Hopp til innhold

Sikkerhetsbelte var redningen

Bussulykken i Svelvikveien kunne endt verre om færre av passasjerene hadde brukt belte.

Bussulykke Svelvikveien

Rundt halvparten av passasjerene brukte belte, da en buss kolliderte med en fjellvegg i Svelvikveien torsdag.

Foto: Gunnar Grimstveit / NRK

– Nei, det er å få dette til å virke da. Det er neste utfordring. Det brukes ikke så mye, sier Tore Braaten i Statens vegvesen.

Han er med NRK på busstur i Drammensdistriktet. Bussbeltet sitter litt fast når han forsøker å ta det på, og som han selv sier – det brukes ikke så mye.

Noen timer tidligere har en buss kjørt inn i en fjellvegg ved Svelvikveien i retning Drammen. Hadde det ikke vært for den lave farten, kunne det gått galt med passasjerene og sjåføren.

I en undersøkelse utført av Statistisk sentralbyrå i 2011, svarte nesten halvparten av de spurte at de ikke bruker belte i buss, selv om dette er tilgjengelig.

Driftssjef i Unibuss Vestfold, Jack Larsen, mener ulykken kunne endt verre, hvis ikke så mange hadde brukt belte.

– Han ene var veldig glad for at han brukte belte, og trodde at det kanskje ikke hadde gått så bra hvis han ikke gjorde det. Og han ene som ikke brukte skulle i hvert fall bruke det neste gang han kjørte buss, forteller Larsen.

Les også:

Samme fysiske lover i buss som i bil

Tore Braaten

Tore Braaten sier det er en billig livsforsikring å bruke belte i buss.

Foto: Knut Skyllingstad / NRK

Men det var altså kun halvparten av de passasjerene Larsen hadde fått snakket med torsdag ettermiddag, som faktisk brukte belte under bussulykken. Det er tall Tore Braaten ikke er fornøyd med.

– Det er de samme fysiske lovene som gjelder i busser som i biler. Er det belte, så er det lureste du gjør å bruke det, sier Braaten.

De passasjerene NRK snakket med på bussturen i Drammen er stort sett enige. Det føles naturlig å ta på seg belte i bilen, mens på buss er det uvant og unaturlig. I tillegg ønsker man gjerne å være mer sosial når man sitter på bussen.

Braaten sier at det er gjengs oppfatning at man er tryggere i buss, men det er ikke trygt nok.

– Det er trygt å kjøre buss. Men hvis det først går galt, så er man mye mer utsatt hvis passasjerer, rullestoler og barnevogner ikke er fastspent i bussen. Det å bruke belte i buss er en billig livsforsikring, forklarer Braaten.

Unødvendig å være barnepike

Bussjåfør Arne Martinsen har kjørt buss siden 1975. Han sier at sjåførene ikke har tid til å passe på alle om bord.

– Det burde være unødvendig å være barnepike. Nå var det jo stille på denne turen dere var med på, men tenk deg en full buss som er litt seint ute. Da prioriterer vi å komme frem. Vi har jo ståplasser også, der er det jo vanskelig å få sikret seg, avslutter Martinsen.