Hopp til innhold

Norske turbusser utkonkurreres

– Turbilnæringa i Norge kommer til å dø ut hvis noe ikke gjøres, sier Raymond Frog, leder av turbilavdelingen i Nettbuss Travel Drammen. Nå etterlyser han tiltak fra regjeringen.

Raymond Frog
Foto: Tordis Gauteplass / NRK

Ved Vigelandspaken stod det for tre-fire år siden bare norske busser. Kanskje en og annen utenlandsk turistbuss.

– Nå er det nesten bare utenlandske turistbusser her, sier Raymond Frog, leder av turbilavdelingen i Nettbuss.

Utenlandsk konkurransebølge

Frog er bekymret for hva de siste års utenlandske konkurransebølge gjør med norsk turbilnærings fremtidsutsikt.

– Utenlandske busser har kommet og spist hele markedet. Vi er snart utkonkurrert. Vi klarer ikke å levere det prisnivået som de andre utenlandske aktørene klarer, sier Frog.

Flere utenlandske selskaper kjører tomme busser opp til Norge for å fylle på med turister i Norge. Nettbussjåfør Per Lien tror norske sjåførers mange rettigheter gjør dem for dyre for Norges turister.

– Vi er så heldige som har arbeidsgivere som tar vare på oss mye mer, tror jeg, enn de som kommer hit til landet og kjører her i sesongen.

turbusser

Spanske, polske og litauske turbusser er i flertall.

Foto: Tordis Gauteplass / NRK

– Må tåle konkurranse

Spanske Jose Gonsales fra selskapet Travelplan mener at forholdene er gode for deres sjåfører, og at den norske næringen må tåle konkurransen.

– Du må være konkurransedyktig. Alle vet at lønningene i Norge er ubetalelige for vårt selskap.

Frog mener at norsk turbilnæring er klar for konkurranse, men den må være rettferdig.

- Vi vil gjerne ha konkurranse, men det må være på like vilkår. Vi må ha en viss mulighet for å konkurrere på like vilkår. Det har vi ikke i dag. Det er klart at en spansk sjåførlønn er annerledes enn en norsk sjåførlønn. Vi følger norske tariffer. Jeg tror ikke de andre følger det norske tariffsystemet.

Han legger til at avgiftsordningene også er en faktor som gjør at vilkårene ikke er like.

– Hvordan følger myndighetene opp bombetaling på utenlandske busser? Ikke vet jeg. Men jeg mistenker at det finnes noen svarte hull her.

Etterlyser tiltak

Uten at det offentlige griper inn er Frog usikker på at næringen kan overleve.

Det må være en vilje i samferdselsdepartementet med tanke på toll og avgift. Det må skje nå, for nå er det snart for sent.

Og med en redusering av nettbussturbilpark på det Frog tror er på nesten 40 %, frykter Per Lien for jobben.

– Man veit aldri hvor lenge dette går. Jeg er redd for jobben min. Det er helt forkastelig.