Problemer Med Nytt Debattforum |
Velkommen ( Logg inn | Bli medlem )
![]() ![]() |
Problemer Med Nytt Debattforum |
19.11.08 - 16:39
|
|
|
Fast bruker Gruppe: Administrator Innlegg: 406 Ble medlem: 24.04.2001 Bruker nr.: 1 |
Har du problemer med å bruke det nye debattforumet vårt kan du skrive dette i denne tråden, så skal vi hjelpe så godt vi kan.
Ved innloggingsproblemer, ta gjerne en titt på hjelpesidene for dette Ved fortsatt problemer med innlogging kan dere også sende en e-post til nettdebatt@nrk.no |
|
|
|
23.06.09 - 20:34
|
|
|
Fast bruker Gruppe: Registrert bruker Innlegg: 1 146 Ble medlem: 02.03.2006 Fra: fjellene Bruker nr.: 30 726 |
Etterat de reklamegreiene ble lagt inn på disse sidene, har NRKs debattsider ofte krasjet med programmene i datamaskina mi så absolutt alt har låst seg slik at jeg må slå av maskina manuelt og starte på nytt. Det skjer gjennomsnittlig 3-4 ganger i uka.
Jeg har sålangt med nåværende programmer og nåværende maskin ikke opplevd det samme med noen andre nettsider jeg besøker. |
|
|
|
25.06.09 - 11:21
|
|
|
Fast bruker Gruppe: Administrator Innlegg: 406 Ble medlem: 24.04.2001 Bruker nr.: 1 |
Jeg vil tro at årsaken da ligger i formatene på reklamene, f.eks flash.
Et godt tips er å ha siste versjon. Uten mer spesifikke feilmeldinger eller detaljer er det vanskelig å feilsøke. |
|
|
|
18.07.09 - 00:53
|
|
|
Fast bruker Gruppe: Registrert bruker Innlegg: 1 146 Ble medlem: 02.03.2006 Fra: fjellene Bruker nr.: 30 726 |
Nå har det faktisk gått atskillig bedre de 2-3 siste ukene, uten at jeg har gjort noen spesifikke tiltak.
|
|
|
|
18.07.09 - 17:23
|
|
|
Fast bruker Gruppe: Registrert bruker Innlegg: 1 348 Ble medlem: 29.10.2001 Bruker nr.: 697 |
Har de samme problemer. Maskinen låser seg gradvis når jeg går inn på debattforum.
Etterhvert stopper alt og jeg må slå av hele maskinen. Dette problemet oppstår bare når jeg er inne på debattforum. Opplever det ikke på andre steder. |
|
|
|
22.07.09 - 04:12
|
|
|
Fast bruker Gruppe: Registrert bruker Innlegg: 5 324 Ble medlem: 29.03.2005 Fra: . Bruker nr.: 24 299 |
Jeg foreslår at dere (appelsinjenta, Lars) installerer en "adblock" i nettleseren deres.
Denne vil blokkere for reklame (som eksempelvis idiotisk bruk og misbruk av flash) og gjør at dere kan lese ethvert nettsted uten å bli plaget av bilder som beveger seg, hopper, flasher og blinker. Samtidig kan dere blokkere den irriterende loggingen til Gallup/TNS og til alle andre snokere i folks nettvaner. Ved siden av at dette gir lese-vennlige web-sider, så sparer dette også på utidig ressurs-bruk av ens PC (som reklame-mafiaen og nett-snokerne tror de har eierskap til). For Firefox kan jeg anbefale Adblock Plus; https://addons.mozilla.org/en-US/firefox/addon/1865 (dette fungerer utmerket, koster ikke noe og inneholder ikke spyware) Der finnes tilsvarende software for Internet Explorer. |
|
|
|
10.08.09 - 01:04
|
|
|
Hei Nettine, takker for tipset. Må riktignok sjekke et par ting først, og så får vi se.
Som allerede nevnt, har denne nettsida vært snill med meg de senere ukene. (Og andre nettsider har jeg jo ikke opplevd de samme problemene med.) |
|
|
|
| Uregistrert-debater33_* |
16.09.09 - 10:42
|
|
Uregistrerte brukere |
Uten mer spesifikke feilmeldinger eller detaljer er det vanskelig å feilsøke.
|
|
|
|
07.11.09 - 13:39
|
|
|
Fast bruker Gruppe: Registrert bruker Innlegg: 5 144 Ble medlem: 14.06.2003 Fra: Trånnjæmm Bruker nr.: 12 772 |
Hvis man klikker på brukeren som har postet et innlegg og deretter velger et av de to nederste alternativene (brukerens tråder og innlegg), så får man alltid opp en feilmelding om det er blokkert for for mange påfølgende søk:
![]() Men selv om man venter de omtalte 20 sekundene, så får man fortsatt opp samme melding. Og nei, det finnes ingen forklaring på fenomenet på Hjelp-siden. Dette innlegget har vært redigert av SeaLion: 07.11.09 - 13:41 |
|
|
|
09.11.09 - 11:59
|
|
|
Hvis man klikker på brukeren som har postet et innlegg og deretter velger et av de to nederste alternativene (brukerens tråder og innlegg), så får man alltid opp en feilmelding om det er blokkert for for mange påfølgende søk: ![]() Men selv om man venter de omtalte 20 sekundene, så får man fortsatt opp samme melding. Og nei, det finnes ingen forklaring på fenomenet på Hjelp-siden. Jeg får ikke helt tak i hva du har forsøkt å gjøre i forkant. Kan du beskrive mer detaljert? Bruk gjerne min bruker som eksempel. |
|
|
|
09.11.09 - 22:26
|
|
|
Fast bruker Gruppe: Registrert bruker Innlegg: 5 144 Ble medlem: 14.06.2003 Fra: Trånnjæmm Bruker nr.: 12 772 |
Jeg klikker på brukernavnet til den som har postet noe interessant for å se om vedkommende har postet noe annet interessant:
![]() |
|
|
|
10.11.09 - 11:47
|
|
|
Skjer dette både når du er logget inn og ikke logget inn?
Jeg får ikke det problemet når jeg tester, hverken som innlogget eller ikke. Er det andre brukere her med samme problem? |
|
|
|
10.11.09 - 14:07
|
|
|
Når jeg er logget inn. Jeg har ikke testet uten.
Mac OSX 10.4.11, Safari 4.0.3. |
|
|
|
27.12.09 - 01:20
|
|
|
Fast bruker Gruppe: Registrert bruker Innlegg: 2 983 Ble medlem: 01.02.2005 Bruker nr.: 23 116 |
Jeg foreslår at dere (appelsinjenta, Lars) installerer en "adblock" i nettleseren deres. Denne vil blokkere for reklame (som eksempelvis idiotisk bruk og misbruk av flash) og gjør at dere kan lese ethvert nettsted uten å bli plaget av bilder som beveger seg, hopper, flasher og blinker. Samtidig kan dere blokkere den irriterende loggingen til Gallup/TNS og til alle andre snokere i folks nettvaner. Ved siden av at dette gir lese-vennlige web-sider, så sparer dette også på utidig ressurs-bruk av ens PC (som reklame-mafiaen og nett-snokerne tror de har eierskap til). For Firefox kan jeg anbefale Adblock Plus; https://addons.mozilla.org/en-US/firefox/addon/1865 (dette fungerer utmerket, koster ikke noe og inneholder ikke spyware) Der finnes tilsvarende software for Internet Explorer. Hei igjen Nettine. Problemet har vist seg å være en popup som vistnok har sneket seg inn på alle nrk`s sider og nå er fjernet. Jeg har litt problem med å forstå hvofor det ikke er opplyst om det i denne tråden. Ellers er rådet ditt sikkert godt og jeg har adblock i bruk selv. Men poenget med reklame blir jo ganske fjærnt da hvis man skal måtte blokkere det for å bruke sidene. Vidre er denne siden finansiert ved lisensavgift og man burde prioritere brukervennlighet framfor reklame. Et annet spørsmål. ; Nesten hvert eneste ord både du og jeg har skrevet her er understreket med rødt som om de skulle være feilstavet og så ordblinde er vi vel ikke. Dette gjør det jo litt vanskelig å oppdage sleivefeil. Har du noen foklaring og løsning på dette og? Per Øhrn PS I forhånsvisningen er det ingen understrekninger. Betyr det at jeg nå har skrevet korrekt, uten sleivefeil, eller er det stavekontrollen som mangler i forhåndsvisningen? PØ Dette innlegget har vært redigert av Øhrn: 27.12.09 - 01:22 |
|
|
|
27.12.09 - 04:22
|
|
|
Fast bruker Gruppe: Registrert bruker Innlegg: 5 324 Ble medlem: 29.03.2005 Fra: . Bruker nr.: 24 299 |
Hei igjen Nettine. Problemet har vist seg å være en popup som vistnok har sneket seg inn på alle nrk`s sider og nå er fjernet. Jeg har litt problem med å forstå hvofor det ikke er opplyst om det i denne tråden. Ellers er rådet ditt sikkert godt og jeg har adblock i bruk selv. Men poenget med reklame blir jo ganske fjærnt da hvis man skal måtte blokkere det for å bruke sidene. Vidre er denne siden finansiert ved lisensavgift og man burde prioritere brukervennlighet framfor reklame. Et annet spørsmål. ; Nesten hvert eneste ord både du og jeg har skrevet her er understreket med rødt som om de skulle være feilstavet og så ordblinde er vi vel ikke. Dette gjør det jo litt vanskelig å oppdage sleivefeil. Har du noen foklaring og løsning på dette og? Per Øhrn PS I forhånsvisningen er det ingen understrekninger. Betyr det at jeg nå har skrevet korrekt, uten sleivefeil, eller er det stavekontrollen som mangler i forhåndsvisningen? PØ NRK har inntekt fra reklame: http://e24.no/boers-og-finans/article2394262.ece (Men du har jo rett i at det er tullete når en må blokkere for reklamen ...slik mange gjør pga. elendig utformet reklame samt innbakt spyware.) Popup kan du sperre for, i nettleseren din. De røde understrekningene kommer også fra nettleseren (du kan eventuelt velge språk=norsk eller du kan slå av at den sjekker for skrivefeil). I "forhåndsvisning" er der ingen sjekking for stavefeil (og derav ingen røde streker...) |
|
|
|
27.12.09 - 16:13
|
|
|
Fast bruker Gruppe: Registrert bruker Innlegg: 2 983 Ble medlem: 01.02.2005 Bruker nr.: 23 116 |
NRK har inntekt fra reklame: http://e24.no/boers-og-finans/article2394262.ece (Men du har jo rett i at det er tullete når en må blokkere for reklamen ...slik mange gjør pga. elendig utformet reklame samt innbakt spyware.) Popup kan du sperre for, i nettleseren din. De røde understrekningene kommer også fra nettleseren (du kan eventuelt velge språk=norsk eller du kan slå av at den sjekker for skrivefeil). I "forhåndsvisning" er der ingen sjekking for stavefeil (og derav ingen røde streker...) Jeg har som sagt adblock i bruk. Nødvendig i og med hastigheten på min oppkobling. På siden før denne er det en valgmulighet mellom Norsk og Engelsk. Norsk er valgt, men de røde streker er fremdeles under nesten hvert eneste ord. Jeg har forsøkt å finne språkvalg i kontrollpanel. Det finner jeg ikke, men jeg oppdaget at enkelte viktige instillinger var forandret i forthold til mine tidligere valg. Nå stod min E-post adresse åpent tilgjengelig for alle brukere, så jeg måtte aktivere å skjule denne. Jeg kan ikke se noen tilbørlige advarsler om at det er gjort slike forandringer av tidligere valg. Jeg har noen flere spørsmål til deg i egenskap av profesjonell på datasikkerhet og idealist med hensyn til etisk bruk av nettet: Jeg nevnte at problemet med låsing av maskinene skyldtes en pop-up. Den var så resurskrevende fordi den også inneholdt spy-ware. NRK har valgt å ikke informere om dette. Er det ikke en stor sjanse for at denne spy-ware ligger igjen på maskinene? Og burde ikke NRK føle seg forpliktet til å informere om at de har spredt spy-ware, samt hjelpe til med å identifisere denne og gi tips om hvordan den kan fjærnes? Er det uakseptable hull i NRK`s datasikkerhet som gjør at de blir spredere av spy-ware, når en slik kan "snike seg inn" og lige uoppdaget i lengere tid ? Denne spy-ware ble fjærnet fordi den skapte mange problem. Den var altfor resurskrevende fordi den også var en pop-up, og antagelig ikke smart nok konstruert. Er det noen sjanse for at det ligger annen spy-ware på disse eller andre av NRK`s sider ? I annen reklame som ikke er pop-ups kanskje? Ligger problemet i manglende programvare for sikkerhet, eller er det sansynlig at spy-ware har fått hjelp av noen med høy acsess til å " snike seg inn? Per Øhrn |
|
|
|
27.12.09 - 21:37
|
|
|
Savner også redigeringsmulighet her. De irriterende røde streker forsterker behovet.
Per Øhrn Oppdaget nå at jeg faktisk har redigeringsmulighet på denne siste, men ikke på min forrige. Hvorfor? Per Øhrn Dette innlegget har vært redigert av Øhrn: 27.12.09 - 21:39 |
|
|
|
27.12.09 - 22:48
|
|
|
Sitat skrevet av Øhrn Oppdaget nå at jeg faktisk har redigeringsmulighet på denne siste, men ikke på min forrige. Hvorfor? Etterat NRK fornyet forumet sitt for et drøyt år siden, ga de oss kun 15 minutters redigeringstid etter at innlegget er postet. Jeg misliker det sterkt, og har gitt uttrykk for det. |
|
|
|
28.12.09 - 01:45
|
|
|
Etterat NRK fornyet forumet sitt for et drøyt år siden, ga de oss kun 15 minutters redigeringstid etter at innlegget er postet. Jeg misliker det sterkt, og har gitt uttrykk for det. ----------------------------------------------------------------------------------------- Ja det er allt for lite, og det burde ikke være noen grunn til det. Opplysning om at det er redigert med tidspunkt blir jo opplyst ved siden av innlegget. og dersom det er redigert for å forandre innhold etter svar, vil dette vanligvis komme fram. Jeg antar at ikke benyttede sitat blir forandret ved redigering. Jeg oppdager ofte stavefeil grunnet sleiv hvis jeg senere leser gjennom mine innlegg. Noen ganger kan de forvirre leseren og ødelegge deler av innholdet. Det er ingen gode grunner til å tvinge oss til å la slikt bli stående. Problemet med de røde streker har vist seg å skyldes min nettleser som av en eller annen mystisk årsak slo seg over til engelsk stavekontroll. Men kun i dette forum. Ettersom høyreklikk med musen bringer opp menyen, er ikke det noe stort problem. Per Øhrn |
|
|
|
28.12.09 - 11:55
|
|
|
Sitat skrevet av Øhrn Jeg oppdager ofte stavefeil grunnet sleiv hvis jeg senere leser gjennom mine innlegg. Noen ganger kan de forvirre leseren og ødelegge deler av innholdet. Det er ingen gode grunner til å tvinge oss til å la slikt bli stående. Jeg kan underskrive hver bokstav av dette! Riktignok er det heldigvis ikke så ofte jeg oppdager slike feil i innleggene mine, men mange nok til at jeg gremmes over å måtte la dem bli stående. |
|
|
|
![]() ![]() |
| Enkel visning | Tiden er nå: 19.06.13 - 19:52 |
|