Den er produsert i mer enn fem millioner eksemplarer og den aller første utgaven ble lansert i Paris for 60 år siden. 2CV'en gikk ut av produksjon for 18 år siden, men fortsatt ruller det flere varianter av bilen rundt på norske veier.
2CV med verandakasse på bakluka er en ting, men fullt kjøkken med strøm og innlagt vann er noe helt annet.
Rosinante
- For 20 år siden var det hvertfall vanlig at bilen fikk et navn, og det ble Rosinante på min bil, sier Paul Weber Gellein.
Drammenseren er den stolte eieren av Rosinante.
- Jeg vet ikke hvorfor jeg er fan av 2CV, men jeg tror alle er ihuga fan av et eller annet, enten det er båt, bil, hus eller frimerkesamling. Alt går ut på det samme, å løfte deg litt i hverdagen. Rosinante gjør meg glad, og derfor driver jeg med det, sier Weber Gellein.
Mye jobb
Bilen har veldig mye utstyr. Bensintanker, reservehjul, figurer og verktøykasser. Men det aller viktigste er bak i bilen. Kjøkken med strøm og innlagt vann.
- Mange sier at når en steller så mye med en bil, så rekker en ikke å kjøre noe. Det er fullstendig feil. Jeg har kjørt 216.000 kilometer med Rosinante, sier 2CV-entusiasten.
Topphastigheten på en 2CV er rundt 100 km/t, men med så mye utstyr klarer ikke Rosinante å oppnå den hastigheten.
Franske skatteregler
2CV`en fikk navnet sitt av det franske deux chevaux, som betyr to hester, men bilen har flere hestekrefter enn det.
Opprinnelsen til «to hester» referer seg til de daværende franske reglene om beskatning av biler etter motorens yteevne. 1 «skattehest» tilsvarte 4,5 Hk, De første 2CV med 375 cc. motor hadde følgelig 9 Hk.
Uttøende rase
Det er noen hundre entusiaster i Norge, men noen økning i antallet kan bli vanskelig.
- Vi må nok bare innse at vi er en uttøende rase. Det har mye med at folk ikke vet hvordan de skal behandle bilene sine, så de ruster rett og slett bort, forteller Paul Weber Gellein.
Men Rosinante klarer nok 216.000 km til..... GRATULERER MED DAGEN!