Hopp til innhold

Vil prioritere fjelloverganger

Vegvesenet ønsker at fjellovergangene i Sør-Norge skal prioriteres de neste årene.

Vinterstegning på Hardangervidda

Det er dette man forsøker å finne en løsning på, altså færre stengte fjelloverganger på vinteren.

Foto: Ingfrid Berge Fossåskaret / NRK

– For å si det sånn, vi har jo opplevd at fjellovergangene til vestlandet er stengt. Da sliter både næringslivet på vestlandet og i Hallingdal, forteller seksjonsleder Øyvind Haaland i Statens vegvesen.

Fjellovergangene i Sør-Norge skal prioriteres kommende vintre. Bare manglende sikkerhet for de veifarende skal føre til kostbare stengninger. Det kom fram under et seminar som Statens vegvesen arrangerte på Storefjell Resort Hotel denne uka. Vegvesenet mener at de har lyktes med å holde overgangene åpne i stor grad de siste vintrene.

– Ja, jeg synes vi har lyktes, og den tilbakemeldingen vi får er at vi på mange måter har lyktes. Men så har vi fortsatt noen utfordringer som vi skal jobbe videre med.

Flere meninger

Flere av dem som deltok på seminaret hadde meninger om hva som var viktig for trafikkbildet på Hardangervidda. En av de var Ivar Arne Lid fra aksjonsgruppa for Hardangerviddatunnelen.

– Vi har jo poengtert hvor viktig det er å få Hardangerviddatunnelen, for å få en forutsigbar vei. Dette er viktig både for transportnæringen og alle oss i øvre Buskerud.

Uenighet om hvilken vei som er viktigst

Men ikke alle er enige om at riksvei sju skal prioriteres.

Saken fortsetter under bildet.

Møte på Storefjell

Seksjonsleder Øyvind Haaland i Statens vegvesen og Jan Ove Hallsøy i Norges Lastebileierforbund.

Foto: Gunnar Grimstveit / NRK

– Slik riksvei sju over Hardangervidda framstår i dag, vil lastebilnæringa nedprioritere denne veien, understreker Jan Ova Hallsøy i Norges Lastebileierforbund i Hordaland.

Rett og slett fordi en annen vei er høyere opp på ønskelista.

– Vi mener at en god E134 ved Haukeli må på plass.