Regjeringen har ikke klart å bestemme om riksvei 7 eller riksvei 52 skal prioriteres som den andre hovedveien.
De endelige beslutningene vil tas i Nasjonal transportplan, men anbefalingene til samferdselsministeren står klare.
E134 er valgt fordi den for det første ivaretar den sørlige delen av vestlandet.
– Med nye tunneler vil du kunne få betydelig kutt i reisetid, og du vil kunne også få bedre stabilitet på vinteren, sa samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen på en pressekonferanse fredag.
Han anslår at utbyggingene av E134 vil koste mellom 20 og 30 milliarder kroner. Det er usikkert om det vil bli bygd en videreføring av E134 mot Bergen.
- Les også:
Ikke valgt den andre veien
Valget av den andre veien vil ta tid, og Solvik-Olsen sender ballen tilbake til Statens vegvesen. Han ønsker en videre utredning av de to veiene, og målet er at det endelige valget skal inn i Nasjonal transportplan om et år.
Ifølge samferdselsministeren vil lastebilnæringen ha riksvei 52, fordi det er mindre høydeforskjeller på den veien. Mens bergensere flest vil har riksvei 7 fordi den er kortere.
– Videre utredninger skal kartlegge hva som er mest praktisk fornuftig, sa Solvik-Olsen.
E16 blir beredskapsvei
Det har vært knyttet spenning til hvilke veier som skal prioriteres mellom øst og vest. Valget blir gjort for å sikre midler til større utbygginger, med mål om å redusere reisetida.
Det finnes i dag fem viktige fjelloverganger i Sør- Norge.
E134 over Haukelifjell
E16 over Filefjellet
Riksvei 52 over Hemsedalfjellet
Riksvei 7 over Hardangervidda
Fylkesvei 50 Hol-Aurland
– Det er mulig å redusere reisetida mer eller mindre på alle strekningene, men E16 er for lang og blir valgt vekk. Likevel skal den utbedres og fungere som en beredskapsvei vinterstid, sa Solvik-Olsen.
Frykten for at veier som ikke er valgt ikke utbedres videre er ubegrunnet, ifølge samferdselsministeren.
– Folk trenger ikke frykte for at rassikring og brøyting blir nedprioritert på disse veiene framover.