Astri besøker Ida
Foto: Harald Inderhaug / NRK

Vi gir millioner i innsamlinger på Facebook

Før kjøpte vi lodd på basar eller ga penger til en bøssebærer som ringte på. Nå kan hvem som helst starte en innsamlingsaksjon på sosiale medier og dra inn millioner av kroner.

– Surprise!

Ida Helene Nilsen har åpnet opp ytterdøra hjemme på Ormåsen i Buskerud. Utenfor står en blid kvinne med en kakeeske i hendene.

– Nei, men hei! sier Ida med overraskelse i ansiktet. De to kvinnene ler og gir hverandre en hjertelig klem. De har aldri møtt hverandre før, bare snakket på telefon. Men kvinnen på utsiden har gjort researchen sin og vet at hun er velkommen.

Astri Pedersen har hjulpet mange hundre mennesker de siste femten årene. Rusmisbrukere, syke personer, folk med store drømmer, men med små ressurser. Lysten til å hjelpe andre ble så stor at hun startet hjemmesiden "Hjerte for mennesker", og i fjor fikk hun Kongens fortjenestemedalje i sølv for arbeidet sitt.

I starten måtte hun ringe eller gå rundt og be om bidrag fra andre. Nå bruker hun stort sett Facebook til å nå ut til rause givere. Og hun er ikke alene. Innsamlingsaksjoner i sosiale medier drar inn millioner av kroner.

Ida Nilsen

Astri Pedersen kommer på overraskelsesbesøk til Ida Helene Nilsen.

Foto: Harald Inderhaug / NRK

Ida Helene Nilsen er 27 år gammel, gift og har en datter på 7 år. Det er ingenting som forteller at hun er alvorlig syk bortsett fra tørkleet som dekker det bare hodet. Tøffe kurer med cellegift har satt sine spor.

Hun slipper Astri inn. Her i huset har det blitt spesielt viktig å glede seg over hver dag og å skape gode minner sammen. Ida har uhelbredelig kreft og vet ikke hvor lang tid hun har igjen sammen med familien.

En drøm
Hun og familien er med i videoen til årets Rosa Sløyfe-aksjon. Her forteller hun hvor viktig det har blitt å ta vare på de små øyeblikkene. Da Astri så videoen, hadde hun aldri hørt om Ida, men hun fikk umiddelbart lyst til å hjelpe.

– Jeg ringte Ida, fortalte hvem jeg var og spurte om de hadde en drøm. Det måtte hun tenke litt på. Noen dager etterpå hadde de diskutert det i familien, og hun ringte tilbake for å fortelle det, sier Astri Pedersen.

Hun opprettet et arrangement på Facebook og inviterte venner til å gi en pengegave. Dette spredte seg raskt, og etter 1,5 uke var det kommet inn 33.000 kroner.

Hjemme hos Ida har også datteren, Solveig, kommet ut i gangen for å se hvem som er på besøk. Skoledagen er slutt, og ingenting visste hun om at denne dagen skulle bli annerledes.

– Hei Solveig! Jeg heter Astri og har kommet hit til dere i dag. Jeg har med en kake, vil du se?

Disneykake

Solveig får en kake som gir noen hint om hva som venter.

Foto: Benedikte Fjelly / NRK

Astri setter kakeesken forsiktig fra seg på kommoden i gangen. Solveig nikker på hodet og løfter lokket på esken. På kaken er det bilde av en Disneyslott og en prinsesse i gul ballkjole som smiler til henne. Hun kjenner på marsipanen og lurer på hvordan de har klart å lage en så fin kake og om det virkelig går an å spise det fine bildet.

– Du, Solveig. Hvis du skulle ønske deg noe, hva hadde det vært? spør Astri.

– Å få reise til Disneyland i Paris og se på prinsessene og kjøre karuseller, svarer Solveig. I stemmen kan man ane et håp.

Astri Pedersen og Solveig Nilsen

Astri Pedersen lurer på hva Solveig ønsker seg mest av alt.

Foto: Benedikte Fjelly / NRK

– Et maktskifte

– Vi ser flere og flere eksempler på innsamlingsaksjoner på sosiale medier. Det har blitt enklere å hjelpe andre. Det er et maktskifte der vi ikke er like avhengige av organisasjoner lenger for å hjelpe andre, sier Cecilie Staude.

Det er et maktskifte der man ikke er like avhengig av organisasjoner lenger for å hjelpe andre

Cecilie Staude
Cecilie Staude

Cecilie Staude er høyskolelektor på BI og ekspert på sosiale medier.

Foto: Privat

Hun er høgskolelektor på Handelshøyskolen BI og ekspert på sosiale medier. Spesielt den siste tiden har hun sett mange private initiativ til å hjelpe andre. Ett eksempel er en aksjon i Drammen som i høst samlet inn godt over en million kroner til en kreftsyk kvinne. Nå pågår en ny innsamlingsaksjon i samme by som så langt har samlet inn 170.000 kroner til en annen kreftsyk.

Kan det skje at innsamlinger via sosiale medier kan overta den tradisjonelle bøssebæringen?

– Jeg tror ikke de overtar, men det kan bli et viktig supplement. Vi ser det beste resultatet der organisasjoner og enkeltpersoner samarbeider. Enkeltpersoner har ikke det samme apparatet rundt seg til å organisere en innsamling, så vi trenger organisasjonene, sier Cecilie Staude.

– Bare positivt

En av de store organisasjonene som får mye av inntektene gjennom folks giverglede, er Kreftforeningen.

Før hadde man gjerne basarer eller sto på torget og samlet inn penger, men med sosiale medier når man ut mye bredere.

Erik Vigander, Kreftforeningen

– Jeg tror ikke jeg vil bruke ordet maktskifte, for dette er bare positivt. Det er veldig rørende å se at mange vil gjøre noe for andre mennesker, som for eksempel Ida Nilsen, sier pressesjef, Erik Vigander.

– Før hadde man gjerne basarer eller sto på torget og samlet inn penger, men med denne kanalen når man ut mye bredere, sier han.

Erik Vigander

Pressesjef i Kreftforeningen Erik Vigander.

Foto: Øyvind Bjørkum / Kreftforeningen

Også markedssjef i Røde Kors, Kristine Lund, synes det er flott at folk har en stor vilje til å hjelpe andre.

– Sosiale medier er et fantastisk verktøy for å spre viktig budskap og engasjere andre. Vi ser at nordmenn elsker å bruke disse kanalene for å hjelpe, sier Lund.

– Dere er ikke redde for å bli utkonkurrert av private innsamlinger?

– Nei, ikke i det hele tatt. Vi har ikke sett noen tegn på at dette er konkurrenter til oss. Vi er langt fremme til å ta i bruk digitale kanaler i innsamlingsarbeidet vårt, så det er ingen trussel på noen måte.

Selv om flere store organisasjoner er positive til folks giverglede på sosiale medier, håper de folk er oppmerksomme på fellene.

– Det man skal være obs på, er at det er mange useriøse aktører som er ute etter pengene dine. Så man bør være oppmerksom, sier Vigander i Kreftforeningen.

Kjøreregler når man skal gi penger

Børre Haugen

Daglig leder i stiftelsen Innsamlingskontrollen ber folk være aktsomme.

Foto: Innsamlingskontrollen

Innsamlingskontrollen i Norge har kontroll og oversikt over ærlige og ikke fullt så ærlige organisasjoner. Her kan foreninger og organisasjoner søke om å komme på en godkjent-liste over dem som virkelig bruker pengene på det som er formålet. Man kan også risikere å havne på en obs-liste.

–​ Vil man være trygg som giver, skal man gi til de organisasjonene som vi har godkjent i vårt register. Da vet man at pengene går til formålet. Er det enkeltpersoner som har satt i gang innsamlinger, må man vurdere personen og om dette er den beste måten å hjelpe folk på, sier daglig leder Børre Haugen.

Vil det si at alle andre er tvilsomme?

– Nei, vi sier ikke at det er tvilsomt, men giverne må være bevisst på hvem de gir til. Alt er ikke det det utgir seg for. En del er innsamlinger til seg selv for å dekke egne behov i stedet for å hjelpe andre, sier Haugen.

Ida Helene Nilsen

Ida har uhelbredelig kreft og er opptatt av å skape gode minner for familien.

Foto: Harald Inderhaug / NRK

Drømmen går i oppfyllelse

Hjemme på Ormåsen står sju år gamle Solveig og hopper. Hun har akkurat fått vite at drømmen hennes om å reise til Disneyland går i oppfyllelse. I november reiser hun dit sammen med mamma og pappa, takket være en innsamlingsaksjon på sosiale medier.

– Det blir kult! Da skal jeg kjøre loopen, sier hun.

Solveig Nilsen

7 år gamle Solveig Nilsen får tur til Disneyland i Paris.

Foto: Harald Inderhaug / NRK

– Det er helt fantastisk. Jeg er helt rørt over engasjementet og givergleden, sier moren, Ida Helene Nilsen

Det har en veldig stor verdi å kunne skape gode minner. For dette er minner som varer.

Ida Helene Nilsen

Hvilken betydning har det for deg og familien?

– Det har en veldig stor verdi og kunne skape gode minner. For dette er minner som varer.

Astri Pedersen

Astri Pedersen har hjulpet 430 personer.

Foto: Benedikte Fjelly / NRK

Astri Pedersen kommer ned trappa. Solveig ville vise henne kjolene sine oppe på rommet sitt. Hun tar på seg ytterjakka og skjerfet, takker for seg og ønsker dem god tur før hun lukker døra.

– Dette var helt fantastisk. Jeg kjente at tårene kom, for det er noe spesielt når barn opplever at mor er alvorlig syk, sier hun.

Så setter hun kursen hjemover til Haugesund. Ida var den 430. personen hun hjalp. Ingenting tyder på at hun blir den siste.