Debattforum

Velkommen ( Logg inn | Bli medlem )

> Gå til nettsiden

nrk.no/humor

2 Sider V   1 2 >  
Reply to this topicStart new topic
Knuts brannfakkel #10: "Pul deg"?
Knut Nærum
post 30.03.05 - 13:18
Innlegg #1

Aktiv bruker

Gruppe: Registrert bruker
Ble medlem: 18.01.2005
Bruker nr.: 22 807

”PUL DEG”? TROR IKKE DET, GITT

Engelsk har korte og praktiske fraser som ”fuck you” og ”piss off”. På norsk sier vi heller ”dra til helvete”. Vi bruker fem stavelser der engelsktalende nøyer seg med to, og selv da klarer vi ikke å knytte oppfordringen til kroppslige funksjoner, det går mer i religiøse begreper.

Er vi en nasjon av omstendelige grublere? Eller kan det gjøres kortere, også på norsk?

Knut Nærum
Go to the top of the page

+Quote Post
Sally_Mace
post 31.03.05 - 00:34
Innlegg #2

Fast bruker

Ble medlem: 05.09.2004
Bruker nr.: 19 963

Skjønner ikke hva du snakker om. Der jeg kommer fra er „pul dæ" laangt mer utbredt enn „dra til helvete" f.eks. =)

+Quote Post
Good4u
post 31.03.05 - 16:18
Innlegg #3

Ble medlem: 31.03.2005
Bruker nr.: 24 346

Tiss av!

+Quote Post
mrFixiT
post 31.03.05 - 16:25
Innlegg #4

Bruker nr.: 24 347

Her i nord flyr ddet fullt av tostavelses-fornærmelser vær eneste helg.
F.eks "stekk av!", "sug me!" og "mor di!" (den siste vet jeg ikke helt om går under fornærmelse men tar den med uansett). Dette har nok sammenknytning med det relativt høye inntaket av alkohol, som gjør det vanskelig og fremme velartikulerte setninger sent på natta.

+Quote Post
Goober_Fraggel
post 31.03.05 - 17:27
Innlegg #5

Ble medlem: 18.09.2004
Bruker nr.: 20 186

"Brenn", kort for "Brenn i helvette", brukes her i Bodø.

+Quote Post
ZimZy
post 31.03.05 - 20:34
Innlegg #6

Bruker nr.: 24 353

Jeg er ganske enig med deg der Knut, har lenge undret på hvorfor de fleste engelske sjelsord og uttrykk er basert på kroppslige funksjoner mens norske er relatert noe religiøst. Kan vell egentlig si at det er greit for min del, vil heller si "****" enn "Fuck".

Syns ikke det skal gjøres mye kortere, det er mange som ofte prøver å gjøre ting korte men de forsvinner ganske fort igjen. Vet ikke om jeg har noen eksempler på dette siden forkortelsene er stort sett glemt. Bortsett fra "'kjeft" som skal være kort for "hold kjeften a". Hvorfor forandre på noe som allerede funker så bra? Selvom det norkse språlet blir mer og mer påvirket av det engelske trenger vi ikke forandre sjelsordene våre etter engelske rettningslinjer. Da syns jeg vi heller kan bruke de engelske.

+Quote Post
barx
post 01.04.05 - 10:10
Innlegg #7

Ble medlem: 01.04.2005
Bruker nr.: 24 386

"fuck you" er eeeelendig bannskap... ikkje
minst fordi engelsktalende knapt greier
å si noe annet. nei, takke meg te "helvetes ...",
"faans ...", "hestkuk" osv.

+Quote Post
Good4u
post 01.04.05 - 12:59
Innlegg #8

Bruker nr.: 24 346

Hvis du ikke visste det så er "hestkuk" ikke et banneord, men et koselig ord. Det vet vel alle som har sett Team Antonsen. Men pass på å ikke utnytte ordets positive kraft...

+Quote Post
Aegidius
post 01.04.05 - 13:57
Innlegg #9

Ble medlem: 13.06.2003
Bruker nr.: 12 751

Sitat
Opprinnelig skrevet av Knut Nærum
Engelsk har korte og praktiske fraser som ?fuck you? og ?piss off?.

Hva gjelder kroppsfunksjoner og mangel på bruk av disse i norsk bannskap så driter du på leggen, min gode mann. Engelsktalende kan faktisk ta de to eneste kraftuttrykkene de har og stikke dem så langt opp i brunøyet at det blir trangere under hatten på dem.
Strengt tatt burde jeg ta fart og drite syltynt i hele denne diskusjonen, som mer og mer begynner å fortegne seg som det reneste mig. Eller pisspreik, om du vil.

Jeg vil heller ha lange lekser og utskjelling etter noter, og med personlig preg enn masseproduserte korte, utvanna uttrykk av typen "kopuler deg".

Så kanskje vi er en nasjon av omstendelige grublere. Dette innlegget tyder vel på at enkelte av oss i hvert fall er det.

+Quote Post
SunZ
post 03.04.05 - 20:58
Innlegg #10

Ble medlem: 28.01.2005
Bruker nr.: 23 026

Steike faan i Hælvete satan !! hørte jeg en som sa her endag

+Quote Post
gnomtarm
post 04.04.05 - 20:44
Innlegg #11

Ble medlem: 03.02.2005
Bruker nr.: 23 187

på mitt hjemsted,en over middels stor by på den norske vestkyst, har banningen utartet til en slags hysterisk massebevegelse. Tidvis fylles gatene med mennesker,iført røde gevanter,og de skriker BRAAAAAN!Vet ikke helt hva som menes med dette,jeg foretrkker å sitte trygt bak gardinen og løse kryssord,denne gemene hop tør jeg ikke frekventere.
Kan noen kanskje hjelpe med å finne ut hva denne underlige adferd skylles? Dreier det seg om en ny, fundamentalistisk sekt?

+Quote Post
claudiawakim
post 07.04.05 - 18:48
Innlegg #12

Ble medlem: 07.11.2003
Bruker nr.: 14 552

"tsktsk" - er et übereffektivt utrykk spør du meg! - i utspekulert kombinasjon med lyden der du slår tungespissen mot ganens fremre del...også denne formen for hvisling mellom tennene i undermunnen..".hsssshss,"
Den første lyden er forøvrig i merkbar grad utbredt blandt enkelte grupperinger av våre nye landsmenn, som tilsynelatende morer seg med tvetydige og frekke fornærmelser i form av lyder vi har sluttet å bruke, og dermed finner oss mer eller mindre betuttet i.

Claud.

+Quote Post
mrFixiT
post 22.04.05 - 08:59
Innlegg #13

Bruker nr.: 24 347

Sitat
Opprinnelig skrevet av claudiawakim
...
Den første lyden er forøvrig i merkbar grad utbredt blandt enkelte grupperinger av våre nye landsmenn, som tilsynelatende morer seg med tvetydige og frekke fornærmelser i form av lyder vi har sluttet å bruke, og dermed finner oss mer eller mindre betuttet i.

Claud.

Men jeg tror nå ikke en av våre nye og tildels svært så farverike landsmenn hadde blitt noe mindre betuttet selv, hadde du slengt ei bemerking som " dinn førr-sletra oterpong" tilbake...
Er litt enig med Aegidius jeg, vil heller ha noe med personlig særpreg jeg!

PS! problemet er vel at man ikke har tid til grubling når man trenger kraftsalvene, og derfor kan en ofte høre noe sånt som: **** i hælvetes fan fan fan, ehhhh, fan...

+Quote Post
Elisa
post 27.04.05 - 22:40
Innlegg #14

Ble medlem: 27.04.2005
Bruker nr.: 24 935

Jobber på ungdomsskole, og ungdommen har klart dette med "stil". Ikke sjelden runger det gjennom gangene: "SUG DEG!" eller "MORA DI!" som forkortelse for "gå å pul mora di!"

Så det er nok bare den "eldre" generasjonen som ligger litt etter...:-P

+Quote Post
apples
post 29.04.05 - 21:36
Innlegg #15

Ble medlem: 24.02.2005
Bruker nr.: 23 624

Jeg har alltid syntes banning på norsk høres merkelig ut, mens på engelsk er det en mer naturlig del av språket...

Dersom noen sa "mor di" til meg (hadde vært litt merkelig å si til en jente...) så hadde jeg forstått at det ikke akkurat var noe positivt men ville heller spurt vedkommende hva han/hun ville min mor. Greit at det er en forkortelse, og at man forstår den, men det høres bare dumt ut.

Og ikke kan jeg skylde på at jeg er i den "eldre" generasjon heller...

+Quote Post
Sheenaca
post 01.05.05 - 00:17
Innlegg #16

Fast bruker

Ble medlem: 22.04.2003
Bruker nr.: 11 922

Ettersom en overveldende del av dem som bruker uttrykket fuck you mener at fucking er en positiv ting (noe de bruker halve dagen på å tenke på og forsøke å få til) har jeg alltid ment at fuck you er rimelig idiotisk bannskap.

+Quote Post
runestav
post 15.06.05 - 20:27
Innlegg #17

Fast bruker

Ble medlem: 22.01.2004
Bruker nr.: 15 591

Når situasjonen krever STORE bokstaver holder det ikke å uttale noen utslitte småord av tvilsomt, utenlandsk opphav. Det er da på sin plass med en malende beskrivelse av hva man ønsker måtte vederfares den eller det som forårsaket elendigheten.

+Quote Post
Sheenaca
post 20.07.05 - 01:54
Innlegg #18

Fast bruker

Ble medlem: 22.04.2003
Bruker nr.: 11 922

Sitat
Opprinnelig skrevet av apples
Dersom noen sa "mor di" til meg (hadde vært litt merkelig å si til en jente...) så hadde jeg forstått at det ikke akkurat var noe positivt men ville heller spurt vedkommende hva han/hun ville min mor. Greit at det er en forkortelse, og at man forstår den, men det høres bare dumt ut.

Jeg er nå fullstendig enig i at "mor di" er mer enn bare litt smådumt...

Men det er fullt brukbart til jenter også, hos oss betyr forkortelsen nemlig "mor di e en mann!" (eller "marnn" blir det vel egentlig, når jeg uansett er i gang med dialektskriving).

Og det er jo noe som er fantastisk saklig i de fleste tilfeller...

+Quote Post
Pablo Punani
post 04.10.05 - 12:07
Innlegg #19

Ble medlem: 04.10.2005
Bruker nr.: 27 293

Selv bruker jeg ofte "sug lut"

+Quote Post
Hjalte
post 04.10.05 - 15:31
Innlegg #20

Ble medlem: 04.10.2005
Bruker nr.: 27 305

Fint at vi har lange og omstendelige bannskaps-fraser her på berget. Det må da være litt terskel for å ta bannskapen i bruk. - desto mer krafttfull vil den virke når man først gjør det.
I engelsktalende land strør de om seg med fuck og suck uten at det ligger så mye mening bak.
Det har forresten slått meg at de, spesielt amerikanerne da må ha et svært betent forhold til sex-livet. Puling (fucking) som de fleste nordmenn ser på som noe flott er for dem et skjellsord. ”My wife sucks” kan man høre en amerikaner beklage seg. Stakkars mann! De fleste nordmenn (menn altså) ville være lykkelig med en kone som suger!

+Quote Post

2 Sider V   1 2 >
Reply to this topicStart new topic
1 bruker(e) leser dette emnet (1 gjester og 0 uregistrerte brukere)
0 brukere:

Enkel visning Tiden er nå: 21.05.13 - 23:27 RSS