Debattforum

Velkommen ( Logg inn | Bli medlem )

Reply to this topicStart new topic
Er Det Stor Bokstav I Alle Ord I Overskrifter, her på dette nye forumet?
SeaLion
post 20.11.08 - 22:51
Innlegg #1

Fast bruker

Gruppe: Registrert bruker
Ble medlem: 14.06.2003
Fra: Trånnjæmm
Bruker nr.: 12 772

Jeg tester, ha meg unnskyldt
Go to the top of the page

+Quote Post
SeaLion
post 20.11.08 - 22:59
Innlegg #2

Fast bruker

Tittelen på denne tråden burde kun ha hatt 1 stor bokstav, nemlig i det første ordet. Dette er standarden for overskrifter på norsk. Stor Forbokstav I Hvert Ord er en engelsk norm for overskrifter.

Jeg åpnet dette nye emnet for å teste trådtittelfunksjonaliteten på det nye forumet, og selv om man skriver overskriften på norsk måte, med kun stor forbokstav i det første ordet, så blir overskriften faktisk "rettet" automatisk til å få stor forbokstav i hvert ord ved posting! Dette er uhørt og må rettes opp straks!

Dette innlegget har vært redigert av SeaLion: 20.11.08 - 23:01

+Quote Post
ninirollninirol
post 21.11.08 - 02:19
Innlegg #3

Fast bruker

Ble medlem: 19.01.2005
Bruker nr.: 22 831

Sitat(SeaLion @ 20.11.2008 - 21:59:43) *
Tittelen på denne tråden burde kun ha hatt 1 stor bokstav, nemlig i det første ordet. Dette er standarden for overskrifter på norsk. Stor Forbokstav I Hvert Ord er en engelsk norm for overskrifter.

Jeg åpnet dette nye emnet for å teste trådtittelfunksjonaliteten på det nye forumet, og selv om man skriver overskriften på norsk måte, med kun stor forbokstav i det første ordet, så blir overskriften faktisk "rettet" automatisk til å få stor forbokstav i hvert ord ved posting! Dette er uhørt og må rettes opp straks!
Debattforums nye drakt har et tiltalende ytre, men som tidligere er kanskje ikke norsk prioritert. Har selv også nettopp tatt forumet i øyesyn og titter man f. eks. på 'Kontrollpanel' har man under 'messenger' både 'Inbox' og 'Sent Items'. Skulle ikke være så vanskelig å bruke morsmålet her.
Man får heller glede seg over at vi nå for alle deltakeres del kan se på sekundet når de har registrert seg, sendt innlegg. Fint med brukernummer velsignet med komma etter tusentallet, samme i forbindelse med antallet innlegg. Ellers er innlegget ditt datert 'i går'. Spennende å se om det blir stående slik.
Litt justering her og der blir det kanskje etter hvert(?).

+Quote Post
SeaLion
post 25.11.08 - 21:18
Innlegg #4

Fast bruker

Hmm, hvorfor fungerer ikke denne som avatar? Den er på 24 kb og den er 90 bildepunkter bred. Har antall lag (20) noe å si, er det begrensinger vi ikke vet om?

Dette innlegget har vært redigert av SeaLion: 25.11.08 - 21:24

+Quote Post
Nettine
post 26.11.08 - 12:41
Innlegg #5

Fast bruker

Ble medlem: 29.03.2005
Fra: .
Bruker nr.: 24 299

Sitat(SeaLion @ 25.11.08 - 20:18) *

Hmm, hvorfor fungerer ikke denne som avatar? Den er på 24 kb og den er 90 bildepunkter bred. Har antall lag (20) noe å si, er det begrensinger vi ikke vet om?

Både din image [sealionvr90kq6.gif] og din avatar [av-12772.gif] er 90x55px og er 20 layer gif. Hva mener du som ikke fungerer?

+Quote Post
SeaLion
post 26.11.08 - 13:37
Innlegg #6

Fast bruker

Sitat(Nettine @ 26.11.08 - 11:41) *
Både din image [sealionvr90kq6.gif] og din avatar [av-12772.gif] er 90x55px og er 20 layer gif. Hva mener du som ikke fungerer?

Ved å laste ned avataren til maskinen min igjen så har jeg funnet ut den kun er på 11 lag, og den spiller kun én gang (i Safari, i Firefox spiller den flere ganger, men bevegelsen "hopper"). Ni av de opprinnelige lagene er altså "skrellet bort" ved opplasting, selv om gif-filen ellers følger alle relevante krav til avatarer. Snodig.

Dette innlegget har vært redigert av SeaLion: 26.11.08 - 13:44

+Quote Post
Nettine
post 26.11.08 - 15:36
Innlegg #7

Fast bruker

Sitat(SeaLion @ 26.11.08 - 12:37) *
Ved å laste ned avataren til maskinen min igjen så har jeg funnet ut den kun er på 11 lag, og den spiller kun én gang (i Safari, i Firefox spiller den flere ganger, men bevegelsen "hopper"). Ni av de opprinnelige lagene er altså "skrellet bort" ved opplasting, selv om gif-filen ellers følger alle relevante krav til avatarer. Snodig.

Jeg loaded ned din avatar slik jeg skrev, samt også fra der hvor din avatar ligger (http://www.nrk.no/debatt/uploads/filenavn.gif). Deretter tok jeg filen inn i Photoshop, som da viser 20 layers for din animerte gif-fil.
Som deg så ser jeg også forskjell om jeg bruker Firefox eller Safari. Safari viser ingen "loop" av gif-filen din. Også; om jeg loader ned din avatar via Safari, så mister jeg den siste delen av filen (slik at Photoshop ikke kan lese den, men gir feilmelding).

Der har tidligere vœrt noe problemer med Safari og animert gif filer, ang. at filen ikke loop'er. Kanskje du kan lete/spørre etter problemet hos Apple's support-forum.
At det ikke er mulig å laste ned filen (fra nrk-til min PC) via Safari, er eventuelt et annet problem...

(Min egen avatar har 40 layers så dette er ikke begrensniger.)

Dette innlegget har vært redigert av Nettine: 26.11.08 - 15:38

+Quote Post
SeaLion
post 27.11.08 - 10:38
Innlegg #8

Fast bruker

Jeg er ikke den som gir meg. Jeg har eksperimentert mye, med stadig mindre filer.

Nå har jeg fått det til. Jeg måtte begrense antall farger slik at fila ble på under 12 kb, først da ble hele fila lastet opp (jeg brukte Firefox ved opplasting, i tilfelle det er forskjell på Safari og Firefox). Nå looper animasjonen fint både i Firefox og Safari. Og den er fortsatt på 20 lag.

Nå vet dere andre at animerte gif-er må være på under 12 kb for å overleve opplastingsfunksjonen på forumet. Er gif-fila på f.eks 14 kb så blir noen av de siste lagene "skrelt" bort av forumets opplastingsfunksjon.

50-kb-grensa gjelder altså kun enkeltstående bilder. Og maksmålene på avatarer er 90 x 90 bildepunkter. Jeg anbefaler ikke at dere baserer dere på nedskaleringsfunksjonen på forumet, for da blir avatarene uskarpe.

+Quote Post
Nettine
post 28.11.08 - 23:48
Innlegg #9

Fast bruker

Sitat(SeaLion @ 27.11.08 - 09:38) *
Jeg er ikke den som gir meg. Jeg har eksperimentert mye, med stadig mindre filer.

Nå har jeg fått det til. Jeg måtte begrense antall farger slik at fila ble på under 12 kb, først da ble hele fila lastet opp (jeg brukte Firefox ved opplasting, i tilfelle det er forskjell på Safari og Firefox). Nå looper animasjonen fint både i Firefox og Safari. Og den er fortsatt på 20 lag.

Nå vet dere andre at animerte gif-er må være på under 12 kb for å overleve opplastingsfunksjonen på forumet. Er gif-fila på f.eks 14 kb så blir noen av de siste lagene "skrelt" bort av forumets opplastingsfunksjon.

50-kb-grensa gjelder altså kun enkeltstående bilder. Og maksmålene på avatarer er 90 x 90 bildepunkter. Jeg anbefaler ikke at dere baserer dere på nedskaleringsfunksjonen på forumet, for da blir avatarene uskarpe.

Flott at du har løst dette.
Men jeg tror ikke problemet er debatt-forumet, men noe av Mac' software/Safari.
Firefox og Safari bruker forskjellige API's for å kopiere filer over nettet, og dette er uavhengig av debattforumet.
Det konkrete svaret tror jeg du eventuelt kan finne ved å søke Apple's support-debatter.
Jeg tror ikke dette du har beskrevet er et eksplisitt NRK-forum problem. Vel - det kan vœre så, men jeg vile ha begynnt å lete hos Apple...

+Quote Post
SeaLion
post 29.11.08 - 11:16
Innlegg #10

Fast bruker

Sitat(Nettine @ 28.11.08 - 22:48) *
Men jeg tror ikke problemet er debatt-forumet, men noe av Mac' software/Safari.

Du har helt sikkert rett, du synes å ha masse peil på dette. (ironi)

Som du sikkert ikke leste (i og med at du fortsatt gnåler om Safari), så brukte jeg Firefox for opplasting de siste gangene, i tilfelle du hadde noe rett. Det er bare det at jeg ikke har hatt lignende problemer verken på andre fora eller i andre sammenhenger på nettet. Verken med Safari eller Firefox eller Mac. Kun her.

Men selvsagt, alle har jo hørt sannheten om at Mac er møkk. (ironi igjen)

Redigering: Nå, etter å ha fått lirt av meg litt frustrasjon mot deg og ditt Mac er møkk-prat, så gikk jeg inn på kontrollpanelet igjen. Denne gangen med Safari. Og jeg lastet opp min nye avatar. På 32 kb. Og den fungerte med det samme. I Safari. På en Mac. Så jeg tipper Øystein og co har gjort noen endringer i avatar-funksjonaliteten. Uten å konferere med Apple Support.

Så jepp, du hadde nok helt rett, Nettine, dette var et Mac-problem. (ironi nok en gang)

Dette innlegget har vært redigert av SeaLion: 29.11.08 - 11:30

+Quote Post
Nettine
post 22.12.08 - 16:14
Innlegg #11

Fast bruker

Sitat(SeaLion @ 29.11.08 - 10:16) *
Du har helt sikkert rett, du synes å ha masse peil på dette. (ironi)

Som du sikkert ikke leste (i og med at du fortsatt gnåler om Safari), så brukte jeg Firefox for opplasting de siste gangene, i tilfelle du hadde noe rett. Det er bare det at jeg ikke har hatt lignende problemer verken på andre fora eller i andre sammenhenger på nettet. Verken med Safari eller Firefox eller Mac. Kun her.

Men selvsagt, alle har jo hørt sannheten om at Mac er møkk. (ironi igjen)

Redigering: Nå, etter å ha fått lirt av meg litt frustrasjon mot deg og ditt Mac er møkk-prat, så gikk jeg inn på kontrollpanelet igjen. Denne gangen med Safari. Og jeg lastet opp min nye avatar. På 32 kb. Og den fungerte med det samme. I Safari. På en Mac. Så jeg tipper Øystein og co har gjort noen endringer i avatar-funksjonaliteten. Uten å konferere med Apple Support.

Så jepp, du hadde nok helt rett, Nettine, dette var et Mac-problem. (ironi nok en gang)
SeaLion,
Jeg har ikke sagt et ord om at "Mac er møkk". Uten at dette vedrører saken, så er min hjemme-desktop en iMac24" (og jeg har også en bœrbar MacBook Pro) - så da vet du litt om mine personlige preferanser.
Siden du hadde et problem - som jeg ikke hadde (heller ikke med din avatar), og siden det (fortsatt) er uklart hva problemet ditt skyltes, så foreslo jeg hva jeg skrev.
Det har tidligere vœrt noe problem relatert til Safari og animated gif - det er lenge side, jeg husker ikke detaljene. Erfaringsmessig så er tekniske forums som jeg foreslo, et rimelig bra alternativ for å søke etter "merkelige problemer" - der er ofte andre som tidligere har gjort samme erfaringene, og der foreligger også ofte en foreslått løsning.

Min egen avatar er også anim.gif, uten at jeg har opplevd disse problemene.
Det er fortsatt uklart for meg hva problemet ditt skyltes... men fint at det ble løst smile.gif

+Quote Post
SeaLion
post 23.12.08 - 17:10
Innlegg #12

Fast bruker

Sitat(Nettine @ 22.12.08 - 15:14) *
Min egen avatar er også anim.gif, uten at jeg har opplevd disse problemene.

Din består av kun 2 farger og er på kun 12 kb. Antagelig var det den lille filstørrelsen som reddet avataren din. Grensa var satt til 50 kb, men dette gjelder antagelig fortsatt kun for jpg, ikke animerte gif-er.

Min opprinnelige gif bruker jeg på et titalls ulike forum på nettet, og de fungerer alle sammen utmerket. Alle sammen er lastet opp med Safari, uten noen problemer. Det virket derfor som mine avatarproblemer var spesielle for dette forumet. At du da som "bedreviter" glatt frikjente dette forumet og henviste meg til et supportforum for Mac/Safari virket derfor ufattelig provoserende.

På det gamle forumet var det en ignoreringsfunksjon, og hadde det vært noe sånt på dette nye forumet, så hadde nok du havnet på min ignoreringsliste. dry.gif

Dette innlegget har vært redigert av SeaLion: 23.12.08 - 17:14

+Quote Post
Nettine
post 23.12.08 - 20:43
Innlegg #13

Fast bruker

Sitat(SeaLion @ 23.12.08 - 16:10) *
Din består av kun 2 farger og er på kun 12 kb. Antagelig var det den lille filstørrelsen som reddet avataren din. Grensa var satt til 50 kb, men dette gjelder antagelig fortsatt kun for jpg, ikke animerte gif-er.

Min opprinnelige gif bruker jeg på et titalls ulike forum på nettet, og de fungerer alle sammen utmerket. Alle sammen er lastet opp med Safari, uten noen problemer. Det virket derfor som mine avatarproblemer var spesielle for dette forumet. At du da som "bedreviter" glatt frikjente dette forumet og henviste meg til et supportforum for Mac/Safari virket derfor ufattelig provoserende.

På det gamle forumet var det en ignoreringsfunksjon, og hadde det vært noe sånt på dette nye forumet, så hadde nok du havnet på min ignoreringsliste. dry.gif

La meg oppsummere noe her:
Du skrev om forskjeller mellom bruk av Safari og Firefox.
Jeg testet dette, men hadde ikke samme erfaring som deg.
Bortsett fra at din avatar loop'et i Firefox men ikke i Safari (hos meg også).

Det jeg erfarte her, tilsa at der var problemer utover hva som eventuelt var relatert til størrelsen av filen (altså ikke bare relatert til forumet, eventuelt).
F.eks. at en animation ikke loop'er i Safari (men gjør dette i Firefox) er rapportert av mange.
Der er også rapportert mange forskjellige problemer relatert til Safari og anim.gif - og over flere år.
Her har du noen eksempler:
1 "...I’ve found out that Safari can’t handle the same animated gif as background for multiple elements, it will just animate one of them at the same time. On a project I’m currently working on my I ..."
2 "...I think I've uncoverd another animated GIF issue with Safari. I am trying to position an animated GIF in a DIV under another DIV containing a non-animated GIF. When the page initially loads, the z-index of the animated GIF is set correctly. But, once the animation starts, it rises to the top...."
3 "...I've got an issue where animated GIF ads delivered through phpPgAds 2.0.8-pr1 are not animating in Safari 2.x. Mozilla-based browsers on both platforms and IE on Windows both seem to work fine...."

I tillegg så vil du se forskjell i hastighet fra Firefox til Safari.
Forsøk å se dette samtidig (om du kan ta opp et vindu med Safari og et med Firefox, hvor begge viset dette bildet):
http://content.ytmnd.com/content/6/a/0/6a0...fa353ccd114.gif

Derfor foreslo jeg at du forsøkte et teknisk support-forum (og også skriver versjon for hvilket s/w du bruker)
Om du har funnet løsningen så kan det også vœre til hjelp for andre som måtte oppleve tilsvarende.
Hvorfor dette provoserende på deg, forstår jeg ikke - det var kun et velmenende forslag.

En kan ikke anta hvorfor ting ikke funker - der er helt konkrete forklaringer. [Og denne siste setningen vet jeg med 100% sikkerhet.]

+Quote Post
SeaLion
post 23.12.08 - 23:10
Innlegg #14

Fast bruker

Sitat(Nettine @ 23.12.08 - 19:43) *
La meg oppsummere noe her:
Du skrev om forskjeller mellom bruk av Safari og Firefox.

Og dermed regnet du med at jeg spurte kun om Safari? Selv ved opplasting via Firefox ble ikke hele fila lastet opp (den jeg lastet opp først var på 19 kb), dette rapporterte jeg. Fortsatt henviste du meg til et supportforum for Safari.

Fordi det ikke finnes en ignoreringsfunksjon på nyforumet, og fordi det snart er jul: La oss glemme hele greia, og være enige om at du kjørte deg fast i et blindspor du ikke klarte å komme deg ut i fra.

God jul!

+Quote Post
Nettine
post 24.12.08 - 01:48
Innlegg #15

Fast bruker

Sitat(SeaLion @ 23.12.08 - 22:10) *
Og dermed regnet du med at jeg spurte kun om Safari? Selv ved opplasting via Firefox ble ikke hele fila lastet opp (den jeg lastet opp først var på 19 kb), dette rapporterte jeg. Fortsatt henviste du meg til et supportforum for Safari.

Fordi det ikke finnes en ignoreringsfunksjon på nyforumet, og fordi det snart er jul: La oss glemme hele greia, og være enige om at du kjørte deg fast i et blindspor du ikke klarte å komme deg ut i fra.

God jul!

Neida, jeg bare så at jeg selv kunne laste dette (din avatar) opp/ned med Firefox, og skrev kun om mine erfaringer.
Om du ikke vil ha feedback, så ikke putt inn noe på dette forumet ;-)
Ellers regner jeg med du er lesekyndig og klarer selv å finne svaret på hva du spør om her.

Bruk av support-forum er også lœrerikt - da må du vœre langt karere i hva du definerer som problemer, inklusive versjoner av ditt s/w, og du må gi en klarere definisjon av problemet.

Riktig God Jul til deg også.

PS: Hvor ble det av avataren din?

Dette innlegget har vært redigert av Nettine: 24.12.08 - 01:49

+Quote Post
SeaLion
post 24.12.08 - 02:06
Innlegg #16

Fast bruker

Sitat(Nettine @ 24.12.08 - 00:48) *
PS: Hvor ble det av avataren din?

Jeg slettet den. Den siste versjonen fungerte noen dager, men så forsvant det ene laget etter det andre (også i Firefox), så da ga jeg opp hele avatargreia.

+Quote Post
Nettine
post 29.12.08 - 12:03
Innlegg #17

Fast bruker

Sitat(SeaLion @ 23.12.08 - 16:10) *
Det nœrmeste du kommer er "Blokkere bruker fra å sende deg beskjeder".
Jeg ser du satte "ned" min "rating" (23.12 16:15), etter leting for en "straff" for at jeg forsøkte å hjelpe deg. Jeg tror ikke dette bringer deg nœrmere løsningen på problemet ditt .

+Quote Post

Reply to this topicStart new topic
1 bruker(e) leser dette emnet (1 gjester og 0 uregistrerte brukere)
0 brukere:

Enkel visning Tiden er nå: 23.05.13 - 17:52 RSS