Hopp til innhold

I så dårlig forfatning at den stenges

Tilstanden i Nestunnelen på E16 i Buskerud er så dårlig at Vegvesenet har stengt den.

Nestunnelen

Over 200 kilo betong falt (lille bildet) ned fra tunneltaket 5. mars i år. Nå har Vegvesenet stengt tunnelen fordi tilstanden er for dårlig.

Foto: Staten Vegvesen

5. mars ramlet det ned over 200 kilo betong i tunnelen. Vegvesenet forsøkte først å sette ned hastigheten i tunnelen fra 80 km/t til 60 km/t. Men til liten nytte. I natt gjorde geologene et urovekkende funn.

– Etter siste inspeksjon natt til fredag har vi bestemt å stenge tunnelen inntil videre. Av hensyn til sikkerheten for bilistene valgte vi å stenge tunnelen, sier Tore Braaten i Statens Vegvesen til NRK.no.

– Hva frykter dere kunne skje dersom dere hadde holdt tunnelen åpen?

– Vi frykter at det kunne falt deler av betong ned fra vegger og tak. Vi kan ikke være sikre på at ikke betong faller ned og skader biler og mennesker, så derfor må vi tenke sikkerhet, sier Braaten.

Over en lang periode har det oppstått dårligere feste mellom en fukt- og frostsikring som skal holde betongen i tunnelen på plass. På grunn av kulden denne vinteren har det oppstått fukt mellom lagene, og det førte til at 200 kilo betong falt ned fra tunneltaket.

– Ingen ny Hanekleivskandale

Tore Braaten

Tore Braaten i Statens Vegvesen avviser at Nestunnelen er en ny Hanekleiv-skandale.

Foto: Knut Skyllingstad / NRK

Da NRK.no snakket med Braaten i forbindelse med problemene i begynnelsen av mars, avviste han at tunnelen var i ferd med å bli en ny Hanekleiv-skandale.

Sent 1. juledag i 2006 raste 25 meter av taket i tunnelen ned i kjørebanen sammen med store steinmasser. Ingen mennesker ble skadd som følge av ulykken. Fortsatt avviser Braaten at denne tunnelen kan sammenlignes med det som skjedde i Vestfold i 2006.

– Nei, det er en helt annen problemstilling, og dessuten så har vi jo stengt tunnelen for å være på den sikre siden.

Stengt på ubestemt tid

Vegvesenet etablerer nå en arbeidsgruppe som skal se hva slags arbeider som må gjøres i tunnelen, og komme med forslag til tiltak for snarligst mulig utbedring. Når tunnelen kan åpne igjen er foreløpig helt i det blå.

Vi må nå se på hvordan vi skal håndtere dette videre. Tunnelen er stengt inntil videre, sier han.

I verste fall kan tunnelen bli stengt i flere måneder.

Bilister må kjøre om fylkesveg 155 mellom E16 ved Sønsterud og E16 ved Rørvik i Hole. Dette kan føre til økt belastning på disse veiene.

– Siden tunnelen åpnet har trafikken økt. Det er ca 11 000 kjøretøyer som kjører denne strekningen på E16 i døgnet. Det vil nok ganske sikkert bli avviklingsproblemer i forbindelse med stengningen, men vi må tenke sikkerhet først og fremst, sier Braaten.