Hopp til innhold

Realfag allerede i barnehagen

Barnehagebarn på Kongsberg lærer teknologi og realfag allerede fra toårsalderen. Kongsberg håper å høste av denne satsingen når barna blir voksne!

Skavanger barnehage, Kongsberg

I Skavanger barnehage i Kongsberg lærer barna realfag og teknologi allerede fra toårsalderen.

Foto: Caroline Bækkelund Hauge / NRK

Kongsberg kommune og næringslivet i byen har gått sammen om å introdusere teknologi fra barna starter i barnehagen. Målet er at Kongsberg-samfunnet en dag skal kunne høste fra det de sår.

Forstår hvordan det fungerer

Leo, Kristian og Kristine er bare fire år, og de synes det er vanskelig å uttale ordet Ipad. Men dette hindrer dem ikke i å forstå hva utstyret kan brukes til.

I Skavanger barnehage er de nemlig godt i gang med teknologiundervisningen for de minste. Ipaden er kobla til en prosjektør og sammen løser de oppgavene på veggen.

Ann Rigmor Smørgrav

Pedagogisk leder Ann Rigmor Smørgrav er begeistret for opplegget.

Foto: Caroline Bækkelund Hauge / NRK

– Barna lærer teknikken. De lærer å trykke på skjermer ogfinne menyer og hvordan den nye teknologien fungerer på Ipaden. Og de hjelper hverandre med å løse oppgavene; hva slags klær figurene skal ha på seg, hvilke tall eller mengder eller former de trenger. Og de lærer å samarbeide.

Det forteller pedagogisk leder Ann Rigmor Smørgrav.

Vil vekke interesse for realfag

Det er Kongsberg kommune som har utstyrt barnehagene med Ipader og annen teknologi – for kunnskapen skal inn med morsmelka.

Einar Hydal, Kongsberg kommune

Einar Hydal, leder i oppvekstetaten i Kongsberg, håper barna blir i byen når de blir voksne.

Foto: Caroline Bækkelund Hauge / NRK

Einar Hydal jobber som leder i oppvekstetaten i Kongsberg, og han forteller at målet med dette er at barna skal få interesse for realfag.

Les: Flere velger realfag på Kongsberg

Les: Kongsberg best for barn og unge

– Vi ønsker å utvikle kreativiteten deres slik at de lærer seg å bruke ny teknologi og utforske, sier han.

Men noen av barna er bare to år. Hvorfor er dette så viktig?

Ja, det er de, men samtidig er de nesten født med en skjerm, så vi må også venne seg til den virkeligheten de skal ut med, sier Hydal.

Legger løpet for barna

I Kongsberg har de lagt et løp fra barnehage fram til elevene går ut av 10. klasse. Hydal tror at barna blir bedre rusta ved å begynne så tidlig som mulig.

– Det er jeg helt sikker på.

Er dette sunt? Burde ikke barna heller være ute og leke?

Skavanger barnehage, Kongsberg

Barna liker det de holder på med og lærer lett.

Foto: Caroline Bækkelund Hauge / NRK

Hydal forteller at barna gjør det også.

– De er ute og leker også. Men samtidig skal de forberedes på skoleløpet, sier Hydal.

Vil gjerne at barna blir i byen

Ann Rigmor Smørgrav sitter sammen med de seks barna som er konsentrert på oppgavene de får på Ipaden. Hun er begeistret for opplegget.

– Vi møter barna på deres bane. De er så engasjerte og ivrige. Det de lærer, kommer skjult, sier Smørgrav.

Kongsberg kommune og næringslivet håper at investeringen skal falle tilbake på byen når barna blir voksne.

– Vi håper jo at de blir i Kongsberg og blir gode og nyttige samfunnsborgere her. Det er målet med dette, sier Einar Hydal.