeg synes heller ikke at den sittende regjering har vært særlig "innvandrervennlig". Iflg. et intervju med Støre så er der bare "to innvandrer som har nådd opp i den politiske elite" (kan finne linken om dette er viktig). (To personer som forøvrig er norske, med 2.generasjon innvandrere). Jeg synes ikke denne holdningen er så god. Det minner med litt om da jeg, som innvandrer, gikk på kommunekontoret og spurte om de hadde språkkurs jeg kunne følge: Joda, det hadde de, men dette ville ikke være "passende" for meg, fordi på kommunens språkkurs så var der mye "street language". Hva skal en si! Jeg trengte språket! Jeg må ha fått et totalt "hakeslepp" for setningen ble gjentatt l-a-n-g-s-o-m-t til meg. Jeg ble rimelig sjokkert (mildt sagt)- og tenkte på denne episoden da jeg leste Støres uttalelser... Aller mest skuffet er jeg kanskje ang. "miljø"... Jeg har ingen tro på Ap's miljøpolitikk... Dette innlegget har vært redigert av Nettine: 12.09.09 - 21:05 |
|
|
|
12.09.09 - 21:27
|
|
|
For meg så holder det at jeg ikke er enig med FrP's økonomiske "modell". Dette er i seg selv nok til at jeg ikke ønsker dette partiet makten. Jeg trenger ingen flere argumenter, for å si det slik... ENIG Frp kritiserer SV fordi SV vil bruke oljepenger til tross for at med SV sin politikk ville det ikke ha vært noen oljepenger å bruke (Olja ville ha ligget på havbunnen). Litt sant i det. Men mye mer sant at med Frp sin oljepolitikk ville det heller ikke ha vært noen oljepenger å bruke (De store oljepenga ville ha gått til oljeselskapene og kun de små til det norske samfunnet) Sitat Jeg synes heller ikke at den sittende regjering har vært særlig "innvandrervennlig". EN DIPLOMATISK uttrykt underdrivelse! Sitat Aller mest skuffet er jeg kanskje ang. "miljø"... Jeg har ingen tro på Ap's miljøpolitikk... ER VEL bare V og SV som har en liten minimumstroverdighet på dette området. |
|
|
|
12.09.09 - 23:10
|
|
|
ENIG Frp kritiserer SV fordi SV vil bruke oljepenger til tross for at med SV sin politikk ville det ikke ha vært noen oljepenger å bruke (Olja ville ha ligget på havbunnen). Litt sant i det. Men mye mer sant at med Frp sin oljepolitikk ville det heller ikke ha vært noen oljepenger å bruke (De store oljepenga ville ha gått til oljeselskapene og kun de små til det norske samfunnet) EN DIPLOMATISK uttrykt underdrivelse! Poenget mitt var (om det ikke ble forstått), at som Hvit og Vestlig innvandrer så blir en "fast-tracket" gjennom det meste. Mine erfaringer er kun fra at fåtalls land, som Finland, Belgia, Usa, Frankrike... men som mørkhudet så må en møte holdninger som Støre's (ang. "eliten" som har fått topp utdannelse og i tillegg er 2.generasjon med medfødte språkkunnskaper). Neppe bevisst fra hans side - men en tankevekker for meg. Håper jeg ble forstått riktig! Sitat ER VEL Enig ang. minimumet.
bare V og SV som har en liten minimumstroverdighet på dette området. Dette innlegget har vært redigert av Nettine: 12.09.09 - 23:11 |
|
|
|
13.09.09 - 07:39
|
|
|
Poenget mitt var (om det ikke ble forstått), at som Hvit og Vestlig innvandrer så blir en "fast-tracket" gjennom det meste. Mine erfaringer er kun fra at fåtalls land, som Finland, Belgia, Usa, Frankrike... men som mørkhudet så må en møte holdninger som Støre's (ang. "eliten" som har fått topp utdannelse og i tillegg er 2.generasjon med medfødte språkkunnskaper). Neppe bevisst fra hans side - men en tankevekker for meg. Håper jeg ble forstått riktig! Enig ang. minimumet. MERKNADEN "EN DIPLOMATISK uttrykt underdrivelse!" er en diplomatisk omskriving av "Helt enig med du"!!! EN FAR og en skolegutt ble etter 18 måneders vellykket integreringsopphold i Norge sendt til Italia med begrunnelse I var første landet innen EU/EØS han kom til som asylsøker. Der er de sammen med tallrike andre asylsøkere uteliggere myndighetene overser 100%. Ifølge nyhetene i tysk radio i dag gjorde Tyskland det samme og sendte i en tilsvarende sak en asylsøker til Hellas som hans "ilandstigingsland" i EU. Nå har forfatningsdomstolen i T avgjort at dette var en ulovlig tilbakesendelse til tross for at den er hjemlet i en EU-regel. Begrunnelse: Hellas verken kan eller vil gi asylsøkere en rettferdig behandling av deres asylsøknader. Italia er på dette punktet minst like vrang og umenneskelig som Hellas. Denne saken belyser sannhetsgehalten i både AP sin påstand om forsvarlig/human asylpraksis og Frp sin påstand om altfor dumsnill praksis. |
|
|
|
13.09.09 - 08:06
|
|
|
Denne saken belyser sannhetsgehalten i både AP sin påstand om forsvarlig/human asylpraksis og Frp sin påstand om altfor dumsnill praksis. MULIGENS ER DET en gradsforskjell mellom å sende asylsøkere tilbake til land de risikerer forfølgelse, tortur og i verste fall døden i enn å sende de til land som "bare" gir de en permanent umenneskelig tilværelse. Men noen prinsipiell forskjell er det ikke. SIVILISERTE NASJONER oppfører seg helt enkelt ikke slik: AP og Norge har all mulig grunn til å skamme seg! |
|
|
|
13.09.09 - 08:31
|
|
|
Om medias gjetninger er riktige så vil AP bli langt større enn FrP (mens Siv's potensielle statsminister-rolle falmer).
|
|
|
|
13.09.09 - 21:01
|
|
|
Om medias gjetninger er riktige så vil AP bli langt større enn FrP (mens Siv's potensielle statsminister-rolle falmer). SPØRSMÅLET er om media har tatt høyde for at de fleste forhåndsstemmene kan være avgitt på et tidspunkt hvor det politiske bildet var annerledes enn nå på slutten av valgkampen???? Og antallet forhåndsstemmer er større enn noen gang før og får følgelig større relativ betydning for valgutfallet. |
|
|
|
13.09.09 - 21:08
|
|
|
SPØRSMÅLET er om media har tatt høyde for at de fleste forhåndsstemmene kan være avgitt på et tidspunkt hvor det politiske bildet var annerledes enn nå på slutten av valgkampen???? Og antallet forhåndsstemmer er større enn noen gang før og får følgelig større relativ betydning for valgutfallet. Media har ikke tilgang til avgitte forhåndsstemmer. ? |
|
|
|
14.09.09 - 08:27
|
|
|
Media har ikke tilgang til avgitte forhåndsstemmer. ? NEI, men media vet meget vel at tallene fra meningsmålingene har skiftet mye på slutten av valgkampen. De bør derfor ta høyde for at forhåndsvelgerne kan ha stemt annerledes enn de som stemmer i dag. Med sterkt øket forhåndsstemming og valgresultatet tilsynelatende nær 50-50 kan dette eksempelvis bety at Erna og Jens ikke får full uttelling som "late blossomers". Og at Siv og Kristen ikke taper så mye på sin elendige innspurt. FØR stemte få på forhånd - og mest H-velgere. Men så få at det ikke endret styrkeforholdet ved hovedvalget. En slik endring kan meget vel skje 2009. |
|
|
|
15.09.09 - 09:36
|
|
|
HVA ER
det mest skremmende med valgkampen og -resultatet? MILJØSAKEN Velgerne flokket seg om miljøfiendtlige Frp, miljøsvake H og Ap. Og sviktet partiene med renere samvittighet på dette området. FREMMED- OG FLYKTNINGHAT Velgerne ga full tillit til mørkebrune Frp, lysebrune H og Ap. Og ba de anstendige partiene på dette området ryke og reise. KONKLUSJON Dette var usedvanlig dårlig PR for nasjonen Norge!!! |
|
|
|
15.09.09 - 12:24
|
|
|
HVA ER det mest skremmende med valgkampen og -resultatet? MILJØSAKEN Velgerne flokket seg om miljøfiendtlige Frp, miljøsvake H og Ap. Og sviktet partiene med renere samvittighet på dette området. FREMMED- OG FLYKTNINGHAT Velgerne ga full tillit til mørkebrune Frp, lysebrune H og Ap. Og ba de anstendige partiene på dette området ryke og reise. KONKLUSJON Dette var usedvanlig dårlig PR for nasjonen Norge!!! Det mest "skremmende" synes jeg, er hvordan media har ført valgkampen. |
|
|
|
15.09.09 - 19:34
|
|
|
BLIR DETTE SISTE
valget hvor heimesitterne (De som ikke nøyer seg med å velge det minste av flere onder, men velger bort alle sammen) må nøye seg med å være det neststørste partiet? Men den nesegruse beundringen for alt US-amerikansk vi norske har, bør vi vel snarest mulig komme opp på 50% sofaslitere??? |
|
|
|
![]() ![]() |
| Enkel visning | Tiden er nå: 18.05.13 - 14:01 |
|