Med stadig større trafikale utfordringer i drammensdistriktet, innser Statens vegvesen at de trolig må tenke helt nytt for å løse framtidige problemer. Første skritt er fullføringen av riksvei 23 mot E18.
De lanserte onsdag et forslag der de ønsker å lede trafikken nordover og vestover utenom Drammen by. Forslaget går på å se alle de store veiene i en sammenheng.
– Vi ønsker å se på «Lierdiagonalen», som er en løsning hvor riksvei 23 blir en del av E134, og hvor ny veg føres fra Linnes med påkobling til E18, videre inn i Bragernesåsen og opp til riksvei 35 ved Hokksund, sier regionsjef Kjell Inge Davik i Region sør i en pressemelding.
Vil flytte planlagt kryss
I lengre tid har Statens vegvesen sett at framkommeligheten i Drammen har blitt verre, særlig i rushtiden. Opprinnelig skulle riksvei 23 og E18 knyttes sammen ved Brakerøya, men nå ønsker de å flytte dette krysset nærmere Kjellstad.
– Det er for å gjøre det mulig å kunne realisere de store tankene våre på sikt, sier avdelingsdirektør for Statens vegvesen i Buskerud, Hans Jan Håkonsen.
Han forteller at mens de har jobbet med veiløsningen for riksvei 23 mellom Linnes og E18, har tankene om en mer helhetlig vurdering av trafikken gradvis modnet seg.
– Skaper mange spørsmål
Det tar mange år før veiløsningen kan bli slik Statens vegvesen nå foreslår, men håpet deres er å få planene inn i nasjonal transportplan så raskt som mulig. De starter nå med et planprogram for å se hvilke trasevalg som er mulig å gjennomføre, og hvilke konsekvenser de har.
– Vi er klar over at dette er nye tanker som skaper mange spørsmål. Disse vil vi, i samarbeid med regionale og lokale myndigheter, jobbe videre med utover høsten, sier regionsjef Kjell Inge Davik.