Debattforum

Velkommen ( Logg inn | Bli medlem )

Reply to this topicStart new topic
Sjokoladeavgiften
NRK Underholdnin...
post 15.07.03 - 15:33
Innlegg #1

Fast bruker

Gruppe: Administrator
Ble medlem: 21.11.2001
Bruker nr.: 1 629

Sjokoladebransjen ønsker å fjerne sjokolade- og sukkeravgiften, som årlig utgjør nesten 900 millioner kroner på statsbudsjettet, fordi de mener avgiften fungerer ulogisk. Samtidig utvikler stadig flere nordmenn sukkersyke og fedme som følge av overforbruk av sukkerholdige varer.

Hva mener du? Skriv din mening her.
Go to the top of the page

+Quote Post
nihil
post 15.07.03 - 15:46
Innlegg #2

Fast bruker

Gruppe: Registrert bruker
Ble medlem: 03.02.2002
Bruker nr.: 2 728

Butikkene kommer ikke til aa sette ned prisen paa sjokolade uansett, de vil bare beregne seg stoerre fortjeneste. Dessuten synes de fleste at ti kroner er en fin pris paa en kjempegod sjokolade.
Hvis sjokolade hadde blitt betraktelig billigere ville jeg spist enorme mengder konfekt, med alle de problemer det hadde medfoert.

+Quote Post
Lasso
post 15.07.03 - 19:08
Innlegg #3

Ble medlem: 26.05.2003
Bruker nr.: 12 465

Hvis det er sånn at folk slutter å kjøpe sjokolade hvis den koster tre kroner mer, synes jeg egentlig man burde bruke avgiften litt mer aktivt.

Flytt hele avgiftspotten over på de dårligste kokesjokoladene, konjakkulene, Lohengrin, Kongen av Danmark og "godis"-påleggene Banos og Milky Way.

+Quote Post
Bjortolf
post 15.07.03 - 19:50
Innlegg #4

Ble medlem: 15.07.2003
Bruker nr.: 13 037

Jeg synes at kun 15 kroner per kilo i avgift på sjokolade er uhørt. Her i Norge er det lang tradisjon for å innføre skyhøye avgifter på alt som er skadelig og/eller godt. Til sammenligning er det over 300 kroner i avgifter per kilo konjakk og cirka 2300 kroner i avgift per kilo sigaretter. Å øke skjokoladeavgiften, eller aller helst lage en ny norsk "særavgift på varer med høyt sukkernivå som smaker veldig godt", er god norsk kulturpolitikk. Det er uhørt at det ikke har blitt gjort noe med denne saken før. Får håpe at Valgerd Svarstad Haugland og Kristin Krohn-Devold gjør noe med saken.

+Quote Post
Sheenaca
post 15.07.03 - 20:02
Innlegg #5

Fast bruker

Ble medlem: 22.04.2003
Bruker nr.: 11 922

...også setter vi opp prisen på tobakk i samme slengen.

Jeg foreslår 50% økning på hver.

+Quote Post
Knut Roar
post 15.07.03 - 21:30
Innlegg #6

Ble medlem: 01.10.2002
Bruker nr.: 7 594

I alle debatter med politiker, nå også i kveld. Når det dreier seg om økonomi. Greier de ustanselig å gi inntrykk av at da vil syke, eldre og skoler lide om man kutter avgifter. Er det ikke mulig å kutte avgifter uten at det skal gå utover disse grupper?
Det er utrolig å ikke kunne være mer oppfinnsom.
Politikere skjep dere. Vi har hørt denne leksa hundrevis av ganger,

+Quote Post
Robert Aksland
post 15.07.03 - 21:30
Innlegg #7

Ble medlem: 03.07.2003
Bruker nr.: 12 972

I Norge betaler staten regningen om du havner på sykehus. Dermed er ingenting mer naturlig enn at regningen betales i form av avgifter på de varene som medfører helserisiko. Sjokolade er et slikt produkt, og må derfor ha avgift.

Nå er enkelte typer sjokolade sunnere enn andre, og dersom avgiften skal endres, måtte det blitt en vurdering av hvert produkt basert på innholdet av kunstige stoffer, sukker og andre ting som er usunt i for store inntak.

+Quote Post
Erik Lie
post 15.07.03 - 21:36
Innlegg #8

Bruker nr.: 13 040

Riktignok er ikke sjokolade luksus lenger. Men jeg syns nok at vi bør beholde sjokoladeavgiften allikevel. Alle vet at sjokolade er fryktelig skadelig for tennene.

Toalettpapiravgiften derimot. Den kan politikerne ta og tørke seg med der du veit.

Vennlig hilsen
Erik Lie

+Quote Post
Maculf
post 15.07.03 - 21:47
Innlegg #9

Bruker nr.: 13 039

Det er ingen ting som forbauser meg når det gjelder avgifter i dette landet. Vi betaler jo snart like mye i avgifter som i skatt. Skal det bygges en veistump, så er det bompenger med en gang. Det må vi jo bare akseptere for å få råd til alle fellesgodene, sies det.

Hvorfor blir da fellesgodene dårligere og dårligere? Det skjæres ned for fote på alle sektorer! Arbeidsplasser raseres, unna for unna! Ungene får snart ikke viskelær på skolen! Foreldrene må organisere dugnader for å få maling på veggene, rydde i skolegården innsamlingsaksjoner for at ungene skal få seg en klassetur. Jeg kunne ramset opp i det uendelige, men jeg skal begrense meg her.

Kan dere økonomer som styrer økonomien i dette landet forklare hvorfor svenskene er så mye flinkere enn oss? Veiene holder høy standard over HELE Sverige. Ikke nok med det, det er meget velstelt langs veiene med beplantning og meget god skilting over alt. Jeg har kjørt mye i Sverige opp gjennom årene og det rare er at jeg aldri har sett en enste bomvei!

På skolene er det på samme måte, like velstelt og strømlijeformet med mye grøntarealer, beplantninger aktivetetsoråder m.m. Barna har t.o.m. egen kantine hvor de får frokost og lunsj i løpet av skoledagen. Ungene MÅ jo bare trives under slike forhold!

Hvor henter svenskene pengene i fra? De har jo ikke noe olje, så da må jo de ha et skyhøyt avgiftsnivå!!!

Leif-Erik Andreassen

+Quote Post
Karstein
post 15.07.03 - 22:09
Innlegg #10

Bruker nr.: 13 043

Det er flere tusen byråkrater som lever av dette. Vi kan ikke sende dem ut i arbeidsølshet.

+Quote Post
Pårsje
post 15.07.03 - 22:14
Innlegg #11

Bruker nr.: 13 042

Det er vel ikke første gangen dette blir diskutert......?!?!?!?! Men det blir jo ikke gjordt NOE allikevel av de folkevalgte, de lesser bare på med mer avgifter. Har ikke Norge en oljekonto som det renner inn penger på? Hva går egentlig disse pengene til? U - hjelp (og opera - hus)?? Kanskje begynne å tenke litt! Greit at vi har er ansvar for om - verdenen, men vi har vel et ansvar for oss selv også?!? Kan vi ikke bruke endel av disse pengene på veier, skoler, eldreomsorg osv. osv.? Men her henter de inn penger i form av skatter og avgifter. Vi er et så rikt land at vi ikke trenger ALLE avgiftene!!!!
Men å diskutere dette er vel som å stange i ende - veggen.... GOD SOMMER!!!!

+Quote Post
Donnie
post 16.07.03 - 16:39
Innlegg #12

Bruker nr.: 13 044

Få den vekk!

at den norske stat i det heletatt har satt en av gift på sjokolade *in the first place* er latterlig!

Hva blir det neste?

Om det er folk i amerika som dør av fedme fordi de spiser for mye sjokolade, er det jo disse enkelt personene som har et problem å ikke vi...

Det norske folk må da få spise så mye sjokolade de bare vill uten at staten skal komme inn å blande seg.

folk flest klarer jo å berengne sitt eget sjokolade-forbruk.

+Quote Post

Reply to this topicStart new topic
1 bruker(e) leser dette emnet (1 gjester og 0 uregistrerte brukere)
0 brukere:

Enkel visning Tiden er nå: 19.05.13 - 13:35 RSS