Debattforum

Velkommen ( Logg inn | Bli medlem )

2 Sider V   1 2 >  
Reply to this topicStart new topic
Vin i butikk
Avantgarde
post 15.08.03 - 00:08
Innlegg #1

Fast bruker

Gruppe: Registrert bruker
Ble medlem: 26.06.2002
Bruker nr.: 5 945

Få rusbrusen tilbake til polet og send vin ut til butikkene. Vin er kultur og i mange tilfeller også medisin. Rusbrusen har kun til hensikt å få folk fulle!!

Alkoholpolitikken bør handle om her en konsum. Det er et evig mas om mengde når det kommer til alkohol. Er virkelig et glass rødvin mer skadelig enn en flaske øl? Hvis svaret er "nei", hvorfor må vi da kjøpe vin på vinmonopolet? Øl inneholder i tillegg maltose som gjør oss fete!!
Go to the top of the page

+Quote Post
Sharky
post 19.09.03 - 16:08
Innlegg #2

Ble medlem: 19.09.2003
Bruker nr.: 13 710

Er ikke rusbrus og vin det samme?

+Quote Post
Riff
post 29.09.03 - 19:23
Innlegg #3

Fast bruker

Ble medlem: 13.02.2003
Bruker nr.: 10 578

Sitat
Opprinnelig skrevet av Avantgarde
Vin er kultur

Det kommer nå an på hvordan man nyter det.

+Quote Post
Avantgarde
post 30.09.03 - 17:25
Innlegg #4

Fast bruker

Ble medlem: 26.06.2002
Bruker nr.: 5 945

Sitat
Opprinnelig skrevet av Sharky

Jeg vet ikke hva som er riktig definisjon, men jeg har aldri smakt rødvin med kullsyre.

+Quote Post
Uregistrert-croese1@frisurf_*
post 23.10.03 - 11:46
Innlegg #5

Uregistrerte brukere

Sitat
Jeg vet ikke hva som er riktig definisjon, men jeg har aldri smakt rødvin med kullsyre.

Vi sier at Norge er et fritt land hvor vi kan velge selv. Men det kan vi ikke med vin/sprit. Ikke hvor og når vi kan kjøpe det. Butikker er ikke annsvarlige for hva vi kjøper. Det er vi mennesker selv. Se i Danmark. De er ikke fulle hele tiden bare fordi det er mulig å kjøpe vin i butikker. At de har mer problemer med alkehollisme er at ansvar som må ligge på oss brukere. Basta.

+Quote Post
ingrid89
post 23.10.03 - 16:49
Innlegg #6

Fast bruker

Ble medlem: 12.02.2003
Bruker nr.: 10 560

Sitat
Opprinnelig skrevet av croese1@frisurf
Vi sier at Norge er et fritt land hvor vi kan velge selv. Men det kan vi ikke med vin/sprit. Ikke hvor og når vi kan kjøpe det. Butikker er ikke annsvarlige for hva vi kjøper. Det er vi mennesker selv. Se i Danmark. De er ikke fulle hele tiden bare fordi det er mulig å kjøpe vin i butikker. At de har mer problemer med alkehollisme er at ansvar som må ligge på oss brukere. Basta.

Så alle ungdommene som er så utrolig dumme og kjøper rusbrus o.l. skal ta alt ansvaret selv? Jeg vet at de burde ha mesteparten av skylda, men de som sitter bak kassa og bare lar 13-14-åringer kjøpe hva de vil burde det jo gjøres noe med, men som aldri skjer. Derfor syns jeg alt alkoholholdig skulle holdt seg hjemme på polet!

+Quote Post
Kristianne
post 02.11.03 - 14:24
Innlegg #7

Fast bruker

Ble medlem: 26.05.2003
Bruker nr.: 12 462

Først av alt - den litt naive forestillingen politikere har om tilgang til alkohol.
Jeg hadde mine barndom og ungdom i et fiskevær nordpå. Nærmeste polutsalg var i Bodø - avstand: 4 timers reise med hurtigruten hver vei.
Nærmeste ølutsalg var en strabasiøs reise med lokalbåt eller eventuelt 1-1/2 time med hurtigruten!
Vel - la oss si at tilgangen til "lovlig" alkohol var mer enn begrenset!
Nå tror selvfølgelig enkelte at vi levde et asketisk liv uten fyll og spetakkel, uten alt dette forferdelige som kan skje hvis en er så modig at man tar en drink?
Niks - tilgangen på hjemmelaget vin, øl og HB var mere enn tilstrekkelig til å dekke ethvert behov.
Hvis en da en sjelden gang skulle vise seg var det å ta telefonen fatt - bestille en sending.
Vinmonopolet sendte fraktfritt hvis en bestilte 4 flasker eller mere-ergo var det jo idiotisk å bestille mindre.
Ølkassene kom med lokalbåten. En bestilte ikke 1 flaske øl - det ville jo være mere enn latterlig.
Resultat: fritt frem for all hjemmeproduksjon - ingen følte at de gjorde noe kriminelt - nei dette var en logisk følge av alkohol-politikken. I byene kunne alle stikke innom å kjøpe en flaske øl eller vin - mens vi uskyldige lam ute i distriktene selvfølgelig måtte beskyttes med alle midler.

Ha en god dag!!

+Quote Post
trixi
post 02.11.03 - 20:57
Innlegg #8

Fast bruker

Ble medlem: 20.11.2002
Bruker nr.: 8 821

Ja du Kristianne,der traff du spikeren på hodet ;o)

Og det er litt komisk å høre disse anti-alkohol-politikerne si at det er en nedgang i bruk av alkohol blandt innbyggerne.
For å si en slik ting må de nødvendigvis VITE hvor mange liter som svelges unna av smuglervarer,hjemmelagd vin, taxfree
kvoter, Harry-tur dråper og HB...og det vet de jo ikke.

Men hvorvidt vin og rusbrus hører hjemme i nærbutikken, side om side med snackshylla, blir allikevel en litt annen setting.
Man kunne jo tenke seg en Post-i-butikk ordning på steder uten polutsalg for å "få has" på HB og smuglervarer .
Alltså en egen kasse som solgte øl,vin,rusbrus og tok imot bestilling på sprit.

+Quote Post
croese
post 21.12.03 - 01:36
Innlegg #9

Ble medlem: 21.12.2003
Bruker nr.: 15 270

Når det gjelder mange andre ting i landet vårt så skal det være så fritt frem at dete atte, så med vin og øl syntes jeg det bør få være mulig å kjøpe det til samme tider som andre varer. At kan bli lettere for ungom å kjøpe MÅ være foreldre ansvar å oppdra de til å ha rett holdning til den slags varer.

+Quote Post
EiBee
post 19.02.04 - 11:34
Innlegg #10

Fast bruker

Ble medlem: 10.03.2003
Bruker nr.: 11 135

Sitat
Opprinnelig skrevet av croese
Når det gjelder mange andre ting i landet vårt så skal det være så fritt frem at dete atte, så med vin og øl syntes jeg det bør få være mulig å kjøpe det til samme tider som andre varer. At kan bli lettere for ungom å kjøpe MÅ være foreldre ansvar å oppdra de til å ha rett holdning til den slags varer.

Ikke for at jeg er enig i den første delen av innlegget ditt, men den andre delen må jeg si er utrolig bra!!! Foreldre har et utrolig stort ansvar for å oppdra barn og unge til å få gode holdninger til rusmidler generelt! Være seg om disse rusmidlene er enkle eller vansklige å få fatt i!

+Quote Post
BadNews
post 26.04.04 - 14:13
Innlegg #11

Aktiv bruker

Ble medlem: 23.04.2004
Bruker nr.: 17 720

Godt innlegg Kristianne! Der har du sakens kjerne.
Det er snakk om tilgjengelighet. Det blir noe unaturlig ved det hele om du må ut på ekspedisjon for å få fatt i en flaske vin eller noen øl. Noe som igjen har mye å si for holdningene til alkohol generelt.

Jeg synes Trixi`s forslag om en slags "Post-i-butikk" langt på vei er løsningen.
Hva med å få en mini-pol avdeling i dagligvare butikkene, komplett med egen ekspeditør og lister fra Bestillingsutvalget??
Da hadde vi fått øket både tilgjengelighet og kontroll, eller hva?

+Quote Post
Kristianne
post 30.07.04 - 10:00
Innlegg #12

Fast bruker

Sitat
Opprinnelig skrevet av croese

Jeg hadde et innlegg tidligere her.

Nå kommer omsider konklusjonen:

Det er uhyre naivt å tro at fordi den lovlig tilgangen til
alkohol blir begrenset så drikker folk mindre.

De som vil ha alkohol - uansett alder - får tak i det uansett.
En stor del av det blir da ulovlig - smugling og hjemme-
produksjon eller at andre kjøper for dem.

Restriksjonene rammer faktisk mest de som har et normalt
forhold til alkohol og ganske enkelt ønsker å kjøpe en flaske
vin eller to uten å kjøre 16 mil.

Jeg er overholdet ikke forundret over at enkelte går amok
hvis vanskelighetene med å få tak i sakene blir for store.
De vet jo ikke når neste mulighet kommer -.
Vel, dette er vel satt på spissen, men det er litt sannhet i
det. La meg bare si at mange års observasjoner ligger
til grunn for akkurat den tanken.

Nå kan vi kjøpe øl i de fleste daglibutikker. Siden jeg ikke
liker øl ville det være hyggelig om jeg kunne kjøpe en
flaske vin der også!

+Quote Post
jjkoggan
post 30.07.04 - 17:51
Innlegg #13

Fast bruker

Ble medlem: 16.02.2004
Bruker nr.: 16 454

Gjelder det med gevaer og narkotika ogsaa? Hvis folk faar tak i det uansett.

+Quote Post
Kristianne
post 30.07.04 - 21:32
Innlegg #14

Fast bruker

Sitat
Opprinnelig skrevet av jjkoggan

Gjelder det med gevaer og narkotika ogsaa? Hvis folk faar tak i det uansett.

Faktisk så får de som er inne i akkurat det tak i både
våpen og narkotika.
Et trist faktum.

Dette gjelder altså øl og vin.
Begge har et relativt lavt alkoholinnhold. Og siden
salg av alkohol ikke er kriminelt når det skjer under
ordnede forhold kan jeg ikke se relasjonen til
våpen og narkotika???

+Quote Post
janecke
post 03.08.04 - 01:45
Innlegg #15

Fast bruker

Ble medlem: 22.04.2004
Bruker nr.: 17 694

Synes det er helt i orden med vinmonopol, men det er ikke riktig at det skal være så vanskelig å få tak i god vin ute i distriktene. På samme måte som matvarebutikker nå driver både post og apotek, kan det også utvides til å gjelde alkohol. Problemet blir vareutvalget, som blir veldig begrenset i forhold til Vinmonopolet. Jeg må si at utvalg og varekunnskap på "polet" er veldig bra, og det er ikke lett å komme opp på dette nivå. Har vært i vinsjapper rundt i Europa, og det er ikke noe sted jeg har sett et slikt utvalg som på "polet". Det er bedre at folk får tak i skikkelige varer så en slipper å ta til takke med dårlig hjemmebrent og metanolen.

+Quote Post
janecke
post 03.08.04 - 01:47
Innlegg #16

Fast bruker

Ble medlem: 22.04.2004
Bruker nr.: 17 694

Sitat
Opprinnelig skrevet av Sharky

Rusbrus er ferdigblandet "drink", dvs brennevin med blandevann.
Vin er vin, ikke oppblandet med noe.

+Quote Post
liberal
post 04.11.04 - 22:12
Innlegg #17

Ble medlem: 04.11.2004
Bruker nr.: 21 017

Sitat
Få rusbrusen tilbake til polet og send vin ut til butikkene. Vin er kultur og i mange tilfeller også medisin. Rusbrusen har kun til hensikt å få folk fulle!!

Alkoholpolitikken bør handle om her en konsum. Det er et evig mas om mengde når det kommer til alkohol. Er virkelig et glass rødvin mer skadelig enn en flaske øl? Hvis svaret er "nei", hvorfor må vi da kjøpe vin på vinmonopolet? Øl inneholder i tillegg maltose som gjør oss fete!!

Om jeg vil drikke rusbrus eller vin eller sprit må no jeg få velge det selv, hvorfor skal din mening besteme om jeg skal få lov til å kjøpe brennevin,øl,rusbrus eller vin 24 timer. vi må få lov til å bestemme selv hva vi vill gjøre, og ta mere annsvar for hva vi gjør, vi kan ikke latt staten eller noen andre bestemme hva vi skal gjøre heletiden.

+Quote Post
mikmarl
post 28.11.04 - 23:11
Innlegg #18

Aktiv bruker

Ble medlem: 02.10.2004
Bruker nr.: 20 435

Mener vin og andre alkoholholdige drikker hører hjemme på polet! Det er statens ansvar å i allefall ha en prinsipiell negativ holdning til alkohol, når vi vet hvilke skader disse drikkene kan medføre!

HB og smuglevarer er allerede ulovlig; og jeg ser derfor ingen grunn til at alkoholsalg ikke burde være kontrolert. Om det er kontrolert i butikk eller i egne utsalg er vel det samme for kunden.

Forskjellen er derimot stor for butikkeierne, som kan tjene mye penger på disse varene - ingen anklager dem for høye priser på alkohol, det er jo statens skyld!

Tror polsalg vil føre til at lovene om salg av alkohol nøyere blir overholdt, og at statens forbud gir et inntrykk til folk flest om en negativ holdning til alkohol.

+Quote Post
Rocketor77
post 17.12.04 - 14:41
Innlegg #19

Ble medlem: 17.10.2004
Bruker nr.: 20 701

Vin/Heroin

For å kjøpe vin i dag er det en rekke kriterier du må oppfylle.
1. Du må være fylt 18 år
2. Du må være nykter
3. Du må Møte opp på spesielle steder, på spesielle tider ( Polet i åpningstiden)
4. Du må ha penger
Dette og en rekke andre kriterier må oppfylles for å kunne anskaffe seg vin,
Hva med Narkotika ?
1. Selgeren må ha en viss tro på at du i mer eller mindre nærmere tid vil være i stand til å gjøre opp for deg.

Dette er stort sett det eneste som skal til for å skaffe bli i besittelse av narkotiske stoffer i dagens samfunn.

La oss for guds skyld bruke all vår energi på å få stoppet denne forferdelige rødvinene, før den forgifter hele vårt folk………

( Til eventuelt fanatiske avholdsfolk, det siste avsnittet var ment ironisk)

+Quote Post
mikmarl
post 17.12.04 - 22:39
Innlegg #20

Aktiv bruker

Ble medlem: 02.10.2004
Bruker nr.: 20 435

Jeg vet også at det mange steder er enklere å handle narkotika enn vin for mindreårige, men det jeg mener er at staten har plikt på seg til å innta en sunn holdning ovenfor alle typer rusmidler. Derfor ser jeg ingen problemer med at alkoholholdige drikker blir solgt fra egne utsalg, monopoler, som for min del gjerne må ha enerett på salg av røyk også. Det vil føre til at staen, i tillegg til å sitte igjen med avgiftene, vil tjene på overskudd fra salget. Disse pengen kan så brukes til å forebygge narkotikamisbruk, eller andre skadelige rusmidler solgt utenom de statlige utsalgene.

Når staten tillater at slkoholholdige drikker og andre rusmidler blir solgt fra dagligvarebutikken, er de med på å påvirke folks meninger og oppfatninger av dem - rusmidlene blir "legalisert", og skadevirkningene av dem forminskes og "avalvoriseres".

Mvh
Martin

+Quote Post

2 Sider V   1 2 >
Reply to this topicStart new topic
1 bruker(e) leser dette emnet (1 gjester og 0 uregistrerte brukere)
0 brukere:

Enkel visning Tiden er nå: 24.05.13 - 01:25 RSS