Hopp til innhold

– Sikrer stabilitet i driften

Mjøndalen forlenger med hovedsponsoren.

Joackim Solberg Olsen, Mjøndalen

Mjødalens hovedsponsor fikk god uttelling denne sesongen, med kvalifiseringsspill og kvartfinale i NM. Her Joachim Olsen Solberg fra cupkvartfinalen mot Molde.

Foto: Ekornesvåg, Svein Ove / NTB scanpix

Sparebanken Øst har vært Mjøndalens hovedsponsor i en årrekke. I fjor ble kontrakten forlenget ut 2013. Nå har MIF og banken signert en ny kontrakt, som forlenger samarbeidet i tre år.

– Det er en gledens dag for Mjøndalen, og forhåpentligvis for Sparebanken Øst også, sier sportssjef i Mjøndalen, Kenneth Karlsen, og legger til:

– Vi har fått på plass en avtale som er langsiktig og som skaper forutsigbarhet for oss. Og det er vi veldig godt fornøyd med.

– Hva betyr dette for dere?

– Det betyr at vi har en sterk støttespiller i tre nye år. De har gått hånd i hånd med oss gjennom hele oppbyggingsperioden av klubben igjen, så vi er veldig glade for å kunne fortsette veien videre, sier Karlsen.

Ønsker ikke å snakke om summen

Kenneth Karlsen

Sportssjef Kenneth Karlsen sier den økonomiske situasjonen i Mjøndalen er god.

Foto: Anders Wam Bjerkeseth / NRK

– Vi er blitt enige om at vi ikke skal kommentere tallene, men det er en stor avtale for Mjøndalen, forklarer Karlsen.

– Får dere mer ut av avtalen nå enn tidligere?

– Det går alltid litt i den retningen etter som klubben blir bedre. Men vi har hatt en veldig god avtale i mange år etter vår mening, og den er på omtrent tilsvarende nivå denne gangen.

Les også: – Vinner i overgangsmarkedet

Økonomien er god

Mjøndalen endte sesongen på sjetteplass i 1. divisjon, og slo Hødd i den første kvalifiseringskampen. Men så tok opprykkseventyret slutt i neste kamp mot Ranheim. Trener Vegard Hansen har sagt at opprykk er et naturlig mål i løpet av de kommende sesongene, men da trengs det et godt økonomisk fundament. Det skal nå være på plass.

– Vi blir mer og mer hardføre og vi jobber med å skaffe oss buffere, slik at vi skal klare eventuelle tunge tider også. Men omsetningen i Mjøndalen den øker ganske voldsomt fra år til år og nøkkelen her er å drifte godt og være flink i hverdagen, slik at vi ikke bruker for mye penger, sier Karlsen.

– Hvor stort blir budsjettet neste sesong?

– Det avhenger litt av om vi fusjonerer med breddefotballen i klubben. I dag omsetter toppfotballen for ca. 15 millioner og barne- og ungdomsfotballen for ca. 2,5 millioner. Så totalt 17,5 millioner på fotball i Mjøndalen nå.

– Det er ganske lite i forhold til de litt større klubbene?

– Jada, det er fortsatt lite. Vår nøkkel og vår suksess ligger ikke på totale ressurser inn, det ligger på forvaltning av de ressursene vi har. Og vi er ganske flinke i foredlingsprosessen, sier Karlsen.

Og skulle det bli opprykk på Mjøndalen, så blir det også mer penger fra hovedsponsoren.

– Da blir avtalen regulert. Da blir det automatisk en større avtale, først og fremst i sum, avslutter Karlsen.