Ifølge NHO Reiseliv er turistene mest opptatt av å se norske fjorder og nordlys. Det er dårlig nytt for hotellene blant annet i Hallingdal.
– De stopper hos oss når de er på vei fra Oslo til Bergen eller omvendt. Det blir kun én overnatting og litt mat, sier direktør Anne Marie Kollhus ved Thon Hotel Hallingdal.
Hotelldirektøren sier at det har vært en stor økning i antallet kinesiske turister ved hotellet i år, men hun skulle ønske de ble boende noen dager.
Les:
Les også:
Voksende turistgruppe
Informasjonsdirektør Merethe Habberstad i NHO Reiseliv bekrefter at stadig flere kinesere besøker Norge. I løpet av de siste fem årene har det vært en dobling. I 2013 fikk 60.000 kinesere turistvisum.
– Det er en av de turistgruppene som vokser mest, sier Habberstad.
Hun tror at reiselivet i Hallingdal kan gjøre mer for å få turistene til å være i distriktet mer enn en natt av gangen. Markedsføring er et viktig stikkord, ifølge Habberstad.
– Buskerud må finne sine ikoner. Hva er unikt? spør hun.
Les:
Kineserne har bedre råd
Salg- og markedssjef Rolf Ingar Rotegård ved Bardøla Høyfjellshotell sier at det kommer 5–6 turistbusser hver dag om sommeren. Han anslår at halvparten av gjestene er kinesere.
– For hotellet og resten av Geilo, så er de svært viktig, sier Rotegård, som også skulle ønske at turistene fra Asia ble værende noen dager.
Rotegård merker at kinesere flest har bedre råd nå enn for noen år siden.
– Vi har sett en vridning. Før har det vært mange rike kinesere, men nå er det flere fra middelklassen som kommer.