Hopp til innhold

– Turbussbransjen er rene ville vesten

– Utenlandske busselskaper bryter norsk lov og skviser de norske turistbusselskapene nesten ut av eget marked. Det mener Norsk Lastebileierforbund.

Ulovlig kabotajse i turbilbransjen
Foto: Per Håkon Solberg / NRK

– Forholdene for de norske turistbusselskapene er ikke gode. De utenlandske selskapene som kjører i Norge fører til rene ville Vesten-tilstander.

Per Madsen, leder i Norsk Lastebileierforbund

Per Madsen, leder i Norsk Lastebileierforbund

Foto: Per Håkon Solberg / NRK

Per Madsen i Norsk Lastebileierforbund er ikke nådig i sin beskrivelse av turbilnæringen i Norge. På få år har de utenlandske selskapene forsynt seg godt av et turistmarked som tidligere har vært forbeholdt de norske sjåførene, og nå er det snart ingen ting igjen.

– Den utenlandske kabotasjepraksisen skaper rene mafiatilstander, og det er helt uakseptabelt og det må stoppes nå.

Sosial dumping

For å kunne drive med persontransport i Norge må man ha kontrakt. Det gjelder også for utenlandske selskaper, og slik kontrakt er det svært få selskaper som har. Men et uklart regelverk gjør at de utenlandske selskapene har funnet et smutthull.

Det er nemlig lov å kjøre kabotasje på midlertidig basis. For norske myndigheter har ikke definert hva midlertidig betyr i denne sammenheng. Dermed kjører de utenlandske selskapene med lavtlønnede sjåfører i flere måneder i strekk og med god fortjeneste. Det er heller ingen som kontrollerer hvor lenge de utenlandske selskapene faktisk kjører i Norge.

Jan Tore Odd, regiondirektør i Statens vegvesen

Jan Tore Odd, regiondirektør i Statens vegvesen

Hvis ingen driver med kontroll vet vi heller ikke hva som er ulovlig.

Det forteller Jan Tore Odd, regiondirektør i Statens vegvesen, region vest. Han har lang erfaring med å kontrollere om utenlandske sjåfører driver med ulovlig kabotasje.

– Vi ser i stadig økende grad utenlandske firmaer som presser på og skviser ut norsk transportbransje på hjemmebane. I dag har vi ikke noe regelverk å kontrollere de utenlandske selskapene ut ifra, og vi har heller ingen politimyndighet. Så velger en sjåfør å kjøre forbi en av våre kontroller, kan vi ikke med loven i hånden hente dem tilbake, sier Odd.

Har tatt nødvendige forholdsregler

Thor Kristian Lien i TH. Liens turistbusser

Thor Kristian Lien i TH. Liens, har kjørt turistbuss i Norge i 44 år.

Foto: Per Håkon Solberg / NRK

På Hokksund har man tatt de nødvendige forholdsreglene. I det familieeide turbilselskapet TH. Liens har de fulgt nøye med på utviklingen og tilpasset driften.

Jeg er litt bekymret for den utviklingen vi ser nå. De utenlandske selskapene kjører med lavere kostnader og presser prisene i det norske markedet så det er vanskelig å få lønnsomhet for de norske aktørene. Fortsetter dette forsvinner de norske turbussene og hva gjør turistnæringen da hvis det ikke er utenlandske busser å oppdrive heller. Dette er en negativ spiral som til syvende og sist vil ramme turisthotellene, forteller Thor Kristian Lien.

I 44 år har han drevet kjørt hovedsakelig norske turister rundt i hele Europa. Tidligere hadde selskapet 9 turbusser, men utviklingen de siste årene gjør at de har kvittet seg med to.

Når vi kjører i Danmark og Tyskland er det helt andre regler som gjelder enn i Norge. Hadde det vært like strengt i Norge som i deler av Europa hadde mye av problemet vært løst, mener Liens.

Lover endringer

Statssekretær, Bård Hoksrud

Bård Hoksrud, statssekretær i samferdselsdepartementet.

Foto: Per Håkon Solberg / NRK

I samferdselsdepartementet er de kjent med problemene turbilnæringen står ovenfor. Derfor sa de også ja til å møte en samlet transportbransje for å diskutere hva som må gjøres. Statssekretær Bård Hoksrud lover flere endringer i et forsøk på å rydde opp.

Vi vurderer sammen med andre departement og veidirektoratet, 14 forskjellige tiltak som skal hjelpe oss i å gjøre noe med ulovlig kabotasje og slå hardt ned på praksisen. Vi tar bransjen på alvor og vi vil gjøre noe med det, lover Hoksrud.

Flere nyheter fra NRK Buskerud