NSB har merket en økning i bruk av vold fra kunder på toget under billettkontroller. Selv om det er færre som blir tatt for å snike, er det altså flere voldsepisoder rettet mot billettkontrollørene, ifølge NSB.
Voldssituasjonen kommer gjerne uten forvarsel, og det kan være vanskelig for de togansatte å forutse ulike voldssituasjoner som kan oppstå.
– Det kan dreie seg om alt; fra at noen trekker et våpen, eller at noen helt ut av det blå slår eller sparker, forteller billettkontrollør Yvonne Johansen.
Blir trent i å takle vanskelige situasjoner
Tove Flobergseter bekrefter det Johansen forteller. Flobergseter er leder i forretning og økonomi i NSB Øst.
– De kundene som er på togene, speiler bare resten av samfunnet. Vi ser en tendens til at voldsepisodene er alvorligere enn før, sier hun.
– Derfor er det viktig at de togansatte trener på vanskelige situasjoner. Sikkerheten er viktig både for kundene og for de ansatte. Vi vet at kontrollørene kan komme opp i situasjoner med kunder som kan være aggressive eller ufine. Og da er det viktig at de er forberedt på det, sier Flobergseter.
- Les også:
De trenes opp av en med erfaring fra politiet som går gjennom forskjellige situasjoner med oss.
– Vi lærer oss å bli mer bevisst på språk, kroppsholdning, og at vi beholder roen i vanskelige situasjoner.
– Viktig å skape trygghet
Yvonne Johansen er fornøyd med å få opplæring i hvordan hun skal forholde seg i tilspissede situasjoner.
Den jevnlige treningen er viktig for å kunne møte kundene på en riktig måte.
– Det skaper en tryggere arbeidshverdag om bord på togene. Vi lærer oss å bli trygge. Hvis en person er ustabil, er det bedre for oss å trekke oss unna eller be om hjelp fra politiet eller vekter. Så viktig er det ikke å kreve inn gebyr, at vi utsetter oss selv for fare, sier Johansen.
– Det skal ikke gå ut over vår egen eller andres helse.