Klokken 22.30 fredag kveld ble Nestunnelen på E16 i Hole i Buskerud åpnet for trafikk etter omfattende rehabilitering.
– Vi er veldig fornøyde. Det var en god dag i går, sier prosjektleder Tore Braaten i Statens vegvesen.
Nestunnelen har vært stengt siden mars 2011 etter at 200 kilo betong løsnet fra taket.
Flere utsettelser
Åpningen av tunnelen har vært utsatt flere ganger. I utgangspunktet skulle den sterkt trafikkerte tunnelen bare stenges noen måneder, men da det ble klart at den måtte totalrehabiliteres, ble åpningen utsatt til høsten 2013. Så ble det nye utsettelser.
– Det er en lang historie, og det er heldigvis historie nå. Det har tatt lengre tid enn vi hadde håpet og ønsket.
Statens vegvesen slet med å få tak i rådgivere i starten av planleggingsarbeidet. Da byggingen først kom i gang, gikk alt etter planen, men så måtte den planlagte åpningen i fjor høst utsettes fordi flere leveranser ble forsinket.
Les:
Fornøyd førstemann
Åpningen fredag kveld gikk stille for seg. Det var kjent at tunnelen skulle åpnes sent om kvelden, men ikke hvilken dag.
– Den første bilisten som kjørte gjennom var veldig fornøyd, sier Braaten.
Statens vegvesen regner med at 12.000 kjøretøy vil passere gjennom Nestunnelen i døgnet.
Denne uken gjennomførte nødetatene en redningsøvelse i tunnelen. Etter at tunnelen ble sikkerhetsklarert, kunne den åpnes for trafikk.
Ulykker på omkjøringsveiene
Det har vært flere ulykker på omkjøringsveiene etter at Nestunnelen ble stengt. I 2011 omkom en kvinne etter at en ambulanse kjørte av veien.
14. januar i år omkom to personer da et legehelikopter styrtet på vei for å hente en vogntogsjåfør som hadde kjørt av veien. Politiet sa til Teknisk Ukeblad at ulykken muligens kunne vært unngått dersom Nestunnelen var åpen.
– Vi har stilt sikkerhetskrav til veiene rundt. Vi har betraktet omkjøringsnettet i tråd med de standardene som gjelder for veier, sier Braaten.
Nestunnelen som nå er gjenåpnet er 1276 meter lang. Rehabiliteringen har kostet rundt 250 millioner kroner.