Debattforum

Velkommen ( Logg inn | Bli medlem )

Reply to this topicStart new topic
enkelt å lage tsatziki??
svogge
post 12.07.02 - 01:00
Innlegg #1

Gruppe: Registrert bruker
Ble medlem: 12.07.2002
Bruker nr.: 6 121

I sommeråpent torsdag 11.juli, ble det laget tzatziki av slangeagurk. Det er jo greit. Men slik jeg forsto det, skulle det være en"enkel" sak å lage. Jeg spør da: ta ut vannet av yoghurten? ha salt på agurken? så og så mye av hver..1.time???.
Kansje det er jeg som rusler en lang tur nå men...jeg mener å ha den "riktige" måten å lage tzatziki på..i allefall enklere!!!.

ok.

du trenger:
1.beger med yoghurt naturelle(den minste størrelsen)
1.beger med rømme
1. agurk
3. fedd hvitløk
en passe stor skål.

ha i yoghurt naturelle og rømmen(alt sammen), skjær agurken i små terninger(ikke bruk rasp!!!), og til slutt hvitløken(så mye du ønsker). rør godt rund, og la det stå i kjøleskapet ca 15.min.

ferdig!!!

Denne oppskriften har jeg brukt en stund, og er enkel og smaker meget godt!

Vennligst gi meg et svar hvis jeg er helt på jordet, eller om mine venner trygt kan nyte min tzatziki.

Med de beste intensjoner!.

hilsen Svogge
Go to the top of the page

+Quote Post
xristina
post 12.07.02 - 07:50
Innlegg #2

Ble medlem: 03.07.2002
Bruker nr.: 6 005

...men agurk i små terninger har jeg nok aldri opplevd. Men det er klart at det går.

Problemet her hjemme er at vi ikke har den konsistensen på yoghurten som de har i Hellas. Avsilt yoghurt blir mest likt i smak og konsistens, men jeg har hørt flere si at de blander halv om halv med lettrømme. Selv foretrekker jeg siling av yoghurt og raspet agurk, men du kan trygt fortsette med din oppskrift. Det viktigste er jo at du og dine venner synes den er god!

+Quote Post
svogge
post 12.07.02 - 11:53
Innlegg #3

Ble medlem: 12.07.2002
Bruker nr.: 6 121

Hehe...behøver vel ikke akkurat være terninger. Det blir vel mer som små biter. poenget var å kutte istedet for å raspe, siden rasping gjør at vannet i agurken"raspes" ut.
Helt enig i at tzatzikien blir mer flytende, men skal det lages en rask og enkel tzatziki er denne oppskriften veldig god. Jeg vil si at tzatzikien blir friskere i smak også, siden rømmen og naturellen passer så godt sammen.

Vennlig hilsen Svogge

+Quote Post
xristina
post 12.07.02 - 14:23
Innlegg #4

Ble medlem: 03.07.2002
Bruker nr.: 6 005

En annen måte å slippe så mye vann fra agurken på, er å dele den på langs og skrape ut "frøene" i midten!

Jeg forsto egentlig at du ikke lagde store terninger, men det høres nesten mer tungvint ut, enn å raspe og klemme ut vannet...

Tzatsiki er godt uansett!!!!

+Quote Post

Reply to this topicStart new topic
1 bruker(e) leser dette emnet (1 gjester og 0 uregistrerte brukere)
0 brukere:

Enkel visning Tiden er nå: 18.06.13 - 07:33 RSS