Hopp til innhold

Ølreklame på Facebook

Privatpersoner kan publisere ølreklame på Facebook fullt lovlig. Men bryggeriene risikerer bøter hvis de gjør det samme.

Facebook Aass

Bilder som dette ligger ute på den uoffisielle fan-siden på Facebook. (Skjermdump fra Facebook)

Bildene av ølflasker fra Aass bryggeri i Drammen lyser mot deg. Her kan du blant annet lese om juleølet som har kommet i butikkene.

Det virker tilsynelatende som en reklameside for Aass bryggeri, hadde det ikke vært for teksten øverst som sier at dette er en uoffisiell fan-side for bryggeriet.

Over 13.000 brukere har klikket på at de liker siden. Men ølreklame er da ikke lov i Norge, tenker du sikkert. Jo da, denne siden er helt lovlig, siden det er privatpersoner som står bak og ikke bryggeriet selv. De som liker siden får jevnlig presentert innlegg som nærmest er ren reklame for bryggeriets ølprodukter.

Synnøve Wisløff Samuelsen

Kommunikasjonsansvarlig ved Aass Bryggeri, Synnøve Samuelsen.

Foto: Nina Holtan

– Et paradoks

– Denne Facebook-siden er absolutt en fin side, med flotte bilder og positiv omtale av Aass bryggeri, sier kommunikasjonsansvarlig Synnøve Samuelsen ved bryggeriet.

Privatpersoner står fritt til å legge ut reklamebilder på nettet, men loven sier klart at bryggeriene ikke kan reklamere for sine produkter, selv på Facebook.

– Vi skulle gjerne hatt mulighet til å legge ut informasjon selv. Men slik regelverket er i dag, kan vi ikke det. Det er et paradoks at vi verken kan kommentere innleggene eller legge ut tilsvarende informasjon, sier Samuelsen.

Aass bryggeri har ikke opprettet sin egen side på Facebook, siden de mener det ville vært et brudd på regelverket.

– Det er urimelig

Petter Nome direktør

Direktør i Bryggeri- og drikkevareforeningen, Petter Nome, mener lovverket for alkoholreklame må endres.

Foto: Lars Karelius Noer

– Myndighetene må se det urimelige i dette. Alle kommersielle alkoholprodusenter i verden har sin egen hjemmeside. Vinmonopolet har informasjon om nesten 15.000 typer sterkøl, vin og sprit, mens det svake ølet som brygges i Norge, er det ikke mulig å få informasjon om, sier direktør i Bryggeri- og drikkevareforeningen, Petter Nome.

Det er Helsedirektoratet som håndhever brudd på reklameforbudet, også på internett og sosiale medier. De hevder de stadig oppdager og slår ned på overtramp. Nome mener at håndhevingen blir for tilfeldig, og at den rammer ølprodusentene vilkårlig.

– De sier at de ikke driver noen overvåkning, men at de reagerer på tips. Derfor blir det helt tilfeldig hvem som blir tatt. De lovlydige taper dermed i konkurransen med dem som ikke er så lovlydige, sier Nome.