– Vi er sjokkerte

Beboerne langs Utstranda føler seg overkjørt av kommunal- og moderniseringsminister Jan Tore Sanner, etter at Hole kommune lar staten overta reguleringsansvaret for minnestedet ved Sørbråten.

Ole Morten Jensen, styremedlem i Utstranda velforening.

Ole Morten Jensen reagerer kraftig på at kommunal- og moderniseringsminister Jan Tore Sanner fortsatt vil bygge minnestedet på Sørbråten. Bildet er tatt da plan- og miljøutvalget i Hole kommune diskuterte reguleringsplanen for Utøya.

Foto: Anette Skafjeld / NRK

Etter et kort møte i plan- og miljøutvalget i Hole mandag, ble det klart at reguleringsplanen av området rundt det planlagte minnestedet på Sørbråten blir overlatt til staten.

Til NRK gjorde kommunal- og moderniseringsminister Jan Tore Sanner det klart at det er lite aktuelt å flytte minnestedet, slik naboene ønsker.

– Både den forrige og denne regjeringen har hele tiden vært tydelige på at vi ønsker nasjonale minnesmerker i regjeringskvartalet og i Hole kommune etter terroren som rammet oss 22. juli 2011. Vi ble rammet av terror som samfunn og som nasjon. Vi har behov for nasjonale minnesmerker for å sørge, savne, og samles om de verdiene som ble angrepet og satt på prøve den dagen, sier Sanner.

Les også:

– Ødelegger livene våre

Møte om Sørbråten

Naboer møtte opp utenfor Hole herredshus før møtet i plan- og miljøutvalget startet mandag kveld.

Foto: Anette Skafjeld

Naboene mener Sanner ikke tar noe hensyn til deres meninger.

– Det var med sjokk vi hørte hva han sa i går. Vi mener han overkjører oss og presser fram et minnesmerke ingen vil ha, sier styremedlem i Utstranda velforening, Ole Morten Jensen.

Han hevder Sanner har lovt beboerne en demokratisk prosess, og etter at kommunen nå har gått gjennom saken, mener Jensen saken er godt nok belyst.

– Demokratiet har sagt nei til minnested på Sørbråten, men det stopper ikke Sanner. Han har allikevel tenkt å fortsette å bygge, og det er vi fortvilt over, sier Jensen.

I går uttalte Hole Høyre i en pressemelding at det valgte minnemonumentet ikke oppfattes som en hyllest til dem som engasjerte seg i redningsarbeid og omsorg. Det løfter heller ikke frem åpenhet, kjærlighet og folkestyre slik Styringsgruppen ønsket at minnestedet skal gjøre, mener Hole Høyre.

Ole Morten Jensen er fornøyd med at lokalpolitikerne nå hører på innsigelsene fra naboene.

– Det er bare synd at det ikke hjelper noe at vi har et lokaldemokrati. De skjønner ikke at de ødelegger livene våre, sier Jensen.

Samler inn penger

Naboene har samlet inn nærmere 100.000 kroner for å koble advokater inn i saken.

– Vi skjønner nå at vi må gjennom en uverdig rettssak. Det er forferdelig trist, og noe vi hadde håpet å unngå med Sanner som kommunalminister, sier Jensen.

Ikke overrasket

Trond Blattmann

Trond Henry Blattmann mener et minnested i Hole vil bety mye, både for pårørende og overlevende, men også for resten av nasjonen.

Foto: Helge Carlsen

Lederen for den nasjonale støttegruppen etter 22. juli, Trond Henry Blattmann, er ikke overrasket over at lokalpolitikerne nå velger å la staten overta ansvaret for reguleringsplanene.

– Det er nesten som forventet, for lokalpolitikerne har tidligere signalisert at saken er vanskelig å håndtere lokalt, sier Blattmann.

For støttegruppa er det viktigste at det blir et minnested i Hole kommune. De er ikke veldig opptatt av hvordan det ser ut og hvor det skal ligge.

– Vi forholder oss til at dette er et statlig, nasjonalt minnested. Staten har vedtatt lokaliseringen og utformingen. Det er de som må stå for framdriften, så får vi se hvordan det går, sier Blattmann.

– Hvor mye betyr det for dere at det blir et minnested i Hole?

– Det betyr mye for oss, men jeg tror også det betyr mye for nasjonen som helhet. Det er naturlig at det ligger i umiddelbar nærhet av der den forferdelige hendelsen skjedde, sier Blattmann.

– Kan bygge i morgen

Naboene ser også at det er behov for et minnested i Hole kommune, men de mener det bør plasseres på et annet sted enn Sørbråten, nærmere E16.

– De kan bygge i morgen, hvis de vil, oppe på Utsikten. Der er det ingen som har noen innvendinger, avslutter Jensen.