Hopp til innhold

Eldre stenger døra i frustrasjon

Seniorsaken hevder at flere eldre er redde for å åpne opp døren for hjemmesykepleien. Årsaken er at det ofte er så mange forskjellige ansatte som kommer.

Eldre kvinne

Seniorsaken forteller at de har hørt om flere historier fra eldre som har opplevd ubehagelige situasjoner med helsepersonell. (illustrasjonsfoto)

Foto: Frank May / NTB scanpix

– Ja det er mange eldre som er frustrerte, spesielt i hjemmetjenesten, sier Christin Engelstad informasjonssjef i Seniorsaken.

Stor gjennomtrekk av ansatte i hjemmetjenesten skaper også frustrasjon.

Stenger døra

Christin Engelstad

Det er uholdbart når eldre opplever å få 24 ulike pleiere på døra i løpet av 14 dager, mener Christin Engelstad.

Foto: Seniorsaken

– Når eldre opplever at det kan komme 24 ulike personer på døra i løpet av 14 dager så blir man livredd. Noen tør ikke engang å åpne døra for dem som de skal få hjelp av. Det er en helt uholdbar situasjon, sier Christin Engelstad.

Hun har hørt flere historier fra eldre som har opplevd ubehagelige situasjoner med helsepersonell.

– Mange ansatte i eldreomsorgen mangler utdanning, erfaring og har i tillegg dårlige norskkunnskaper. Det er tre store problem. En del eldre har angst, og det å hjelpe gamle mennesker som både har demens og angst og en del andre sykdommer, krever utdanning og erfaring, fortsetter Christin Engelstad.

Dropper utdanning

Fylkesleder for fagforbundet i Buskerud Kristine Bjella Stavn, synes det er trist at så mange er ufaglærte. Men samtidig er det mange av de såkalt ufaglærte som har mye god realkompetanse, mener hun.

Bjella Stavn tror mange dropper utdanninga som helsefagarbeider.

– Jeg mener en del av hovedproblemet er at de ikke får hele stillinger når de er ferdig utdannet. Det gjør det ikke så attraktivt å ta en helsefaglig utdanning når du veit at du ikke får en hel stilling etterpå. Det er et kjempestort problem.

Det er tydelig mye frustrasjon i eldreomsorgen, både for pasienter og arbeidere. Statssekretær Lisbeth Normann i Helse- og omsorgsdepartementet er enig i at noe må gjøres.

Komplekse behov

– Det er jo ikke bra, og derfor har vi iverksatt en god del tiltak for å få opp utdanningsnivået i denne sektoren, for vi vet at syke gamle mennesker har sammensatte og komplekse behov som krever avansert kompetanse, sier Lisbeth Normann.

Lisbeth Normann

Eldre har ofte sammensatte behov som krever kompetanse hos pleierne, sier Lisbeth Normann.

Foto: Vilde Mikkelsen / NRK

Hun erkjenner også at det i størst mulig grad bør være hele stillinger i tjenesten, og at det å ha mange å forholde seg til ikke er bra, hverken for pasientene eller de ansatte.

Det er et faktum at det er stadig flere eldre i Norge, og det er ikke plass til alle disse på sykehjem. Derfor er informasjonssjefen i Seniorsaken ikke i tvil om hvor skoen trykker.

– Det er i hjemmetjenesten, sier Christin Engelstad.